Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#287549
Jeg er ikke sikker på at have forstået reglerne som nyhederne omtaler, eller om dette kun er relevant til Geo blocking funktioner?

Jeg tænker mere at sider som amazon på den tyske side, blokerer for at man kan købe deres produkter i Danmark og flere sælger hos amazon har samme restriktioner og ikke vil sende til Danmark?
Det kunne være godt man kunne købe direkte fra Amazon hvis man nu skal have nye 3. gen alexa produkter.
Eller mobil telefoner og andet som sælger ikke vil sende til Danmark :)

Måske er begræsningen bare ikke lige præcis dette?
#287550
Jeg har ikke problemer med at købe varer fra den tyske Amazon? Jeg modtog varer derfra så sent som i sidste uge.

Det er sandt, at der er flere af butikkerne, som ikke vil sende til DK derinde, men det er ikke anderledes end, at folk på Ebay.de heller ikke vil. Det handler nok mere om hvorvidt de overhovedet tilbyder forsendelse til udlandet.
#287566
Torben Rasmussen skrev:Jeg har ikke problemer med at købe varer fra den tyske Amazon? Jeg modtog varer derfra så sent som i sidste uge.

Det er sandt, at der er flere af butikkerne, som ikke vil sende til DK derinde, men det er ikke anderledes end, at folk på Ebay.de heller ikke vil. Det handler nok mere om hvorvidt de overhovedet tilbyder forsendelse til udlandet.
Du kan ikke bestille 3. gen Alexa fra amazon.de

Og det er jo der EU reglerne er ændret? De må ikke længere nægte at sende / sælge vare til andre lande? Ebay kan nok ikke sammenlignes, da deres vilkår stadig er som dba og ikke ny produkt salg som primært fokus, det er amazon jo, når det ikke er retur varer :)

Det er dette som jeg mener
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/mid ... r-i-europa

Du finder et godt tilbud på en engelsk netbutik, men når du vil købe varen, får du beskeden 'UK-citizens only'. Netbutikken blokerer ganske enkelt kunder, der kommer fra andre EU-lande.

Men det er slut nu. Fra i dag må onlinebutikker i hele EU ikke blokere eller omdirigere kunder til en anden webside på grund af kundens nationalitet, bopæl eller hjemsted.

det er her jeg mener Amazon sender dig til et internationalt produkt , som ikke er f.eks 3. gen produkterne.
For flere sælgere på Amazon, står der bare de ikke sender til Danmark, det må jo så passe ind i det ovenstående?
#287714
Skal ikke forholde mig til lovhjemmel og mulige ændringer her, men alene at du sagtes skan købe hvad du ønsker fra Tyskland også selvom at den pågældende butik ej er villig til at sende til fx Danmark, samme er tilfældet for Ebay og mulige sælgere som umiddelbart kun vil sende indenlands..

Stod selv og grne ville købe nogle produkter fra Lidl.de online bla noget brushless elværktøj som ikke forhandles her, og løsningen i sådan en situation er package-forwading, som er ganske attraktiv prissat ref Danmark, mener det kostede omkring 15 euro inkl forsendelse.
Så det er dog en mulighed hvis der er forhandlere som ikke er åben for at sende direkte til Danmark at man sender det til en adresse i Tyskland som så forwarder det videre til Danmark.

I relation til Amazon.de så er det som bekendt langt fra alle amazon.de forhandlere som sender til Danmark og ofte mest amazon-prime udvalg men dog rart at se at Amamzon.de nu har åbnet for for fragtfri forsendelse til Danmark når man er over et givent beløb.

Erindre at Aamazon.uk (England) gjorde noget lignende for 5 år siden, som dog ganske hurtigt blev lukket ned igen, da det iflg amazon.uk isimpelthen kke var lønsomt.
#287823
DaneLaw skrev:Skal ikke forholde mig til lovhjemmel og mulige ændringer her
Tak, det var så spørgsmålet i denne tråd, det andet er jo gamle nyheder, og jeg søgte løsningen på om butikkerne er presset til at åbne som artiklen lyder til at skrive og ikke omveje som har eksisteret og brugt fordi man ikke kunne før.
#287894
Ifølge artiklen kan man nu ikke længere nægte at sælge noget til en bruger i et andet EU-land, som i eksemplet hvor en dansk netbutik fremover ikke kan nægte at sælge en 150kr-genstand til en person i Norge, som han ellers ville have gjort.

Artiklen siger også "De nye EU-regler gælder også danske onlinebutikker, som fra i dag skal tage imod ordrer fra alle EU-borgere. Uanset om de tidligere har handlet med udlandet."

Det gælder for alt nysalg indenfor EU lande. Så for at besvare dit spørgsmål: Reglerne omfatter mere end blot geoblocking.

Jeg tvivler dog på det bliver pålagt brugt-markeder. Men eBay er efterhånden mere en samling netbutikker end egentlig brugtsalg, så det er nok stadig uvist hvordan det marked påvirkes, og hvordan loven i det hele taget skal håndhæves.
#287903
DeeHawk skrev:Ifølge artiklen kan man nu ikke længere nægte at sælge noget til en bruger i et andet EU-land, som i eksemplet hvor en dansk netbutik fremover ikke kan nægte at sælge en 150kr-genstand til en person i Norge, som han ellers ville have gjort.
Norge er så ikke medlem af EU, så dårligt eksempel :)
#287905
Nå,
har fundet lidt mere information.

https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... e-commerce


Her er et lille eksempel , som ikke hjælper mig med amazon.de, som eksempel:
Eksempel: En belgisk kunde ønsker at købe et kamera og finder det bedste tilbud på et tysk
websted, som dog kun tilbyder levering/afhentningssteder i Tyskland eller afhentning på den
erhvervsdrivendes adresse. Kunden har ret til at bestille varerne og afhente dem på den
erhvervsdrivendes adresse eller få dem leveret til en anden adresse eller et andet
afhentningssted i Tyskland på samme måde som en tysk forbruger.


Det betyder jo intet er ændret for vi har jo allerede den mulighed som tidligere nævnt i gennem pakke videreforsendelse.

Så vilkår er egentlig ikke gjort bedre.
#287911
dumb skrev:
DeeHawk skrev:Ifølge artiklen kan man nu ikke længere nægte at sælge noget til en bruger i et andet EU-land, som i eksemplet hvor en dansk netbutik fremover ikke kan nægte at sælge en 150kr-genstand til en person i Norge, som han ellers ville have gjort.
Norge er så ikke medlem af EU, så dårligt eksempel :)
Enig, det var heller ikke mit eksempel.

Tilsyneladende har DR og den interviewede forhandler misforstået sagens grundvold. Det har intet med fragt og transport at gøre.
#287915
jng skrev:
dumb skrev:Norge er så ikke medlem af EU, så dårligt eksempel :)
De fleste forordninger omfatter også EØS-landene, så måske er Norge OK hér?
Og EFTA. Men jeg mente ikke det var relevant at videreføre den diskussion.

Norge er altid relevant i EU-sammenhæng, men hvis dumb troede han havde et fact der var gået folk forbi, så lad ham dog :)
#287926
Er det nye ikke blot at man ikke må have forskellige priser afhængigt af hvor kunden kommer fra?

Noget som f.eks. rejseselskaber ellers har været gode til!

Man kan som erhvervsdrivende stadig godt nægte at sende til andre lander, hvis jeg har forstået det rigtigt.
#287927
Man kan ikke nægte at sælge til kunder fra andre lande men du kan stille samme krav til udenlandske kunder som du gør til lokale/nationale kunder, som jeg læser det.
Altså at forsendelse sker til addresse i samme land, eller du henter den hos dem / eller i deres butik (som mediamarkt/saturn)
#288359
Som skrevet så omhandler det alene prispolitikken, at den ikke må svinge kva IP adresse.
Forretninger må selvfølgelig godt afvise at sælge til en bruger i fx Danmark hvis deres system bunder i levering og national adresse da de ikke er forpligtet til at sende udenlands, og som skrevet så kan du omgå dette via forwarding hvis du absolut ønsker at købe fra et givent land, eller en specifik bruger med landsrestriktioner eller bare webforretning som ikke sender til ens land, og det hjælper package-forwarding dig med' da du får en fysisk adresse i det land hvor pakken så bliver leveret og herefter sendt til fx Danmark mod et mindre merbeløb.
som Ghidora nævner har især rejseindustrien og booking af hoteller været undergravet af dynamiske priser for hvem og hvad der vidste interesse.

Der er utallige artikler på nettet som opridser disse situationer og viser hvordan prisen variere fra et sted til et andet og vel ikke noget at sige til at man forsøger at komme det til livs og gøre forholdene lidt mere transperante så bedstemor på 70 år ikke skal ligge og booke ferierejsen bag diverse proxyer og VPNer for ikke at blive taget ved snudeskaftet.. :)