Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273978
Yderst interessant diskussion.
Tråden handler vel reelt om at forstå, standse eller påvirke udviklingen.
Erfaringen er, at vi som regel ser, at det er udviklingen, der næsten kører sit eget løb uden om den udvikling, som hver især bryder sig om.
Vi så det da den lille købmand, bager og slagter forsvandt fra hvert gadehjørne, til at det var supermarkedet, der overtog salget. Fordelen var billigere priser og mere friske eller nyere produkter. Ulempen var mindre service, og at vi måtte køre længere.
Så kom kampen mellem de elektroniske butikker, der i første omgang var fysiske, indtil der dukkede netbutikker op. Kunderne svigtede ikke de fysiske butikker. De besøgte dem, men misbrugte dem desværre til kun til at bese og teste varerne, som de så efterfølgende købte i webbutikkerne, fordi de var billigere, og lovgivningen hjalp endog kunderne med14 dages returret.
Elgiganten fulgte med i udviklingen, der formentlig også truede med at ødelægge dem mere eller mindre. De gjorde det ved at etablere en netbutik, der gjorde webfordelene mulige.
Omkostningmæssigt betragtet er det naturligvis dyrt at køre en fysisk butik ( beliggenhed, personaleudgifter, varme mv.) på tværs af et lagersalg næsten uden personale.
Derfor kan webbutikkerne stadig være med, men der er et men, og det er indkøbsfordelen ved at være stor.
Mange, både her på panelet og på andre, snakker om sælgere, der næsten snyder og forfører een. Der er måske også lidt sandhed i dette. Sælgerne og butikken skal jo tjene penge, for at vi stadig kan bruge butikken.
Men er man godt forberedt og har fulgt med i produktudviklinger og i de særdeles gode og fremragende tests, som vi fx ser her på flatpanels, så kan man normalt blive den, der fortæller sælgerne, hvordan verden reelt hænger sammen.
Men fremtiden er som bekendt svær at spå om. Elgiganten forsøger vel med dette nye tiltag jo kun afprøve om det er vejen frem.
Men ved man noget eksakt, inden man handler, med andre ord: er man godt forberedt både hvad angår teknik og ikke mindst med priser, kan man påvirke sælgeren ved at bevise fakta.

Tak for, at det er den gode tone - uden personlige angreb, der sejrer.
#273981
Pede8000 skrev:Bare folket her ville diskutere indhold istedet for form.

Det drejer sig om entusiasters mulighed for at handle i en fysisk butik. Jeg er klar over at meget handel er flyttet over på nettet, men jeg er ikke ubetinget glad for den udvikling. Jeg ved jeg ikke er alene, og håber at tråde som denne kan skabe lidt debat om udviklingen. ??
Jeg tror ikke på disse entusiaster kan købe deres film i fysiske butikker mere, for de vælger jo specifikke udgivelser, cover og måske endda lydspors valg, det kan EG ikke leve med.

Så for alle de almindelige impulskøbere, som jeg, når man er i området af en EG, så kikker man måske på de sorte æsker som er i butikken og ser måske lidt på prisen om man finder en man ikke har, og på tilbud eller hvad de kalder dem, restsalg osv.

Spil køber jeg aldrig i butikker, det er simpelthen oldskool , nu er mange æsker også bare et nummer som indløses online alligevel, så hvorfor købe i en butik.

Showrooms som oprindelig omtalt er måske lige det, de skal være, for købere går hjem og handler online bagefter, og kan elgiganten så få dem til at købe på deres egen side hjemme, så har de jo vundet alligevel.

Og som andre nævnte, så har EG vist ikke regnskabsproblemer, selvom power nu også er på banen i flere byer, og de er vist slet ikke nævnt her? De har da ikke spil og film? eller? (har da aldrig kigget der)

Så formen er måske lige præcis der, hvor EG er på vej hen, ingen dumme medarbejdere, ingen kommissions sælgere på LG produkter, bare udstillinger og lidt god omtale, og du kan lege med produktet som du lyster, og måske gå hjem med et produkt direkte i butikken.

Personligt køber jeg spil, når det sker, online, og de fleste af mine film online, primært amazon indtil brexit ændrer det. Der er alligevel ingen dk tekster på UHD film, så hvorfor løbe rundt efter dem i butikkerne, de er også næsten væk der.
I lang tid har alle de entusiaster købt deres film og samlinger online, det har ikke gjort de gik i butikker, måske er der dem som køber tv skærm, de går stadig i et pana center, eller b&o men resten sidder og kigger på priser i EU næsten, før der købes en OLED skærm :)
#273982
Gør virkeligt hvad jeg kan... forstår ikke ovennævnt eller bbplayer????
Udover at bbplayer er sur
#273983
Pede8000 skrev:Gør virkeligt hvad jeg kan... forstår ikke ovennævnt eller bbplayer????
Udover at bbplayer er sur
Nu må lige forholde os til virkeligheden eller slet tråden, det var hr. sur som skrev første indlæg og ændrede overskrift fordi man stadig var sur, og gået forgæves, og nu vil have tråden handler om dens udseende og stadig ikke forstår sig selv eller hvad man siger, det sker når man er sur, som du har udtrykt klart nok i 1. indlæg vi andre forsøger nok bare at forstå hvad spor du vil ind på nu, banen har haft mange sidespor og der er admins som retter ind, men er vi på rette spor, eller er formen forkert :)
#273984
Pede8000 skrev:Formoder at Elgiganten gerne vil have os over på nettet når vi handler, men hvorfor så åbne en ny butik på strøget i Aarhus (en ret kostbar adresse ), hvis den er tom?
Kort sagt en butik uden varer, hvad kan ideen mon være med det?
Pede8000 skrev:Bare folket her ville diskutere indhold istedet for form.
Du har selv bevidnet, butikken er ikke indhold mere, som du udtrykker dig, så hvad vil du opnå? Elgiganten har ikke tænkt på at lytte til dig, det er helt sikkert.

Så måske derfor taler vi alle form, og ikke mere indhold, for det handler butikken ikke så meget mere om, det er form,service og kvantitet og billige vare.
#273998
Pede8000 skrev:Hej Alle!

Jeg er meget negativt overrasket, derfor skriver jeg denne "anmeldelse" af Elgiganten på Søndergade i Aarhus C.
Hejsa! :-)

Jeg deltager normalt ikke i diskussioner herinde, men syntes dit indlæg er rimelig nemt at læse og forstå, så jeg havde også visse personer i tråden mistænkt for at være (evt. ex)EG ansatte, siden de har så svært ved at "forstå" dit budskab med tråden! ;-)

Det sagt, så er dit postulat "tomme hylder" selvf. sat lidt på spidsen, men det er meget normalt når man vil "provokere" en diskussion! ;-)

Men ok, er godt nok ikke selv i "målgruppen" der tager i butikker for at købe film/spil osv. men kan SAGTENS se problemstillingen med udviklingen imod butiksdød/showcase-udstillinger. Men som du også selv nævner, plus andre i tråden, så holder vi/samfundet penge nidkært og vil sandelig ikke betale mere end allerhøjest nødvendigt. Og med den globale handel, der med internettets spredning virkelig har taget fart(og øget konkurrencen på priser), må vi jo nok, med den nuværende samfundsform, se i øjnene at det er denne vej det kommer til at gå.

At det er lidt ærgerligt, kan vi(dem af os som er gamle nok til at huske tiden før internettet "tog over") sikkert nok blive vældig enige om. Da "magien"(de unge vil sikkert sige nostalgien) bløder når vi tager ud i butikkerne og ser det faldene antal varer i alle butikkerne og samtidig se vores muligheder for at "drømme" ved at afprøve varer vi ikke har råd til endnu(men forsøger spare op til) eller evt. aldrig får råd til men er nice at få lov at opleve "live" alligevel. Dette kommer til at foregå foran en PC/tablet/mobil osv- skærm i fremtiden.

Skal dette vende, skal du og jeg/vi alle, nok til at overveje om vi vil give afkald på nuværende "goder" såsom ekstra lave priser pga. global handel/konkurrence og lønninger der forventes at stige ved hver lønforhandling! Er vi mon klar til dette?? ;-)

Trump & co. er jo pt. igang med et slags kluntet "forsøg" ud i denne problematik....hvor vidt det bliver en succes, vil tiden jo vise! ;-)
#274020
Basto skrev:Nej jeg er ikke ansat hos elgiganten, og har aldrig været det , men nu du nævner det KU det da være at tråd starter er tidligere ansat?

Mvh Michael
Næ, er ikke og har aldrig været ansat i EG!

Har dog en fortid som leder i en detailhandelskæde, så derfor er jeg måske lidt mere interesseret end gennemsnittet, når det kommer til forskellige nye koncepter.