Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#184819
tommyaa skrev:når man skriver med store bogstaver "lortebutik" i en overskrift er det vel ikke helt fair når butikken ikke har gjort noget galt, hvilket jeg stadig ikke mener , det er ikke dårlig moral ikke at tage dit brugte tv tilbage
Jeg synes det er fair at kritisere en butik for dårlig service, også selv om den overholder lovgivningen og ikke har gjort noget "galt" (hvilket jeg mener kan diskuteres). Jeg synes ikke det er fair at bruge nedsættende begreber, store bogstaver og fed skrift, hvilket jeg også startede med at pointere, og som Fuksen giver udtryk for at have taget til sig.
Af peterdalsgaard
#184829
Efter mine oplevelser har jeg kigget lidt på de forskellige butikkers returret. Ift. de fysiske butikker er det ret forskelligt hvad man har ret til - fx tilbyder Elgiganten at tage visse produkter retur efter de har været i brug (fx TV), mens andre skal være i plomberet indpakning (fx GPS og Telefon). Det er bedre end ved fx Fona, der slet ikke tager ibrugtagne varer retur, men ikke så godt som de fleste netbutikker. Jeg tror endnu ikke jeg er stødt på et eksempel, hvor fysiske butikker giver bedre betingelser end netbutikker, mens det omvendte ofte er tilfældet. eDet bedste råd er vel at man ikke kan tage så meget for givet og hver gang må se på de specifikke forretningsbetingelser for lige præcis den type produkt, man er interesseret i at købe.
Af Otto J
#184831
peterdalsgaard skrev:Efter mine oplevelser har jeg kigget lidt på de forskellige butikkers returret. Ift. de fysiske butikker er det ret forskelligt hvad man har ret til - fx tilbyder Elgiganten at tage visse produkter retur efter de har været i brug (fx TV), mens andre skal være i plomberet indpakning (fx GPS og Telefon). Det er bedre end ved fx Fona, der slet ikke tager ibrugtagne varer retur, men ikke så godt som de fleste netbutikker. Jeg tror endnu ikke jeg er stødt på et eksempel, hvor fysiske butikker giver bedre betingelser end netbutikker, mens det omvendte ofte er tilfældet. eDet bedste råd er vel at man ikke kan tage så meget for givet og hver gang må se på de specifikke forretningsbetingelser for lige præcis den type produkt, man er interesseret i at købe.

Man skal jo heller ikke glemme at det altid er muligt at lave særlige aftaler, så længe de ikke stiller én ringere end lovgivningen. Det er bare altid en god idé at få disse aftaler noteret på kvitteringen, så der ikke opstår diskussioner. Det kan ofte løse mange problemer hvis man ikke opfatter butikken som en modstander der skal bekæmpes og udnyttes, men som en samarbejdspartner. De butikker der ikke er samarbejdsvillige, kan man jo så passende undlade at handle i. De fleste nogenlunde seriøse butikker finder en løsning, hvis du som kunde spørger efter muligheden for at prøve produktet af derhjemme.
#184836
THM skrev:
Fuksen skrev:
Der har du ikke ret ...det er jo netop det jeg henviser til med mit indlæg om "Gigantbrødre" som yder SAMME regler for net og butikshandel!
det er ikke helt rigtigt.
jeg har lige købt en ny tlf. i Elgiganten(fysisk butik) og der kom de en plombering på hvor der stod at jeg havde 14 dages returret, hvis plomberingen ikke er brudt.
THM :

Det er korrekt ... netop Telefoner og Navigator og et eller andet med PCér og installation af diverse programmer så bortfalder returretten.
Der er vist også som jeg husker det et eller andet med en anden "tidshorisont" i forhold til returnering/ombytning af div. vare. købt ved NETHANDEL.!

Men de har jo så i modsætning til FONA gjort sig den ulejlighed at sætte en "label" på din telefon så man ikke er i tvivl om at det er "forbudt område" hvis man ønsker at returnere/ombytte.!

Generelt :

Jeg er stadig uforstående over for at en respektabel butik vil være dette hændelses forløb bekendt....og især er jeg rystet over at man ligefrem kan "finde" en FONA der behandler kunderne bedre, end deres "ufravigelige forretningsbetingelser" tillader.

Det lader jo til at være tilfældet, ifølge flere af de indlæg der har været i denne tråd.

Det må da "Runge hult" på kontorgangen i FONA`s ledelse!

Jeg ved fra det svar jeg har fået fra "FONA`s kundeservice" at de ville lade min "Pointe" gå videre til salgsafdelingen.
Hvad det så betyder...? ja jeg ved det ikke....måske de alligevel har lidt dårlig samvittighed over det jeg påpeger...!
#184848
kronholm skrev:
Remmerboy skrev:
kronholm skrev:Men det er nu noget åndssvagt, at man kan bestille online, og så hente det i den fysiske butik. Dermed har man jo så fortrydelsesret i de 14dage. Det burde være enten eller. :)
det kan du heller ikke. hvis du afhenter varen i den fysiske butik, frafalder de 14dages returret da det ikke er fjernhandel mere
Fordi du ved det, eller fordi du gætter? Når man betaler online, så er det et onlinekøb. Basta. Så er fona forpligtet til at give 14 dages fortrydelsesret. Ved Komplett kan man også hente sine varer, og der er fortrydelsesret. Så den må du længere ud på landet med.
http://www.retssal.dk/?page=emne&id=438&indexid=127
...så længe forbrugeren og den erhvervsdrivende ikke mødes personligt. Herefter er der ikke længere tale om fjernsalg.
når du går ned til butikken kan du stadigvæk stoppe handelen. at komplett stadigvæk giver dig 14dages returret (der er flere der gøre det) når man henter varen i butikken, betyder det ikke at loven siger at du har 14dages returret.
desuden skrev du bestille og ikke købe
#184849
Ok. Så siger vi købe. Det ændrer dog absolut intet, og der er stadig 14 dages fortrydelsesret, som er noget andet end returret. Tror fona får store problemer, hvis man køber tv online, selv sørger for transport-udgifter, for så at straffe kunden med dårligere handelsbetingelser. Lyder ikke specielt realistisk.
#184913
Fuksen skrev: Efter at have forlangt at tale med BUTIKSBESTYREN om problemet blev jeg mødt af det mest HIMMELRÅBENDE dårlige argument om at han havde solgt det specifikke tv MED TAB siden januar måned. Han kunne oveni købet vise mig det hvis det var........!

PIS OG PAPIR og som om jeg kan BRUGE DET TIL NOGET .......i forhold til hvad. ?
Ja det ved jeg godt .....i forhold til den budgetterede fortjeneste.
Men TAB.!!!!....aldrig i livet....så var det jo bedre og lade være med at sælge det. !
Det er faktisk meget sandsynligt at han har tabt penge på at sælge dig tv'et. Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
#184922
Kajs Bodega skrev:
Det er faktisk meget sandsynligt at han har tabt penge på at sælge dig tv'et. Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
Det har ingen relevans overhovedet for kunden.
#184928
kronholm skrev:Ok. Så siger vi købe. Det ændrer dog absolut intet, og der er stadig 14 dages fortrydelsesret, som er noget andet end returret. Tror fona får store problemer, hvis man køber tv online, selv sørger for transport-udgifter, for så at straffe kunden med dårligere handelsbetingelser. Lyder ikke specielt realistisk.
du har ret. så blev jeg klogere denne gang :)
http://politiken.dk/tjek/digitalt/digit ... g-kontakt/
Hvis man fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg.
#184945
Otto J skrev:
Kajs Bodega skrev:
Det er faktisk meget sandsynligt at han har tabt penge på at sælge dig tv'et. Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
Det har ingen relevans overhovedet for kunden.
Det er jeg udmærket klar over, og finder det da også underligt, at sælgeren har hevet dette ind som argument. Men nu ville jeg bare lige pointere overfor trådstarter, som antydede at sælgeren havde løjet overfor ham, at han sagtens kunne have talt sandt i denne sag..
#184984
Kajs Bodega skrev:Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
KAJS BODEGA :

Jeg tror at alle med normal forretningssans ikke vil sælge noget med et decideret "tab". i ordets absolutte betydning.
Hvis det er tilfældet kunne de jo ligeså godt have kørt hele sendingen af tv på genbrugspladsen.( og undgå bøvlet med mig f.eks )

"Tab" er jo en variabel som kan defineres på mange måder ,men jeg vil gerne medgive (som også skrevet i det pågældende indlæg), at de ikke har tjent så meget som beregnet, og det kan jo så godt defineres som "Tab".
Budgetter kan drejes på mange måder.


Når det så er sagt ville det jo være et endnu større incitament til for FONA (når de nu ikke har tjent så meget på den ene handel) ...at prøve og "lokke" mig ind i butikken igen....eller "lokke" mig til at købe noget mere på vej ud....specielt hvis konkurrencen er så hård som du beskriver.

Og det kunne de gøre ved: God service - etik -og kundepleje.

Det føler jeg ikke de går ind for ved deres handlinger og metoder i FONA.
#184985
Fuksen skrev: Jeg tror at alle med normal forretningssans ikke vil sælge noget med et decideret "tab". i ordets absolutte betydning.
Hvis det er tilfældet kunne de jo ligeså godt have kørt hele sendingen af tv på genbrugspladsen.( og undgå bøvlet med mig f.eks )
.

Er det bedst at sælge til dig og tabe 500kr i forhold til indkøbsprisen eller det bedst at køre på genbrugspladsen og tabe 5000 som fjernsynet kostede i indkøb?
#185027
Fuksen skrev:
Kajs Bodega skrev:Jeg arbejder til dagligt i en stor elektronik forhandler, som jeg gerne vil holde anonym, men hos os er det meget normalt at have et tab på op mod 500,- pr. tv vi sælger. Det lyder fuldstændig tosset, men det vidner også om hvilken konkurrence der er på markedet for tv. Og ja, du har ret i, at det på nogle punkter blot ville være bedre at lade vær med at sælge tv ;)
KAJS BODEGA :

Jeg tror at alle med normal forretningssans ikke vil sælge noget med et decideret "tab". i ordets absolutte betydning.
Hvis det er tilfældet kunne de jo ligeså godt have kørt hele sendingen af tv på genbrugspladsen.( og undgå bøvlet med mig f.eks )

"Tab" er jo en variabel som kan defineres på mange måder ,men jeg vil gerne medgive (som også skrevet i det pågældende indlæg), at de ikke har tjent så meget som beregnet, og det kan jo så godt defineres som "Tab".
Budgetter kan drejes på mange måder.


Når det så er sagt ville det jo være et endnu større incitament til for FONA (når de nu ikke har tjent så meget på den ene handel) ...at prøve og "lokke" mig ind i butikken igen....eller "lokke" mig til at købe noget mere på vej ud....specielt hvis konkurrencen er så hård som du beskriver.

Og det kunne de gøre ved: God service - etik -og kundepleje.

Det føler jeg ikke de går ind for ved deres handlinger og metoder i FONA.
Som jeg skriver, så arbejder jeg til dagligt i en sådan elektronikforhandler, så på den baggrund VED jeg, at det ofte sker, at elektronik sælges med direkte tab - ikke med nedsat fortjeneste - nej direkte tab. Jeg forstår udmærket din undren over denne forretningssans, og tro mig, til tider undrer det også mig selv. Men der hvor vi så gerne skulle tjene pengene ind igen, er ved at sælge tilbehør til produkterne.. Og naturligvis, som du selv skriver, at yde en god kundeservice, og sørge for at kunderne kommer igen, og handler andre varer..

Men nu er økonomi og gode bruttoavancer jo ikke det eneste aspekt i en forretning. Et begreb såsom positionering er et yderst vigtigt begreb på mange markeder i dag - og også på elektronikmarkedet. Derfor er flere kæder også villige til at sælge produkter med direkte tab, for blot at positionere sig som værende billigere end konkurrenterne - tro mig, dét er der penge i til gengæld ;)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7