Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#190753
JesperAndersen skrev:Jeg ER skam helt nede på jorden :)

- men når du skriver et indlæg - som i sin helhed er sådan lidt "filosofisk anskuende" - og slutter af med at skrive/postulere hvilken garanti forretninger SKAL give iflg. Købeloven som er faktuelt forkert, så syntes jeg lige at det var passende at rette dine forkerte postulater :)
At du så derefter fortsætter med forkerte postulater, gør blot dit indlæg endnu mere...."underholdende" :p

Læs nu hvad Købeloven reelt er/indeholder - som Elgiganten helt korrekt gengiver i deres salgsbetingelser ( - hvor netop Formodningsreglen også gengives ) - og stop med dine "gætterier".......*op på hesten igen*

Fortsat god aften :)

Cool. Jeg læser købeloven, og så stopper vi den bare her. ;)

God aften til dig også! :)
#190759
Inden vi lukker den helt vil jeg gerne høre hvor MTuxen finder det med, at en mundtlig aftale kun er gældende i 24 timer. Den har jeg aldrig hørt før.

Da jeg havde erhvervsret i "skolen" lærte vi, at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig (og altså ikke noget om en 24 timers gyldighed på en mundtlige aftale). At det så er sværere at bevise en mundtlig aftale - det bliver jo ord mod ord, er noget andet.

Men ellers er købeloven jo, at man har 6 mdrs garanti og derudover 18 mdrs reklamationsret. I de første 6 måneder har sælger bevisbyrden og i de næste 18, hviler bevisbyrden på køber. Og bevisbyrden går på, at genstanden havde fejlen ved købet.

At mange producenter eller forhandlere så giver bedre vilkår er noget andet.

Og omkring retur-ret, så er det ikke noget man finder i købeloven. Det er noget forhandleren helt frit kan vælge at give - men altså ikke et krav, man har som køber. Og her tænker jeg på køb i fysisk butik. Ved internethandel er der 14 dages returret, dog med visse begrænsninger.
#190760
Berith29 skrev:Inden vi lukker den helt vil jeg gerne høre hvor MTuxen finder det med, at en mundtlig aftale kun er gældende i 24 timer. Den har jeg aldrig hørt før.

Da jeg havde erhvervsret i "skolen" lærte vi, at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig (og altså ikke noget om en 24 timers gyldighed på en mundtlige aftale). At det så er sværere at bevise en mundtlig aftale - det bliver jo ord mod ord, er noget andet.

Men ellers er købeloven jo, at man har 6 mdrs garanti og derudover 18 mdrs reklamationsret. I de første 6 måneder har sælger bevisbyrden og i de næste 18, hviler bevisbyrden på køber. Og bevisbyrden går på, at genstanden havde fejlen ved købet.

At mange producenter eller forhandlere så giver bedre vilkår er noget andet.

Og omkring retur-ret, så er det ikke noget man finder i købeloven. Det er noget forhandleren helt frit kan vælge at give - men altså ikke et krav, man har som køber. Og her tænker jeg på køb i fysisk butik. Ved internethandel er der 14 dages returret, dog med visse begrænsninger.

Det er korrekt, at tilbagelevering / returret er en service butikken yder overfor køber. De måneders "garanti" er også bedre kendt som en formodningsperiode for produktet. Man 'formoder' der er en form for mangel ved produktet, og sælger har dermed bevisbyrden. Reklamationsretten er derimod retten til at reklamere over en mangel der har været på produktet siden købsdatoen. Det er omvendt køber der har bevisbyrden i dette tilfælde, så vidt jeg kan læse mig frem til. :)

Jeg har selv haft erhvervsret i skolen for ikke så mange måneder tilbage, og der fik vi det ihvertfald vide, at en mundtlig aftale er gældende i 24 timer medmindre andet er aftalt.
Senest rettet af MTuxen 29. aug 2013, 00:03, rettet i alt 1 gang.
Af MTuxen
#190761
Jeg kan heller ikke umiddelbart selv finde noget om, at en mundtlig aftale kun er gældende i 24 timer. Så må jeg sørme have haft en dårlig erhvervsretslærer.

Jeg har fundet et udklip fra den bog vi havde, og, jeg må give dig ret, der kan jeg umiddelbart heller ikke finde noget om 24 timers bindingsperiode. Hm... det var da rart lige at få på plads.

http://sos.systime.dk/index.php?id=208
#224110
Faldt lige over dette indlæg over dårlig service. Kan da kun give vedkomne ret i at det er forkert at reglerne ikke er de samme ved en fysisk og online handel. Kan blot sige at man desværre ikke altid kan stole på sælgere , han "ved" meget mere end der er god for kunden, og til stor stor skade, desværre kan ende i fejlkøb, pga fejl oplysninger. Har selv fået en NY vare udleveret i en fysisk forretning (en bærbare) nej den var langt fra ny, der lå rigtig mange hyggelige privat ferie foto :-(, så deres argument holder ikke, de sælger nemlig ofte vare igen som nye, (også sket med tv) der har været ude. Må desværre sige at mange at de indlæg der er tilgået, lyder som forsmået "sælgere hos Fona" der lige skulle markere deres UPS, det kunne vist være mig der kunne havet dagens sælger. Jeg handler i Fona, men kun når en bestemt medarbejder er på arbejde, de andre giver for dårlig service, og forsøger at sælger mig noget jeg ikke beder om. Tilmed har jeg været udsat for en sælger der påstod at de ikke havde gavekort. Kom igen min dreng, hvis man er i tvivl, spørger man sine kollega
#224114
mundtlig aftale skulle vist kun gælde i Sverige (muligvis også andre lande), men ikke i danmark.

Nu har jeg ikke læst alle 85 indlæg, men jeg er også sælger i forbruger elektronik og vi har det svært med de her type sager/kunder. vi vil meget gerne yde en rigtig god service for kunderne, men forbrugerne/kunderne kræver mere og mere og i takt med priserne på forbruger elektronik falder og falder så er der ikke råd til at bare annullere købet. fordi at man ikke kan sælge et "brugt" tv til samme penge der sikkert allerede var solgt med negativ avance. ja i hørte rigtigt og tv bliver næsten kun solgt med negativ avance, det er derfor vi forsøger at sælge forsikringer og andre tilbehør for at kunne "overleve".

Ang. Netbutikken kan sagtens have andre forretningspolikker end selve den fysiske butik. det bliver de nødt til at da de er under dørsalgsloven/forbrugeraftaleloven. fordi man netop ikke har set produktet i forvejen.
#224254
I dag er det tilladt at optage, når man selv deltager i fx et forhandlingsmøde. Endog uden at oplyse om, at der sker optagelse, men det hjælper gevaldigt, hvis een af parterne helt har glemt eller fortolker situationen anderledes, og optagelsen fx sendes.
Senest rettet af bentpetersson 17. dec 2015, 09:43, rettet i alt 1 gang.
#224316
Undskyld mig men først og fremmest syns jeg du fejler som kunde, hvis du gentagende gange har behov for at købe en vare og så fortryder, så må man sku gøre sit forarbejde og være sikker på man vil ha den pågældende varer. Hvis det ikke fremgår af bonen fra den fysiske butik har du ikke krav på retur overhovedet. Og på nettet ska varen returneres i væsentlig samme stand og mængde som da du modtog produktet. Personligt ville jeg aldrig købe noget uden at gøre et grundigt forarbejde og se de forskellige muligheder inden for det budget jeg har valgt.

Men ærligt sys jeg mere det virker som en urigtig og usand "klage". Først klager du over du ikke ka få byttet fordi din syns hamdicappede mor ikke ka se på skærmen, så er det din bedre halvdel der ska godkende den, så er det pludselig sælgeren der har bildt dig en masse ind.

Sorry to say men tror ikke et øjeblik på hvad du skriver der
#224317
[quote="Dank1984"]Undskyld mig men først og fremmest syns jeg du fejler som kunde, hvis du gentagende gange har behov for at købe en vare og så fortryder, så må man sku gøre sit forarbejde og være sikker på man vil ha den pågældende varer. Ellers ka butikkerne jo kun sælge brugte varer lige pludseligt. Du køber jo heller ikke letmælk for så at bytte den til minimælk dagen efter vel? Så må man sku stå ved sine beslutninger. I min verden burde der kun være retur ret på tøj købt online, alt andet kan man hvis man gider undersøge inden man bestiller.

Hvis det ikke fremgår af bonen fra den fysiske butik har du ikke krav på retur overhovedet. Og på nettet ska varen returneres i væsentlig samme stand og mængde som da du modtog produktet. Personligt ville jeg aldrig købe noget uden at gøre et grundigt forarbejde og se de forskellige muligheder inden for det budget jeg har valgt
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7