Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#185048
KASPERKK83:

Det har du fuldstændig ret i hvis alternativet er at tabe hele beløbet.

I mit tilfælde var det jo bare et argument som butikschefen brugte for at undgå og tage mit TV retur og sælge mig et andet for... Citat: "Så ville han jo tabe penge på det også!"

I min optik kunne det vel være ligegyldigt om det var mig eller en anden der købte det med "tab".

Men ellers er vi fuldstændig enige.!

KAJSBODEGA :


Jeg bøjer mig for din viden i denne sammenhæng ....men undre mig stadig over at det er en argumentation jeg som kunde skal deltage i ude i forretningen i forbindelse med "God service"

Jeg går jo ikke i fremtiden ind i en Elektronik biks med den tanke at :
" Nøhjee hvor er det synd for dem.... nu har jeg tænkt mig at købe et nyt TV af dem.... så nu skal de tabe penge igen....!

Til gengæld er det vel i princippet FONA´s egen skyld, at de ikke kan positionere sig på markedet på anden vis end ved at dumpe priserne.

Og så er vi jo tilbage ved det der er essensen af mit indlæg.........
#185052
@ Fuksen

.. hvis du må betale 1000,- mere for et produkt havde du så gået ind i den butik hvor du fik den kundebehandling du forventet eller der hvor den var billigst?

.. det er muligt du havde det... men kunder flest handler som oftes der hvor det er billigst. Nogen tager turen helt til tyskland for og spare nogen tusind lapper.

Jeg kan støtte "Kajsbodega" når det kommer til reelle tab ved salg i butik. men det er der mange grunde til :)
Det er ikke altid det er indtjente kroner det kommer an på... omsætning er blevet en vigtigere del for elektronikbranchen de sidste på. Gennemsnit avancen på tv, er en fjerde del, af hvad den var for 5-6 år siden.

men jeg kan kun gi dig ret i, at det er ligegyldigt for kunden om butikken taber eller tjener penge på et produkt.
#185325
Nauticay:

Vedr. den pågældende handel i mit tilfælde, kan jeg fortælle dig at FONA netop ikke var billigst!

Som skrevet tidligere er jeg ikke tilhænger af "stormagasiner" og derfor gik jeg i FONA for at handle....og så har jeg noget med at jeg ikke bryder mig om at mit nye TV skal "kastes" rundt af en eller anden fragtmand inden det lander hos mig,... derfor heller ingen nethandel.....som udgangspunkt.

At jeg så skulle løbe ind i en decideret vildledende FONA hjemmeside vedr. handelsbetingelser og en mangel på forståelse og imødekommenhed fra FONA da jeg påpeger det ....ja det kommer jeg åbenbart ikke længere med.

FONA vil ikke tage ansvar og henviser hele tiden til forretningspolitik.!

Mht. omsætning og tjente kroner i de forskellige forretninger har jeg kun et at sige, og det er at vi som forbrugere ikke stiller høje nok krav til forretningerne og den tilladelige opførsel på serviceniveauet. I min verden hænger det uløseligt sammen med at jeg får "lyst" til at handle i FONA igen!

Og der kommer FONA ikke ligefrem "godt fra start" med min oplevelse.!
#188018
Jeg kunne aldrig finde på at handle hos f.eks. Fona, Expert... I gamle dage var der noget med, at disse butikker pusse-nussede omkring kunden i hoved og r**, samt vidste en masse om det de solgte osv.

I dag finder jeg ud af hvad der er bedst via nettet, og så køber det billigste sted på nettet eller i fysisk butik. Så er jeg sådan set ligeglad med hvad ekspedienten prøver at bilde mig ind, blot prisen er ok, og ombytningsretten er i top. Selv syntes jeg Elgiganten opfylder kravende. Og deres ombytnings/returret er i top!

SLL
Af MTuxen
#190718
Wauw! Det er nok den mest irriterende situation man kan havne i - både som sælger men sørme også som køber. :s

Iflg. lovgivning så er en mundtlig aftale gældende i 24 timer medmindre andet er aftalt og kan dokumenteres. Hvis du ikke henvender dig som køber, og ikke har aftalt andet med sælger, så bortfalder din ret - i dette tilfælde - til at tilbagelevere TV'et på trods af, hvad sælger sagde med tilbagelevering. Det er en på den anden side svinsk og etisk ukorrekt at rådgive i den forkerte retning ud fra hvad du, som køber, fortæller du skal bruge/finde. Det er tilmed ulovligt at vildlede og rådgive ukorrekt overfor køber, så længe der er handlet i ond tro.

Jeg gad godt vide i hvilken Fona butik du har handlet. Er det Aabenraa, Odense eller et helt tredje sted? Fona spiller meget på deres service, ingen tvivl om det, men omvendt, så skal der også vurderes ud fra den enkelte situation, hvad der er mest rimeligt for begge parter. Det er klart, hvis du har rodet med TV'et derhjemme, har monteret det, tændt det, prøvet det og fedtet det til, at man som butik ikke kan sælge produktet til den oprindelige pris. Eller, man kan da prøve. Men hvem gider have et TV som allerede HAR været hos en køber og som allerede er brugt og stadig give fuld pris? Korrekt - ingen.

Man skal se det fra begges synspunkter. Tag Apple som eksempel; åbner du kabinettet til deres computers komponenter, så bortfalder al garanti og dækning ved eventuelle uheld. Er det også dårlig service, eller beskytter Apple bare sig selv mod eventuelle unfair mangler? Apple sikrer sig på denne måde, at folk ikke selv piller ved maskineriet og på samme måde, at kun de kan pille ved computeren. På den måde sikrer de sig, at Apple ikke får eventuelt dårlig omtale fordi computeren ikke virker som den skal - selv efter det er en selv der måske har pillet ved den. Det samme gælder for Fona - hvordan kan de vide, at det ikke holder op med at virke inden for 2 uger fordi du har behandlet det dårligt? De kan de ikke vide, så det er klart al tilbagelevering ikke kan lade sig gøre så snart produktet er taget i brug. På samme måde sikrer Fona sig trods alt bare mod eventuelle afskrivninger og tab ved at gøre det på denne måde. :)

Jeg tror du har haft en dårlig oplevelse fordi ikke selv har sat dig i, hvordan købeloven er skruet sammen. No offence, men de regler burde alle faktisk kende til - selv sådan en "lille" ting som at der kun er ET ÅRS GARANTI på et produkt - TV såvel som hovedtelefoner. O_O
Af JesperAndersen
#190746
MTuxen skrev:Wauw! Det er nok den mest irriterende situation man kan havne i - både som sælger men sørme også som køber. :s

Iflg. lovgivning så er en mundtlig aftale gældende i 24 timer medmindre andet er aftalt og kan dokumenteres. Hvis du ikke henvender dig som køber, og ikke har aftalt andet med sælger, så bortfalder din ret - i dette tilfælde - til at tilbagelevere TV'et på trods af, hvad sælger sagde med tilbagelevering. Det er en på den anden side svinsk og etisk ukorrekt at rådgive i den forkerte retning ud fra hvad du, som køber, fortæller du skal bruge/finde. Det er tilmed ulovligt at vildlede og rådgive ukorrekt overfor køber, så længe der er handlet i ond tro.

Jeg gad godt vide i hvilken Fona butik du har handlet. Er det Aabenraa, Odense eller et helt tredje sted? Fona spiller meget på deres service, ingen tvivl om det, men omvendt, så skal der også vurderes ud fra den enkelte situation, hvad der er mest rimeligt for begge parter. Det er klart, hvis du har rodet med TV'et derhjemme, har monteret det, tændt det, prøvet det og fedtet det til, at man som butik ikke kan sælge produktet til den oprindelige pris. Eller, man kan da prøve. Men hvem gider have et TV som allerede HAR været hos en køber og som allerede er brugt og stadig give fuld pris? Korrekt - ingen.

Man skal se det fra begges synspunkter. Tag Apple som eksempel; åbner du kabinettet til deres computers komponenter, så bortfalder al garanti og dækning ved eventuelle uheld. Er det også dårlig service, eller beskytter Apple bare sig selv mod eventuelle unfair mangler? Apple sikrer sig på denne måde, at folk ikke selv piller ved maskineriet og på samme måde, at kun de kan pille ved computeren. På den måde sikrer de sig, at Apple ikke får eventuelt dårlig omtale fordi computeren ikke virker som den skal - selv efter det er en selv der måske har pillet ved den. Det samme gælder for Fona - hvordan kan de vide, at det ikke holder op med at virke inden for 2 uger fordi du har behandlet det dårligt? De kan de ikke vide, så det er klart al tilbagelevering ikke kan lade sig gøre så snart produktet er taget i brug. På samme måde sikrer Fona sig trods alt bare mod eventuelle afskrivninger og tab ved at gøre det på denne måde. :)

Jeg tror du har haft en dårlig oplevelse fordi ikke selv har sat dig i, hvordan købeloven er skruet sammen. No offence, men de regler burde alle faktisk kende til - selv sådan en "lille" ting som at der kun er ET ÅRS GARANTI på et produkt - TV såvel som hovedtelefoner. O_O
Inden at du skriver sådant et indlæg - som man kan mene om hvad man vil - så burde DU sætte dig ind Købeloven; der er IKKE ET ÅRS garanti; Købeloven foreskriver alene 24 mdr. reklamationsret. NO OFFENCE :p
#190748
JesperAndersen skrev:Inden at du skriver sådant et indlæg - som man kan mene om hvad man vil - så burde DU sætte dig ind Købeloven; der er IKKE ET ÅRS garanti; Købeloven foreskriver alene 24 mdr. reklamationsret. NO OFFENCE :p
Og det har du fuldstændig ret i. Men omvendt så har jeg aldrig hørt om en butik, som ikke yder ihvertfald ét års garanti. Jeg tager det i mig igen mht det ene års garanti, men holder fast i det øvrige. :D
#190749
MTuxen skrev:
JesperAndersen skrev:Inden at du skriver sådant et indlæg - som man kan mene om hvad man vil - så burde DU sætte dig ind Købeloven; der er IKKE ET ÅRS garanti; Købeloven foreskriver alene 24 mdr. reklamationsret. NO OFFENCE :p
Og det har du fuldstændig ret i. Men omvendt så har jeg aldrig hørt om en butik, som ikke yder ihvertfald ét års garanti. Jeg tager det i mig igen mht det ene års garanti, men holder fast i det øvrige. :D
ØØHHHH......har du aldrig hørt om en butik som ikke yder i hvert fald et års garanti ???......du MÅ lave sjov!!!!
Se f.eks. blot her; http://www.elgiganten.dk/cms/c-bAcKeQuw ... ettigheder
#190751
JesperAndersen skrev:ØØHHHH......har du aldrig hørt om en butik som ikke yder i hvert fald et års garanti ???......du MÅ lave sjov!!!!
Se f.eks. blot her; http://www.elgiganten.dk/cms/c-bAcKeQuw ... ettigheder
Øøøhhhh, kom lige ned fra hesten. :p

Der er da også leverandørgaranti på varerne. Det er jo også en form for garanti. Derudover varierer garantien alt efter produkt og producent.

Så på den måde kan du have ret; butikken i sig selv yder ikke garantien, det gør leverandøren eller producenten. Men så yder Fona vel heller ingen garanti? Det er blot deres leverandører og producenterne der yder garantien? :o
#190752
MTuxen skrev:
JesperAndersen skrev:ØØHHHH......har du aldrig hørt om en butik som ikke yder i hvert fald et års garanti ???......du MÅ lave sjov!!!!
Se f.eks. blot her; http://www.elgiganten.dk/cms/c-bAcKeQuw ... ettigheder
Øøøhhhh, kom lige ned fra hesten. :p

Der er da også leverandørgaranti på varerne. Det er jo også en form for garanti. Derudover varierer garantien alt efter produkt og producent.

Så på den måde kan du have ret; butikken i sig selv yder ikke garantien, det gør leverandøren eller producenten. Men så yder Fona vel heller ingen garanti? Det er blot deres leverandører og producenterne der yder garantien? :o
Jeg ER skam helt nede på jorden :)

- men når du skriver et indlæg - som i sin helhed er sådan lidt "filosofisk anskuende" - og slutter af med at skrive/postulere hvilken garanti forretninger SKAL give iflg. Købeloven som er faktuelt forkert, så syntes jeg lige at det var passende at rette dine forkerte postulater :)
At du så derefter fortsætter med forkerte postulater, gør blot dit indlæg endnu mere...."underholdende" :p

Læs nu hvad Købeloven reelt er/indeholder - som Elgiganten helt korrekt gengiver i deres salgsbetingelser ( - hvor netop Formodningsreglen også gengives ) - og stop med dine "gætterier".......*op på hesten igen*

Fortsat god aften :)
#190753
JesperAndersen skrev:Jeg ER skam helt nede på jorden :)

- men når du skriver et indlæg - som i sin helhed er sådan lidt "filosofisk anskuende" - og slutter af med at skrive/postulere hvilken garanti forretninger SKAL give iflg. Købeloven som er faktuelt forkert, så syntes jeg lige at det var passende at rette dine forkerte postulater :)
At du så derefter fortsætter med forkerte postulater, gør blot dit indlæg endnu mere...."underholdende" :p

Læs nu hvad Købeloven reelt er/indeholder - som Elgiganten helt korrekt gengiver i deres salgsbetingelser ( - hvor netop Formodningsreglen også gengives ) - og stop med dine "gætterier".......*op på hesten igen*

Fortsat god aften :)

Cool. Jeg læser købeloven, og så stopper vi den bare her. ;)

God aften til dig også! :)
#190759
Inden vi lukker den helt vil jeg gerne høre hvor MTuxen finder det med, at en mundtlig aftale kun er gældende i 24 timer. Den har jeg aldrig hørt før.

Da jeg havde erhvervsret i "skolen" lærte vi, at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig (og altså ikke noget om en 24 timers gyldighed på en mundtlige aftale). At det så er sværere at bevise en mundtlig aftale - det bliver jo ord mod ord, er noget andet.

Men ellers er købeloven jo, at man har 6 mdrs garanti og derudover 18 mdrs reklamationsret. I de første 6 måneder har sælger bevisbyrden og i de næste 18, hviler bevisbyrden på køber. Og bevisbyrden går på, at genstanden havde fejlen ved købet.

At mange producenter eller forhandlere så giver bedre vilkår er noget andet.

Og omkring retur-ret, så er det ikke noget man finder i købeloven. Det er noget forhandleren helt frit kan vælge at give - men altså ikke et krav, man har som køber. Og her tænker jeg på køb i fysisk butik. Ved internethandel er der 14 dages returret, dog med visse begrænsninger.
#190760
Berith29 skrev:Inden vi lukker den helt vil jeg gerne høre hvor MTuxen finder det med, at en mundtlig aftale kun er gældende i 24 timer. Den har jeg aldrig hørt før.

Da jeg havde erhvervsret i "skolen" lærte vi, at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig (og altså ikke noget om en 24 timers gyldighed på en mundtlige aftale). At det så er sværere at bevise en mundtlig aftale - det bliver jo ord mod ord, er noget andet.

Men ellers er købeloven jo, at man har 6 mdrs garanti og derudover 18 mdrs reklamationsret. I de første 6 måneder har sælger bevisbyrden og i de næste 18, hviler bevisbyrden på køber. Og bevisbyrden går på, at genstanden havde fejlen ved købet.

At mange producenter eller forhandlere så giver bedre vilkår er noget andet.

Og omkring retur-ret, så er det ikke noget man finder i købeloven. Det er noget forhandleren helt frit kan vælge at give - men altså ikke et krav, man har som køber. Og her tænker jeg på køb i fysisk butik. Ved internethandel er der 14 dages returret, dog med visse begrænsninger.

Det er korrekt, at tilbagelevering / returret er en service butikken yder overfor køber. De måneders "garanti" er også bedre kendt som en formodningsperiode for produktet. Man 'formoder' der er en form for mangel ved produktet, og sælger har dermed bevisbyrden. Reklamationsretten er derimod retten til at reklamere over en mangel der har været på produktet siden købsdatoen. Det er omvendt køber der har bevisbyrden i dette tilfælde, så vidt jeg kan læse mig frem til. :)

Jeg har selv haft erhvervsret i skolen for ikke så mange måneder tilbage, og der fik vi det ihvertfald vide, at en mundtlig aftale er gældende i 24 timer medmindre andet er aftalt.
Senest rettet af MTuxen 29. aug 2013, 00:03, rettet i alt 1 gang.
Af MTuxen
#190761
Jeg kan heller ikke umiddelbart selv finde noget om, at en mundtlig aftale kun er gældende i 24 timer. Så må jeg sørme have haft en dårlig erhvervsretslærer.

Jeg har fundet et udklip fra den bog vi havde, og, jeg må give dig ret, der kan jeg umiddelbart heller ikke finde noget om 24 timers bindingsperiode. Hm... det var da rart lige at få på plads.

http://sos.systime.dk/index.php?id=208
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7