Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af peterdalsgaard
#184742
Snurrerundtlyd: Tusind tak for hjælpen, godt med specifik info.

Sagen er gået lidt i hårdknude for mig. De inddrømmer delvist at have fejlinformeret mig, men nægter at have lovet mig returret. Et af problemerne er, at jeg fik fejlagtig produktinfo og mundtlig lovning på returret af en yngre ekspedient, men nu skal alt gå igennem en ældre ekspedient, som benægter at hans ansatte kan finde på at love returret. Han har tilbudt mig at kunne bytte fjernsynet til et andet i butikken, men de har ikke særlig meget hjemme og prøver at prakke mig de modeller på, som de ikke kan få afsat. Når jeg spørger til modeller, som man kan bestille via fona.dk og som de har på lager i andre butikker, oplyser de, at de ikke kan skaffe dem hjem. Jeg indleverede mit tv i sidste uge og fik lovning på at de senest ville vende tilbage med svar om hvad de kunne skaffe til mig i mandags, men jeg har stadig ikke hørt fra dem selvom jeg også har sendt en mail for at rykke. Jeg er meget overrasket over den ringe behandling, jeg har fået, så nu vil jeg tage en snak med Forbrugerklagenævnet og se, om ikke det kan få skred i sagen.

Også tak til jer andre, der har kommet med gode input ift. mine rettigheder. Jeg kan give en update senere, når sagen (forhåbentlig) er afklaret.
Af Fuksen
#184744
peterdalsgaard skrev:Snurrerundtlyd: Tusind tak for hjælpen, godt med specifik info.

Sagen er gået lidt i hårdknude for mig. De inddrømmer delvist at have fejlinformeret mig, men nægter at have lovet mig returret. Et af problemerne er, at jeg fik fejlagtig produktinfo og mundtlig lovning på returret af en yngre ekspedient, men nu skal alt gå igennem en ældre ekspedient, som benægter at hans ansatte kan finde på at love returret. Han har tilbudt mig at kunne bytte fjernsynet til et andet i butikken, men de har ikke særlig meget hjemme og prøver at prakke mig de modeller på, som de ikke kan få afsat. Når jeg spørger til modeller, som man kan bestille via fona.dk og som de har på lager i andre butikker, oplyser de, at de ikke kan skaffe dem hjem. Jeg indleverede mit tv i sidste uge og fik lovning på at de senest ville vende tilbage med svar om hvad de kunne skaffe til mig i mandags, men jeg har stadig ikke hørt fra dem selvom jeg også har sendt en mail for at rykke. Jeg er meget overrasket over den ringe behandling, jeg har fået, så nu vil jeg tage en snak med Forbrugerklagenævnet og se, om ikke det kan få skred i sagen.

Også tak til jer andre, der har kommet med gode input ift. mine rettigheder. Jeg kan give en update senere, når sagen (forhåbentlig) er afklaret.
IGEN ET TYDELIGT EKSEMPEL PÅ AT DE IKKE ØNSKER AT YDE NOGEN SOM HELST FORM FOR KUNDEPLEJE.....DU HAR JO KØRT DANKORTET IGENNEM!......LURVET OG TARVELIGT KALDER JEG DEN FORRETNINGSMETODE.
AT MAN IGEN SKAL STÅ MED EN DIKTAFON I LOMMEN FOR AT BEVISE SIN "RET" ØV!

JEG FØLER MED DIG DALSGAARD......JEG FÅR NEMLIG HELLER IKKE NOGET UD AF DET MED MINDRE JEG GÅR HELE VEJEN...(HAR FÅET ET AFVISENDE SVAR FRA KUNDESERVICE) !

GO TUR I FONA....DEM UDEN MORAL !
Af peterdalsgaard
#184745
Jeg har talt med Forbrugerklagenævnet. De har anbefalet mig at skrive en skriftlig klage til butikken med krav om at annullere handlen inden for 14 dage. Hvis ikke de imødekommer det, anbefalede de mig at starte en officiel klagesag via fobrug.dk.
Jeg skriver til Fona og ryster med sablen ift. Forbrugerklagenævnet, og samtidig tager jeg ned og snakker med dem igen for at høre, om vi kan finde en mindelig ordning på sagen. Så må vi se, hvad der sker.
#184759
Fuksen skrev:Jeg kan godt se hvad du mener....jeg går ud fra det var mig du skrev til :)

Jeg vil tage det med i det videre forløb.! Tak!

Men det er jo der jeg synes at FONA`S FORRETNINGSMORAL ligger på et LILLE STED i denne sammenhæng når jeg skal til at true dem med sagsanlæg og forbrugerråd og hvad ved jeg, for at yde den service / god forretningsmoral som burde være en selvfølge!
Næh det var ikke dig jeg skrev til, men peterdalsgaard som jeg jo også citerede i mit indlæg.

I handlen med peterdalsgaard mener jeg derimod helt klart Fona har overtrådt købeloven, hvis det er sandt hvad han skriver. Derfor giver det god mening at rådføre sig med Forbrugerklagenævnet i peterdalsgaards tilfælde.

Jeg kan derimod ikke umiddelbart se, hvilket formål du skulle have med at kontakte Forbrugerklagenævnet, da Fona ikke har overtrådt loven eller god god markedsføringsskik ved din handel så vidt jeg kan læse ud fra dine indlæg. Så længe loven og god markedsføringsskik er overholdt er der ikke meget at komme efter hos Forbrugerklagenævnet.
Hvis du mener Fona via deres hjemmeside har givet udtryk for at den lovmæssige 14-dages returret ved internethandel/postordresalg også gælder ved køb i deres fysiske butikker, så har du måske en sag. Men så er det nok makresføringsloven snarere end købeloven der er overtrådt. Men Fusken, du kan jo læse købe- og markedsføringslovene igennem som jeg linker til nederst og se om du mener Fona har overtrådt en af paragrafferne ved din handel.
Jeg har ikke ummidelbart kunnet få øje på noget lovbrud, men hvis du mener de ikke har overholdt loven eller god marekdsføringsskik, så tag endelig kontakt til Forbugerhotlinen for at rådføre dig med dem og høre om du har noget at komme efter.

Købeloven https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1419

Forbrugeraftaleloven https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1843

Markedsføringsloven https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=140282

God markedsføringsskik / Redelig forretningsskik http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_j ... tningsskik
Senest rettet af Snurrerundtlyd 11. apr 2013, 16:27, rettet i alt 3 gange.
Af peterdalsgaard
#184762
Fuksen: Jeg vil ikke gøre mig klog på din sag, bare anbefale dig at tage kontakt til forbrugerhotlinen:
http://www.forbrug.dk/Menu/Forbrugerhotlinen
Du kan både ringe og chatte online. De var hurtige til at give mig svar, og de kan nok give dig de mest præcise råd ift. lige præcis din situation, så du ved hvad du har krav på.

Derudover har jeg helt klart lært af dette forløb, at det generelt ikke kan svare sig at købe i en fysisk butik. Især ift. elektronik er man meget bedre stillet i en netbutik ift. at returnere varer. Fx. havde jeg aldrig været i den uheldige situation, jeg nu er havnet i, hvis jeg bare havde købt varen over nettet i stedet for i butikken. Basisvilkårene for handel over nettet stiller simpelthen bare køberen langt bedre ift. retur- og fortrydelsesret.
#184765
Snurrerundtlyd skrev:Hvis du mener Fona via deres hjemmeside har givet udtryk for at den lovmæssige 14-dages returret ved internethandel/postordresalg også gælder ved køb i deres fysiske butikker, så har du måske en sag.
Jeg har nu kigget lidt på Foans hjemmeside og her skriver de følgende:
http://www.fona.dk/om-fona/fona-fordele
Ombytnings- og returret indenfor 14 dage

Når du køber varer i vores fysiske butikker, kan du bytte eller returnere varerne i op til 14 dage efter købet – blot varen ikke har været brugt og du medbringer kvittering. Varen skal være ubeskadiget og i ubrudt original emballage - demovarer behøver dog ikke være i original emballage. Musik, film, spil og software skal returneres plomberet.

Er din varer købt online, har du derudover fortrydelsesret. Ved køb i FONAs online butik regnes de 14 dage fra den dato, hvor du modtager varen. Ved online køb tillades brud på emballage så længe varen leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du har modtaget den i.

Se reglerne for online køb i FONAs online forretningsbetingelser.
Varen er ikke længere i ubrudt emballage og derfor har du ikke længere returret ifølge det de skriver.
Men du kan jo prøve at kontakte Forbrugerhotlinen og henvise til dette og høre om du stadig har returret selv om du har åbnet emballagen og taget TVet i brug.
Af peterdalsgaard
#184776
Jeg vil lige runde historien af for mit vedkommende. Jeg skrev en redegørelse for sagen og kontaktede igen butikken. Jeg sagde, at jeg ville starte en sag ved forbrugerklagenævnet, hvis de ikke annullerede handlen. Nu kunne jeg pludselig godt få mine penge igen. De fastholdt stadig, at jeg ikke havde ret, men sagde at de til trods for det ville annullere handlen, da de ikke var interesseret i en sag. Så nu fortsætter jeg jagten på et nyt tv, denne gang i en netbutik, og jeg er helt sikkert færdig med at handle i den butik.

Nauticay: Du har ret, jeg har tidligere haft gode erfaringer i andre Fona-butikker, og det er der også andre her i tråden der har. Det er sikkert det samme i andre kæder, hvor man kan få god service i en butik og dårlig service i en anden.
Af Fuksen
#184791
Fuksen skrev:
Torben Rasmussen skrev:At få lovning på at varen kan returneres uden problemer er jo en helt anden snak. Hvis der har været en mundtlig aftale om at der skulle gælde en form for returret, som så efterfølgende ikke bliver respekteret, så ville et vredt udbrud være noget mere berettiget.
Hvordan beviser man en mundtlig aftale / snak om at det ikke var til mig selv? ?

Jeg nævnte for sælgeren at jeg "håbede min mor kunne bruge det" men jeg gjorde sikkert ikke nok ud af at han forstod det.... og at der muligvis blev brug for at benytte mig af retur-muligheden.
Til gengæld var han hurtigt klar med et ønske om at sælge mig en "Ekstra forsikring" og da jeg takkede nej til den røg vi videre til Dankortterminalen.

I sidste ende er det jo også det..... situationen og travlheden i butikken lørdag formiddag taget i betragtning .......at jeg "troede" jeg vidste det jeg skulle vide om returmuligheden, og derfor kan jeg (måske) ikke klandre sælgeren for noget.
Jeg havde læst FONA´S hjemmeside som jo er den samme fysisk butik og netbutik taget i betragtning.
Og under "Spørgsmål og svar" står det med returmuligheden og emballage:

http://www.fona.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar


Hvad jeg IKKE vidste er det man leder op under "FONA Fordele" :

http://www.fona.dk/om-fona/fona-fordele

Det synes jeg er lidt "lumpent" i forhold til at skrive det der,... og ikke under "spørgsmål og svar".!

I min optik det samme som FAQ og "lov" men indrømmet der står kun noget med nethandel.

Igen..... manglende forretningsmoral...ja undskyld men det synes jeg altså.!

Måske de i virkeligheden har lavet en "BØF" idet kundeservice ,som jeg også snakkede med, sagde de havde fået ny hjemmeside for nyligt.
Det ved jeg så til gengæld ikke for jeg kender kun den der er nu.!




Snurrerundtlyd :

(jeg adressere lige for det begynder at blive lidt rodet... :) )

Prøv at læse ovenstående igen.

Jeg berørte præcis det / de link og deres placering du henviser til på "side 1" i denne tråd.!

Der udtaler jeg mig også om deres i min optik skal vi kalde det "uheldige placering" !:( på FONA´s hjemmeside.

Om det er i strid med markedsføringsloven har jeg ikke begreb om endnu ....

Man skal læse den og de forskellige links nøje for at LEDE FORSKELLENE op for fysisk butik / net handel og som følge af det kan man jo også blive vildledt om hvilken "butik" man læser reglerne for.

Det er da påfaldende at det er under "FONA fordele" at ULEMPEN ved butikshandel bliver angivet og at det ikke er skrevet under "Spørgsmål og svar"
Hvorfor ikke HØJT OG LARMENDE skrive det der så man undgår tvivlen når man nu vælger at rode det sammen ?

Iøvrigt er det jo så vidt jeg kan se det eneste der adskiller de 2 links at der står det med embalagen.
Pris på varen er jo også den samme uanset "butik" eller ?

Normalt er jeg ikke typen der hovedkulds kaster mig ud i at lægge så mange penge uden at jeg troede jeg vidste hvilke muligheder der i forbindelse med handelen.

Når butikken/kundeservice stadig er ligeglad med min situation efter at have påpeget min pointe og samtidig må konstatere at sælgeren i den fysiske butik heller ikke var klar over at det stod sådan- ....ja så er det jeg bliver lidt træt af FONA.
#184794
jeg kan stadig ikke se Fona har gjort noget galt, du har købt et produkt i butikken, åbnet og taget det i brug, altså kan det ikke returneres , sådan har det altid været . Fona har ikke gjort noget galt du kunne bare lade være at handle der, det er almen viden at man har 14dages returret på ting købt på nettet men ikke i butik, det er dig der er galt på den ikke fona
#184800
tommyaa skrev:jeg kan stadig ikke se Fona har gjort noget galt, du har købt et produkt i butikken, åbnet og taget det i brug, altså kan det ikke returneres , sådan har det altid været . Fona har ikke gjort noget galt du kunne bare lade være at handle der, det er almen viden at man har 14dages returret på ting købt på nettet men ikke i butik, det er dig der er galt på den ikke fona
Vi kan godt blive enige om at man gerne må formulere sig pænt selv om man brokker sig, og man behøver ikke smide fed skrift ind i hver anden sætning, men jeg synes da det er meget rimeligt at beklage sig over hvad man oplever er dårlig service, selv om butikken holder sig inden for lovens rammer. Bare fordi de ikke har gjort noget "forkert", behøver det jo ikke være et rart sted at handle. Det er lidt som om disciplinen "service" er blevet glemt, ikke bare af forretningerne, men af kunderne.

Jeg er ikke enig med dig i at det er "almen viden" at man ikke har 14 dages returret i butikkerne. Tværtimod, så tror jeg der er RET mange i den brede befolkning der forventer det - blandt andet fordi der rent faktisk er mange butikker der frivilligt giver det (godt nok færre og færre, groteskt nok). Derudover er jeg sådan set enig med trådstarter i at det er forvirrende at der i Fona's forretningsbetingelser på hjemmesiden ikke fremgår at betingelserne er anderledes i butikken end på hjemmesiden (det står andetsteds på hjemmesiden, men ikke under forretningsbetingelser). Derfor synes jeg faktisk det er meget rimeligt, at man går ind på Fona's hjemmeside for at læse sig til hvad forretningsbetingelserne er, og får dén opfattelse at når man handler i Fona, så er der returret. Der er som sagt mange butikker der frivilligt giver det, så man kan ikke bare per definition antage at der ikke er det. Trådstarter har jo så netop forsøgt at sætte sig ind i hvad betingelserne så er i dén specifikke butik.

Og helt generelt så synes jeg personligt det er meget rimeligt at beklage sig over butikker der behandler kunderne ringere hvis de kommer ind i butikken, end hvis de lader være. Det ville være logisk at forvente at butikkerne havde et incitament til at lokke kunderne ind i forretningen, men det er åbenbart ikke alle der ser sådan på det.

Jeg synes principielt det er at skyde sig selv i foden når forretningerne først og fremmest konkurrerer på hvem der kan overholde lovgivningen billigst muligt - ikke på hvilken service man leverer. Men i praksis sker der bare det at kundernes forventning efterhånden ikke er andet end dét, og så er det jo dén tankegang der vinder. Jeg synes simpelthen forbrugernes forventninger i dag er blevet alt for lave. Vi går så meget op i at overholde lovgivningen, at vi holder op med at forvente noget mere. Det synes jeg er ærgerligt.

Nogle vil kalde det ordkløveri, men jeg synes det er værd at tænke over at begrebet "service" rent faktisk dækker over ydelser du modtager som du ikke har krav på. At følge lovgivningen er derfor ikke "god service", det er ikke engang "service". At følge lovgivningen til punkt og prikke, hverken mere eller mindre, er lig med NUL service.
#184801
Det er iøvrigt et fænomen jeg oplever i stor grad i hverdagen i forretningen, egentlig service bliver knapt nok efterspurgt, og hvis man leverer lidt ud over det forventelige, så reagerer kunderne nærmest ved at gå i chok. Også selv om det bare var at hjælpe med at slæbe kassen ud i bilen (GOD service ville principielt i mine øjne have været at levere, installere og kalibrere udstyret).

Se for eksempel på Trustpilot: Den underforståede standard er at man giver 5 stjerner og en positiv anmeldelse, hvis man fik den vare man bestilte inden for den forventede leveringstid. That's it! Der er simpelthen ikke plads i den almene bevidsthed til at give anerkendelse til de butikker der yder noget ekstra. Og dette i sig selv er med til at sørge for at vi ikke får det, for det er simpelthen ikke en effektiv konkurrenceparameter.
#184803
Otto J skrev: Vi kan godt blive enige om at man gerne må formulere sig pænt selv om man brokker sig, og man behøver ikke smide fed skrift ind i hver anden sætning, men jeg synes da det er meget rimeligt at beklage sig over hvad man oplever er dårlig service, selv om butikken holder sig inden for lovens rammer. Bare fordi de ikke har gjort noget "forkert", behøver det jo ikke være et rart sted at handle. Det er lidt som om disciplinen "service" er blevet glemt, ikke bare af forretningerne, men af kunderne.

Jeg er ikke enig med dig i at det er "almen viden" at man ikke har 14 dages returret i butikkerne. Tværtimod, så tror jeg der er RET mange i den brede befolkning der forventer det - blandt andet fordi der rent faktisk er mange butikker der frivilligt giver det (godt nok færre og færre, groteskt nok). Derudover er jeg sådan set enig med trådstarter i at det er forvirrende at der i Fona's forretningsbetingelser på hjemmesiden ikke fremgår at betingelserne er anderledes i butikken end på hjemmesiden (det står andetsteds på hjemmesiden, men ikke under forretningsbetingelser). Derfor synes jeg faktisk det er meget rimeligt, at man går ind på Fona's hjemmeside for at læse sig til hvad forretningsbetingelserne er, og får dén opfattelse at når man handler i Fona, så er der returret. Der er som sagt mange butikker der frivilligt giver det, så man kan ikke bare per definition antage at der ikke er det. Trådstarter har jo så netop forsøgt at sætte sig ind i hvad betingelserne så er i dén specifikke butik.

Og helt generelt så synes jeg personligt det er meget rimeligt at beklage sig over butikker der behandler kunderne ringere hvis de kommer ind i butikken, end hvis de lader være. Det ville være logisk at forvente at butikkerne havde et incitament til at lokke kunderne ind i forretningen, men det er åbenbart ikke alle der ser sådan på det.

Jeg synes principielt det er at skyde sig selv i foden når forretningerne først og fremmest konkurrerer på hvem der kan overholde lovgivningen billigst muligt - ikke på hvilken service man leverer. Men i praksis sker der bare det at kundernes forventning efterhånden ikke er andet end dét, og så er det jo dén tankegang der vinder. Jeg synes simpelthen forbrugernes forventninger i dag er blevet alt for lave. Vi går så meget op i at overholde lovgivningen, at vi holder op med at forvente noget mere. Det synes jeg er ærgerligt.

Nogle vil kalde det ordkløveri, men jeg synes det er værd at tænke over at begrebet "service" rent faktisk dækker over ydelser du modtager som du ikke har krav på. At følge lovgivningen er derfor ikke "god service", det er ikke engang "service". At følge lovgivningen til punkt og prikke, hverken mere eller mindre, er lig med NUL service.

OTTOJ :

Bravo... kan !00% tilslutte mig dette.!

Du har til fulde gjort dig umage med at læse og forstå mine indlæg og også gjort dig den ulejlighed at læse FONA´s hjemmeside med vildledende/sjusket placeret oplysninger. !


tommyaa :

Jeg har ikke et eneste sted sagt FONA har gjort noget "galt".....jeg har hele vejen anfægtet deres manglende forretningsmoral / service.!
Læg mærke til overskriften!!
Mit indlæg var for at advare andre om det som jeg troede var normal god service ikke blev praktiseret i FONA.
Jeg har også "påtaget" mig selv noget af skylden.....selvom jeg skulle lege "Sherlock Holmes" med lup og det hele for at finde de regler der lige var gældende for min type handel!.


Alment:


Derudover er det jo netop et skråplan at man som forbruger skal være bedre stillet ved en "nethandel" end fysisk butik.
Det er jo at favorisere en bestemt type køber i forhold til dem der ikke har Pc eller netadgang!
Og de findes jo trods alt stadig selvom det nok ikke er mange!
Jeg synes ikke det er ok at vi bare accepter "Dårlig Service"....

Hvis jeg har muligheden for at handle i en butik med smilende og venligt personale............. ( dette er en del af begrebet kundepleje / service i min optik) .....ja så vælger jeg da den fremfor en anden butik..... der tilbyder præcis den samme vare / ydelse med en flok
"morgensure" og uvenligt personale.
Men ingen af dem har jo gjort noget "Forkert" eller "Ulovligt!"....!
See the point ?

MED HENSYN TIL STOR BOGSTAVER OTTOJ ER DET HERMED TAGET TIL EFTERETNING OG ER SIDSTE GANG HER NU..... :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7