Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#184601
Har lige haft en rigtig DÅRLIG oplevelse med FONA.

Jeg ville inden for 14 dage ombytte en IKKE PLOMBERET fladskærm handlet i en fysisk butik til en større og dyre model efter at have konstateret at min gamle synshandicappede mor ikke kunne læse teksten alligevel.

Køb ALDRIG i den fysiske butik da du er DÅRLIGERE STILLET med din ombytnings og returret !:( .

På net-butikken læner man sig op af de "gældende regler" for Net / onlinehandel og giver en retur /ombytningsret på ikke plomberede vare.

TÆNK DE VIL VÆRE BEKENDT at man kan læse på nettet hvordan reglerne er uden en henvisning til andre- og med mine øjne ringere betingelser for butikshandel. ?

I den fysiske butik ophøre " DE ER SÅ FLINKE HOS FONA" lige så snart du har kørt dankortet igennem.
Her klapper fælden når man har pakket varen ud.
Der gælder nemlig de regler der står på bagsiden af fakturaen vedr. ombytning/returret og at det skal være i ubrudt emballage.

Nuvel det forstår jeg godt når jeg læser det men at det skulle være DÅRLIGERE end ved nethandel forstår jeg ikke.

Og jeg mener FONA har et ETISK PROBLEM og er UPROFESIONELLE når de driver forretning på denne måde.
Hvis sælgeren i den fysiske butik ville RÅDE MIG RIGTIGT, havde han jo gjort opmærksom på den manglende retur/ombytningsret i forhold til nethandel.

Men omvendt ville han jo hurtigt gøre sig selv arbejdsløs, idet vi alle så ville handle på nettet :p

Efter at have forlangt at tale med BUTIKSBESTYREN om problemet blev jeg mødt af det mest HIMMELRÅBENDE dårlige argument om at han havde solgt det specifikke tv MED TAB siden januar måned. Han kunne oveni købet vise mig det hvis det var........!

PIS OG PAPIR og som om jeg kan BRUGE DET TIL NOGET .......i forhold til hvad. ?
Ja det ved jeg godt .....i forhold til den budgetterede fortjeneste.
Men TAB.!!!!....aldrig i livet....så var det jo bedre og lade være med at sælge det. !

Ydermere sagde han at hvis de tog mit ud pakkede tv retur ville han ikke kunne sælge det som nyt mere, og det var en FORRETNINGSPOLITIK at man IKKE SÆLGER BRUGT i Fona.
Fint det er jeg glad for medmindre man gør opmærksom på at det er en brugt vare !.......men så er det lige at jeg undre mig for på FONA´s netbutik kan man åbenbart GODT SÆLGE BRUGTE (returnerede) vare eller hvad ?

Ja jeg forstår ikke dette forretningskoncept

Hvad nu hvis det var et stereoanlæg eller et sæt højttalere jeg havde købt som ALLE audiofile godt ved skal prøvelyttes i det faktiske lokal før man ved om det "virker" for én ?

Ja så er man sgu nød til at høre det på hjemme adressen og det er jo lidt svært uden at pakke ud.

MIN oplevelse af FONA både fysisk butik og FONA kundeservice som jeg også har kontaktet er at de køre deres forretning lige INDEN FOR LOVENS RAMMER og så heller ikke mere.
MORAL OG ETIK eksistere ikke.

FANDENS OGSÅ....skulle have handlet i et af de store elektronikvarehuse i stedet hvor jeg ALDRIG har haft problemer af denne karakter.
Altid ombytning / returnering uden et løftet øjenbryn.
Senest rettet af Fuksen 9. apr 2013, 17:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#184608
Hvad enten du forstår forretningskonceptet eller er utilfreds med resultatet af den, så er det nu altså sådan det hænger sammen - og har gjort det i rigtig lang tid. Hvis du vil have frihed til at få pengene retur, så skal du købe på nettet i specifikt i de butikker som tilbyder denne service. At skælde ud på en butik, som ikke tilbyder ekstraordinær service i forbindelse med returnering af varer synes jeg ærlig talt ikke er fair. Du kunne vel have undersøgt forholdene før du købte - det er trods alt ikke noget nyt de lige har fundet på i år.
#184610
Enig, du er helt galt på den her. Fona følger gældende regler, og det er derfor dig som ikke har gjort dit hjemmearbejde ordentligt.

Du har tilsyneladende ikke engang forhørt dig i butikken før køb om dine muligheder for at returnere produktet.
#184613
Helt enig med de andre, at det er dig, som ikke har sat dig i de gældende regler eller spurgt ind til det i forbindelse med købet.

Hvis jeg i tvivl før jeg køber en vare, så spørger jeg da altid ind til mine rettigheder med returnering og hvilke muligheder jeg har. For ligesom dig, så er det ikke altid jeg får undersøgt tingene på forhånd, men heldigvis ved de ansatte i de forskellige butikker heldigvis hvilke regler der er omkring ombytning eller returnering.


Fona lever helt op til reglerne på markedet og i mange tilfælde, så yder de efter min mening en rigtig god service, når det kommer til de forskellige varer. I forskel til discountkæder, som eksempelvis Elgiganten, så tilbyder de ikke de samme vilkår, som der er ved nethandel og hvem kan klandre dem. Hver gang jeg er i Elgiganten så står der en palle fyldt med fjernsyn, som har været ude ved kunder og det er jo ikke fjernsyn til 3000,-, men derimod ofte topmodeller, som de har stående og det kan jo ikke ligefrem sige, at de tjener penge på at sælge dem billigere end den i forvejen pressede pris. Så det har intet med at de opfører sig uetisk eller uprofessionelt, men derimod andre butikker, som tilbyder ydelser udover det de er forpligtet til.

Fona har forskel på fysisk butik og netbutik og det kan jo ikke overraske, da langt de fleste har forskelle. Her er der jo tale om, at Fonas internetbutik er forpligtet til at have 14 dages returret i forhold til de gældende danske regler om internethandel, mens den fysiske butik ikke er underlagt de samme regler.

Det er skam fint at komme ud med noget galde her, men når man ikke har ret i de argumenter, som man bruger, så falder hele kritikken lidt til jorden...
#184616
Fuksen skrev:Har lige haft en rigtig DÅRLIG oplevelse med FONA.
det er vist mere FONA som har haft DÅRLIG oplevelse med en køber, som ikke kender reglerne for handel eller bare ikke læste dem.

Enig med de andre, du har fået flere modsvar inden for et par timer her på forum, så tror du ikke du bare skal æde den ommer i dig og forklare din mor du desværre har dummet dig.

Og dermed sagt , ikke en som er enig med dig her på dit manglende argument, udover ovenstående omkring køb online hent offline, det er vist ikke helt ok ,-)
#184622
grunden til de bytter vare købt i netbutik er da ikke fordi de er flinke i netbutikken men fordi det er de forpligtet til af lovgivningen, kunne de slippe udenom gjorde de da helt sikkert det men loven siger du har 14 dages returret på ting købt på nettet. sælgeren har jo ret i de ikke kan sælge dit nu brugte tv som værende nyt og hvis en anden skal købe det skal det sælges noget billigere hvilket de naturligvis ikke er interesseret i, nej her er det altså dig der er galt på den..... tror jeg går i Fona og køber et eller andet nu
#184624
tommyaa skrev:sælgeren har jo ret i de ikke kan sælge dit nu brugte tv som værende nyt
nu har der jo været fakt programmer på dr1 og tv2 omkring det emne, og forhandleren må gerne sælge en returneret vare som ny, sålænge varen er leveret tibage i samme stand som modtaget, ellers er forhandleren i sin fulde ret til at tage et gebyr for at modtage varen tilbage, hvis man har kører over emballage med en bil, hvor dette så dækkes af gebyr som skal dokumenteres men alt ialt, så må de godt i de fleste tilfælde, Elgiganten går så bare ud og sætter mærker på at man kan se vare har tidligere været ude hos kunde når det nok er sværrere at skjule en lukning ;-) men de er altså ikke pålagt andet, det står ingen steder.
Senest rettet af lgowner 9. apr 2013, 18:12, rettet i alt 1 gang.
Af peterdalsgaard
#184625
Jeg er klar over de forskellige forretningsbetingelser for hhv. nethandel og fysiske butikker, men må dog sige, at jeg også har haft dårlige erfaringer ift. TV handel i en fysisk Fona butik.

Uden at gå alt for meget i detaljer spurgte jeg ind til nogle specifikke aspekter ift. et TV og købte fjernsynet med udgangspunkt i sælgerens svar. Sælgeren var meget ivrig og opfordrede mig til at købe det, da jeg jo bare kunne returnere det hvis det ikke blev godtaget af min bedre halvdel når jeg kom hjem. Jeg køber TV'et og samme dag som jeg får det sat op kan jeg konstatere, at sælgeren havde rådgivet mig forkert ift de aspekter, jeg specifick havde spurgt til. Jeg kontakter straks Fona og får fat i en anden sælger, der har en helt anden historie at fortælle ift de ting, jeg havde spurgt ind til - han modsiger faktisk direkte sin kollega. Han siger samtidig, at jeg ikke kan få pengene tilbage for skærmen, også i modstrid med hvad hans kollega havde sagt. Måske har jeg været for naiv ift. at stole på Fona's rådgivning og burde have trawlet alle fora på flatpanels.dk igennem først for at undersøge skærmen til bunds, men det er i mine øjne elendig service at rådgive forkert og love returret, der ikke overholdes. Måske har Fona bare været uheldige at have en ung og uerfaren sælger til at betjene mig, men så kunne de i det mindste yde den service at tage det retur. Jeg har muligvis været meget uheldig i den givne situation, men alt andet lige er eksistensgundlaget for fysiske butikker som Fona vel, at de kan levere en god service.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#184626
At få lovning på at varen kan returneres uden problemer er jo en helt anden snak. Hvis der har været en mundtlig aftale om at der skulle gælde en form for returret, som så efterfølgende ikke bliver respekteret, så ville et vredt udbrud være noget mere berettiget.
Af peterdalsgaard
#184627
Ja, jeg er mildest talt også utilfreds med forløbet, men jeg er i tvivl om hvad mine rettigheder faktisk er i den sammenhæng. Jeg har ikke kunnet finde dækkende info på nettet ift. dels at blive rådgivet forkert ift. købet, dels at blive lovet en returret, som de ikke overholder. Jeg har ikke nogen 'smoking gun' som fx. en lydoptagelse af vores samtale ifm. købet, for jeg stolede jo på ekspedienten og regnede ikke med, at en respektabel biks som Fona ville løbe fra deres ansvar.
#184628
LÆS NU HVAD JEG SKRIVER.

Jeg har jo netop skrevet at de oveholder loven og ikke mere.!

Jeg har forstået hvilke regler de sælger vare under som ved gud er noget mærkværdige uanset hvor længe de har været der...

Sælgeren gjorde hvad han kunne,- men forretningsbestyren sagde at:

"De havde som FORRETNINGSPOLITIK i Fona at de IKKE sælger brugt."!
Og så en Tårevædet historie om at han solgte pågældende modelserie med TAB :) siden januar!

Hvad er "Demovare" så for noget...?

Og hvad sker der med de tilbagetagne vare fra netbutikken ?
Bliver de pakket om og solgt som nye ?

Ja jeg spørger bare......

På INTET tidspunkt blev det nævnt at man ville hjælpe med at LØSE problemet med den "skæve" handel....

Man nævnte heller ikke muligheden for tage retur mod en eller anden form for "dekort".!

SERVICEMINDED....kan man ikke kalde det til trods for at man lægger "15 af de lange" i butikken..... !:(

Det er det jeg mener med forretningsmoral eller mangel på samme....og så er det mig en KÆMPE gåde hvorfor de ikke giver de samme muligheder i den fysiske butik som på nettet.

Og at det ligefrem skulle stille forbrugeren ringere er mig uforståeligt, og så kan i kalde mig "galt på den og det der er værre"!

Det virker som om de( FONA) køre med laveste fællesnævner over hele linien og så håber "dumme mig" kommer ind i butikken, køber et fjernsyn med en returret som kun fremgår af bagsiden på fakturaen, og som er forskellig (LÆS DÅRLIGERE) end den der gælder for nethandel.

Hvorfor ham der sidder hjemme ved PCén og som ikke køber et par DVDér på vej ud af den fysiske butik skal have positiv særbehandling i FONA forstår jeg ikke.
(jo jeg ved godt loven foreskriver det ! og at den ikke siger noget om butikshandlen på dette punkt )

JEG VED GODT jeg kunne have spurgt ind til returreglerne og de SÆRLIGE RINGERE regler for butikshandel i Fona men regnede med at det der står under "Spørgsmål og svar" på Fona´s hjemmeside var gældende, og at det var minimum.

At der så under "Fordele" står noget om ulempen O-O ved butikshandel ...ja det kom som en overraskelse.

OG ER MIN FEJL !

Jeg gik i FONA fordi det IKKE er et lavprisvarehus som" Elgiganten" men derimod en gammel velrenommeret butik af den lidt mindre slags.
At de så vil stå tilbage for deres GIGANT brødre ved handel i butikken men ikke på nettet, ja det får jeg nok ikke nogen forklaring på.

Og hvad er det lige jeg belaster dem med som "butikskøber" i forhold til "netkøber"....prisen er den samme på varen, og de ville i butikken stadig skulle forholde sig til, og håndtere "returgods" fra netkøberne og som IKKE lige har købt en BLU-ray film og et ekstra batteri til sin mobiltelefon på vej ud af butikken.

Hvis I ikke kan se hvad det er jeg mener, og stadig mener de har en ok moral, og at serviceén er i top i FONA.... så er vi jo som forbrugere ikke med til at gøre den forskel for butikkerne der gør de kan bestå.
I værste fald vil det kunne dræbe vores detailhandel og jeg skal (åbenbart) handle på internettet fremover for at få de bedste betingelser. !

HVORDAN OVENSTÅENDE FORLØB KAN GØRE MIG TIL EN "DÅRLIG KØBER" SOM EN FORUMBRUGER SKRIVER ER MIG EN GÅDE !

GO TUR I FONA!! :p
Senest rettet af Fuksen 9. apr 2013, 19:19, rettet i alt 1 gang.
Af peterdalsgaard
#184629
Er der nogen der ligger inde med viden om hvilke rettigheder man har ift. at få pengene retur for en vare, når købet beror på forkert mundtlig rådgivning i butikken, og når der samtidig blev givet lovning på, at varen kunne returneres?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7