Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af degofedal
#68
Først vil jeg lige sige tak for et fedt site og nu forum.

Når det så er sagt vil jeg fremlægge min historie om HP's reklamation/reparationspolitik, som en advarsel til de af jer, der påtænker at købe HP produkter. Så må i selv vurdere om mit sag er et enestående tilfælde eller ej.

I mit tilfælde er der tale om en HP Pavilion zt3000 bærbar PC, som har en kanon god skærm - eller det har den i hvert fald når den forlader samlebåndet! Det var netop derfor jeg købte den i sin tid. Nå men ... here goes! Det hele startede med at følgende fejl viste sig på computeren.

Skærmen flimrer: http://www.meantown.dk/files/zt3000_flicker.wmv

Jeg henvender mig naturligvis til forhandleren, da computeren er indenfor reklamationsperioden. Og for at gøre en lang historie kort, tog tre ganges indlevering til reparation, over en periode på ca 2 måneder før computeren fik endeligt udskiftet panelet med et nyt, og dermed blev "repareret". HP krævede iøvrigt at jeg skulle fremvise billedligt beviser, før de overhovedet ville behandle sagen. Nå, tilibage til sagen.

Da jeg får computeren hjem og får den startet, finder jeg lynhurtigt ud af at det panel der er blevet sat i, er af en væsentlig dårligere kvalitet end det foregående. Jeg går ud fra at de skiftet panelet uden at tjekke for ex. lækage i baggrundsbelysningen mv.
Derfor henvender jeg mig personligt til HP, med den hensigt at indlevere computeren igen, så de kan isætte et andet panel. De kræver igen billedligt bevis for reklamationen, hvilket de får. Efter 3-4 dages snakken og ringen frem og tilbage - iøvrigt med 5-6 forskellige personer - får jeg at vide at deres teknikere har vurderet, at det nye panel ikke er defekt.

Afvisningsgrundlag for HP's "teknikere": http://www.meantown.dk/files/hp_afvisning.wmv

Jeg har nu rettet henvendelse til forhandleren med den hensigt at hæve mit købt fuldt ud, og altså få købssummen tilbage, hvliket jeg er blevet rådet til af en jurist. Forhandleren har afvist mit krav, hvorfor jeg har rettet min klage til Forbrugerklagenævnet.

Nedenstående videoklip viser min bærbare (den til højre hvis nogen skulle være i tvivl) ved siden af hhv. en identisk HP Pavilion zt3000 og en Dell Inspiron 6000.

Inspiron 6000 / Pavilion zt3000: http://www.meantown.dk/files/inspiron_vs_zt3000.wmv

Pavilion zt3000 / Pavilion zt3000 i dagslys: http://www.meantown.dk/files/zt3000_vs_ ... agslys.wmv

Pavilion zt3000 / Pavilion zt3000 i mørke: http://www.meantown.dk/files/zt3000_vs_zt3000_morke.wmv

Det var så min, endnu uafsluttede, historie om HP's fabelagtige reparation/reklamationspolitik. Håber det kan hjælpe potientielle HP kunder i at tage en beslutning om hvorvidt de skal købe HP produkter eller ej.

Mvh
degofedal
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#78
Fremragende dokumentation!
De har ikke blot skiftet til et panel med dårligere baggrundsbelysning, men betragtningsvinklerne og kontrastforholdet er jo så drastisk anderledes at der på ingen måde kan være tale om det samme panel.

Jeg kan ikke se hvordan du kan tabe denne sag med den dokumentation du fremlægger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#85
Det er et af det værre tilfælde jeg har hørt om HP, men generelt har jeg hørt flere dårlige oplevelser.

Det er ikke ligefrem en opmuntrende situation du står i. Jeg har selv haft problemer med nogle onlineforhandlere og RMA sager her på det sidste og det endte med, at jeg blev godt irriteret på måden sagerne foregik på.

Jeg har lidt svært ved at følge HP i, at du skal fremlægge billedlige beviser for at få repareret eller ombyttet produktet, det er da hvert fald ikke almindelig praksis. Hvordan var forhandlerens rolle i sagen? Blev produktet sendt videre til HP eller nægtede de at modtage det før du fremlagde materiale, der beviste din påstand?

Ud fra dine eksempler og sammenligninger er det jo ret tydeligt at panelet er anderledes - hvert fald betragtningsvinklerne og deraf afledt homogeniteten af lyset. Hvordan med farver og andre aspekter? Havde du mulighed for at indstille skærmen eller sammenligne skærmindstillinger på de to identiske bærbare?

Jeg kan ikke se at du har gjort noget som helst forkert i pågældende sag og HPs håndtering er meget tvivlsom. Forhandleren nægter at ophæve købet, men det går jeg ud fra er pga. returrettens ophørelse? Rent juridisk er jeg ikke klar over hvordan det fungerer, men man er vel i sin gode ret til at få et produkt ombyttet, hvis det efter gentagne forsøg ikke er repareret af producenten.
Jeg er ikke sikker på om dette skal gå ind over forhandleren eller HP – sagde din jurist noget om det?

Når du hører nærmere fra forbrugerklagenævnet må du meget gerne smide en notits. Jeg tror hvert fald du står ret godt i sagen, men det er naturligvis meget irriterende og mere end bare irriterende kundeservice fra HPs side.
Af degofedal
#100
Tak for kommentarerne. Rart at vide der er andre der deler min holdning :)

Forhandlerens rolle ...
Ved jeg faktisk ikke. Det var dem jeg afleverede computeren til alle gangene, andet har jeg ikke at forholde mig til. Jeg vil helst ikke kommentere så meget på dem inden sagen er omme. Mht. det med at fremstille beviser, fik jeg at vide at HP slet ikke må stille sådanne krav. Men det er jo ironisk nok til mit held nu, da jeg rent faktisk sendte videoklippene med på en cd til Forbrugerklagenævnet.

Ang. indstilling osv af skærmene ...
Alle var indstillet på samme måde. Dvs. de klip med helt sort skærmbillede er simpelthen windows pauseskærmen "Tom" der er aktiveret, for at vise lækagen i baggrundsbelysningen og den ringe betragtningsvinkel. De andre med windows opstart tog jeg fordi man reelt ikke har nogen indflydelse - udover lysstyrken - på skærmens billede under opstarten. Lysstyrken var iøvrigt sat på 100% på alle tre bærbare.

De andre spørgsmål ...
Mht at hæve købet, tror jeg personligt at de fleste forhandlere generelt afviser forbrugerens krav i første omgang. Det koster kr. 150 at få behandlet sin sag hos FKN, og det skal forhandleren kun betale hvis forbrugeren får medhold. Så om de skal betale mig kr. 15.800 eller 15.950, tror jeg de er ligeglade med.
De satser sikkert enten på at jeg dropper det hele eller at de får medhold. I mit tilfælde havde de haft den til reparation tre gange uden at udbedre fejlen. Forbrugerloven siger max 1-2 gange. Fjerde gange jeg relkamerede blev jeg jo blankt afvist - så der var ikke andet at gøre for mig en at tage sagen et skridt videre.

Angående returret findes dette fænomen i princippet kun ved varer købt over nettet. Sagt på en anden måde, varer du køber uden fysisk at have set/prøvet dem. Returretten gælder som regel de første 14 dage efter varer er købt, med mindre forhandler lover andet.

Jeg skal selvfølgelig nok opdatere tråden så snart der er fremskridt. Desværre har jeg på fornemmelsen der kan gå lang tid endnu.

Link: http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2924726

I er selvfølgelig velkomne til at komme med input. Det kunne jo være der var noget jeg havde overset :)

Mvh
degofedal
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#104
Demotiverende nyhed :((

Jeg har forstået det som du havde købt over nettet, men det tager jeg måske for givet efterhånden.
Det var nu heller ikke for at få dig til at hænge forhandleren ud før sagen er omme, der kan jo nå at ske en masse ting endnu. Som jeg har forstået det er det jo også HP, som er den største synder i denne sammenhæng.

Når alle skærme var indstillet på samme måde og de har håndgribelige beviser, kan jeg ikke se hvordan forhandleren skulle få medhold. Jeg mener hvert fald ikke du kan stå meget stærkere.

Jeg håber det lykkes for dig. Det er noget værre rod og ikke mindst uacceptabelt.
Af degofedal
#105
Hehe ... ja det kan jeg ikke bebrejde dig. Tror også det er det eneste produkt jeg har købt i en fysisk butik i lange tider.

Som en lille sidekommentar, tror jeg godt jeg kan sige at forhandleren absolut ikke har håndteret sagen optimalt.

Da jeg snakkede med FKN's jurist gav hun også udtryk for at jeg havde "retten på min side" om man vil. Så det er da en trøst - det er bare ærgeligt man skal affinde sig i et år, med en computer man ikke kan bruge til købsformålet.

Tak for støtten. Jeg håber da også på at jeg står så stærkt at jeg får infriet mit krav.
Af degofedal
#2456
Hej igen og godt nytår til jer alle.

Jeg tænkte jeg lige ville smide en lille opdatering, til de af jer der følger med i tråden.

Jeg ringede for ca. 1½ måneder siden til FKN for at få afklaret nogle spørgsmål. Jeg fik bl.a. at vide, at jeg kunne forvente en afgørelse senste til september 2006. Et par dage efter fik jeg brev fra FKN at de nu havde sendt min sag til forhandleren, så de havde mulighed for at fremstille deres syn på sagen.

Her for en uges tid siden fik jeg nyt brev fra FKN, med forhandlerens fremlægning af sagen. Brevet er det samme som det oprindelige brev jeg fik som svar på mit krav. Så nu er der kun tilbage at FKN's eksperter/jurister skal afgøre sagen.

Alt andet lige, er de første 2/3 af sagsforløbet gået hurtigere end jeg umiddelbart havde forventet. Så nu kan jeg kun håbe på at det samme gør sig gældende for den sidste 1/3.

Det var så en lille opdatering, som jeg selvfølgelig vil gentage så snart der sker yderligere i sagen.

Mvh
degofedal
Af donoester
#7176
Det var da nok den mest elendige service fra HP man kunne tænke sig!

Er der sket noget nyt i sagen? :)
Af degofedal
#7427
donoester skrev:Det var da nok den mest elendige service fra HP man kunne tænke sig!

Er der sket noget nyt i sagen? :)
Ja, man kan nogle gange undre sig over hvad der ligger til grund for at behandle kunder på denne måde.

Der er ikke sket noget i sagen siden mit sidste indlæg. Men alt andet lige er vi snart henne i september, så jeg håber at kunne få en afklaring snart.

Til de interesserede har jeg, mens FKN har behandlet min sag, brugt "lidt" tid på at undersøge hvor man står efter endt sagsbehandling. Det bliver en meget kort opridsning da jeg er lidt presset med tid.

Jeg er på ingen måde ekspert på området - nedestående er udelukkende min forståelse af det materiale jeg har kunnet finde på nettet.

Hvis du får helt eller delvist medhold
Den erhvervsdrivende får en henvendelse/skrivelse fra FKN med deres vurdering/afgørelse af sagen. Dvs. butikken bliver bedt om at efterkomme det/de krav du har stillet i din klage - i mit tilfælde købesummen helt eller delvist tilbage.

Dog skal det sige at den erhvervsdrivende ikke lovmæssigt er forpligtet til at rette sig efter FKN's afgørelse. Gør de ikke det, bliver de lagt ud på FKN's offentlige liste over erhvervsdrivende der ikke har efterlevet deres afgørelse - Firmatjek.

Forudsat at ovenstående gør sig gældende, kan jeg ikke se andre muligheder end at gå til en advokat. Man må forvente at kunne få fri proces, forudsat man har fået medhold selvfølgelig.

Det var vist det jeg lige kunne komme i tanke om. Hvis der er nogen der ved noget jeg ikke ved, eller har rettelser mv. skal i endelig ikke holde jer tilbage. Al erfaring og viden kan bruges.

Mvh
degofedal