Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#118607
Hejsa

Jeg har i forbindelse med mine overvejelser omkring køb af PS3 bemærket, at der er en del penge at spare ved at købe på Amazon.co.uk, der i år (tror jeg det var) har fået gratis fragt til Danmark.

Der er nogle brugere på dette forum (fundet via Google), som også har bemærket den gode pris.
http://www.pslife.dk/forum/viewtopic.ph ... 57&p=83742
De skriver, at ved køb i EU skal forhandleren betale returfragt-omkostningerne ved garanti-sager.

Er det korrekt, at jeg ved køb fra England ikke selv skal dække returfragt-udgifterne, hvis der er fejl på produktet?
I så fald vil det jo være ret så attraktivt at købe derfra.

Jeg oplever dog, ligesom brugerne på PSlife, at reelt bliver prisen for PS3 + Move + Fifa 302 pund og ikke de 270 pund, som det ellers ca er indikeret som.

Men er der andre, der kan afklare reglerne i forbindelse med garanti?

Det er det eneste, der taler imod, udover at fortrydelse af købet selvfølgelig vil blive væsentligt dyrere.

På forhånd tak.

Mvh. Martin
Af trykkertor
#118621
Vel, hvis den skal ind til garanti, er det vel Sony den skal til, og ikke Amazon.
Så da er det jo ligemeget om den er købt i England eller Danmark, for Sony betaler fragten til Sony.

Bare husk at du skal købe en anden strømledning. I England har de den med 3 tykke flade stik-ben.
Du skal lige skifte over til en EU-ledning.
Af Thor-thor
#118636
Grunden til at prisen "stiger" på Amazon er at udenlandske netbutikker skal afregne dansk moms, hvis det sælger for mere end et vist beløb til DK (omkring 280k). Derfor stiger beløbet med forskellen mellem UK moms og DK moms. Kan ikke huske præcis hvor høj Uk moms er (16-17%?), men det passer ca hvis du lægger 10% til de priser du ser.
Hvis du logger ind kan du muligvis få siden til at vise de korrekte priser, da den så ved at der skal sælges til DK.

Mht. reklamation er det korrekt at Amazon skal betale fragt. Nordisk Film, som importerer PS3 i DK, vil næppe røre en PS3 der er købt i udlandet.

Amazon skulle i øvrigt være ganske fornuftige i forbindelse med reklamation, har læst at man får tilsendt en fragtlabel.

Det eneste der ville bekymre mig er at de siger at der kun er ét års reklamationsret, (har selv købt en PS3 der og blev først opmærksom på dette efter købet)
Men dette er så vidt jeg kan forstå ikke lovligt, da EU regler siger at der skal være to års reklamationsret, men da jeg spurgte dem om dette fastholdt de at det kun var ét år!
Umiddelbart har jeg ikke gjort yderligere ved det, så må man jo tage slagsmålet, hvis dert skulle opstå problemer senere.....
Senest rettet af Thor-thor 26. okt 2010, 10:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#118637
Mig bekendt kan du ikke se den endelige pris inkl. moms før du rent faktisk er ved at betale - dvs. skridtet før du trykker accepter. Du skal derfor helt igennem indtastning af kortnummer og leveringsadresse før du får lagt momsen oveni.
Af mhca
#118658
Tak for alle svarene.

Ja, jeg har bidt mærke i, at der vist skiltes med 1 års reklamationsret og ikke 2 år.
Men jeg ved ikke, om man kan få overbevist dem om 2 år, hvis der skulle opstå et problem.

Jeg bemærkede også på deres side, at de vist sender en returlabel, men jeg var ikke sikker på at jeg tolkede det korrekt.


Ligeledes troede jeg, at man blot blev pålagt engelsk moms, når man var privatkunde.


Amazon har desuden svaret mig på en henvendelse vedr. problem med at få medsendt HDMI. De virker meget hurtig til at svare på henvendelser.

Jeg vil overveje at bestille derfra snarest.

Hvem bliver pakken leveret af ved leveringen i Danmark? Overtager PostDk opgaven, eller er det et pakke-firma, der forlanger at man er hjemme hele dagen lang for at tage imod?
Af Thor-thor
#118742
Har skrevet til Amazon og gjort dem opmærksom på EU reglerne. Fik først et svar som bar præg af en medarbejder der kørte på "auto" og ikke havde læst hvad jeg skrev. Skrev tilbage til dem og fik efterfølgende et svar hvor det virkede som medarbejdere ville undersøge sagen nærmere, så må se hvad der sker.
Kan dog ikke forestille mig at Amazon er uvidende om EU reglerne, så det ville undre mig hvis de pludselig retter ind.....
Af DavidHimself
#118761
Thor-thor skrev: Det eneste der ville bekymre mig er at de siger at der kun er ét års reklamationsret, (har selv købt en PS3 der og blev først opmærksom på dette efter købet)
Men dette er så vidt jeg kan forstå ikke lovligt, da EU regler siger at der skal være to års reklamationsret
Mig bekendt hedder regler ½ års garanti - 18 mdr reklamationsret (altså ganske rigtig 2 år). Og derfor synes Sony selv de er vilde når du giver 1 års garanti og holder stramt på det. Det har i en periode været et stort problem for butikkerne!
Brugeravatar
Af MigSelv
#118789
DavidHimself skrev:
Thor-thor skrev: Det eneste der ville bekymre mig er at de siger at der kun er ét års reklamationsret, (har selv købt en PS3 der og blev først opmærksom på dette efter købet)
Men dette er så vidt jeg kan forstå ikke lovligt, da EU regler siger at der skal være to års reklamationsret
Mig bekendt hedder regler ½ års garanti - 18 mdr reklamationsret (altså ganske rigtig 2 år). Og derfor synes Sony selv de er vilde når du giver 1 års garanti og holder stramt på det. Det har i en periode været et stort problem for butikkerne!
Hej
Hvis der tages udgangspunkt i købeloven, og kunden må ikke stilles dårligere end denne, er der ikke garanti. Der tales om 24 måneders reklamationsret, hvor de første 6 måneder er underlagt "formodningsreglen" ( garantilignende betingelser ). I denne periode er køber bedst stillet, da det her formodes at produktet var defekt fra start af ( sælger skal modbevise det ). De efterfølgende 18 måneder, har køber bevisbyrden. Nu skal køber altså bevise, at produktet fra ny af, var behæftet med fejl ( vel nærmest umuligt ).
En forhandler kan som service/tillæg yde garanti, der findes eksempler på 3 måneder til 5 år. Ved fejl sker henvendelse til sælger.
Producent har ved visse produkter " producent/produkt garanti", denne løber normalt i 12 måneder ( hertil lægges så 12 måneders reklamationsret ). Ved fejl de første 12 måneder sker henvendelse til producent.
I tilfældet med Sony, yder de producent/produkt garanti i 12 måneder, på udvalgte produkter ( eller alle ). Her kontakter man Sony ved fejl, intet hokus pokus her. Hvis det giver problemer hos sælger, så må de være dumme. De næste 12 måneder, skal sælger yde reklamationsret.
Af mhca
#118810
trykkertor skrev:Vel, hvis den skal ind til garanti, er det vel Sony den skal til, og ikke Amazon.
Så da er det jo ligemeget om den er købt i England eller Danmark, for Sony betaler fragten til Sony.

Bare husk at du skal købe en anden strømledning. I England har de den med 3 tykke flade stik-ben.
Du skal lige skifte over til en EU-ledning.

Er det ikke noget, som man kan modificere selv?
Eller hvad er det egentlig for en type kabel? Er det magen til standard PC og PC-monitor kabler? For dem har jeg jo masser liggende af.

Eller er det nogle specielle kabler, som I kan fortælle, hvor man kan købe?


Update:
Ud fra alle de billeder jeg kan finde, kan jeg se, at det er et ganske standard kabel. Dejligt, at det ikke er et problem. Jeg føler mig fristet, selvom jeg ikke ved, om jeg overhovedet kan bruge Move til noget, samt om Fifa er et fedt spil.