Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kvaaen
#160808
Hej Alle

Jeg har i længere tid haft min TC 2TB og kun brugt den som back-up.
Nu har jeg fået en idé som jeg er i tvivl om kan og i så fald, hvordan jeg fører ud i livet.

Jeg kunne for det første godt tænke mig at bruge den som hdd på netværket. Så alle husets computere kan tilgå den trådløst som et hvilket som helst andet drev på maskinerne.
Kan dette lade sig gøre, kan jeg så når jeg downloader ting, downloade direkte ned til den?
Hvordan kan jeg få dette til at virke?

Udover det har jeg nogle gange problemer med at tilgå wifi inde fra mit værelse da der er en stor beton væg imellem mine computere og routeren. (håber at dette har noget at gøre med det)
Ville af den grund sætte min TC op på mit værelse med et kabel fra routeren. Også udvide det trådløse med min tc så jeg har en lille "forstærker" på mit værelse i form af min TC.
kan dette lade sig gøre og i så fald, hvordan?

jeg forventer ikke udførlige svar på det. Men bare links eller idéer til hvad jeg kan søge på Google eller Youtube. For ved simpelthen ikke hvad jeg skal søge efter.

På forhånd, Tak

Anders
Af Kvaaen
#160812
Hov glemte lige noget.

Jeg ville ligeledes høre om man kan "dele den op i 2" så 1 tb til Back-up og en 1 tb til frit forbrug som hvilken som helst anden disk.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#160834
Jeg kunne for det første godt tænke mig at bruge den som hdd på netværket. Så alle husets computere kan tilgå den trådløst som et hvilket som helst andet drev på maskinerne.
Kan dette lade sig gøre, kan jeg så når jeg downloader ting, downloade direkte ned til den?
Hvordan kan jeg få dette til at virke?
Ja det kan den bestemt. I Windows tilføjer du den blot som et "Netværksdrev". Gå ind i "Denne Computer" og højreklik. Vælg "Tilføj Netværk-et-eller andet" (mit Windows er på engelsk). På MAC-computeren popper Time Capsule helt automatisk frem ude i venstre side af Finder.

Må jeg i øvrigt pointere, at Time Capsule også kan indgå i iCloud-netværket. Dermed kan du få adgang til den alle steder - ikke kun på dit lokale netværk, men også fra Australien. Det kræver at du tilknytter iCloud-login inde under indstillinger. Hent AirPort-værktøjet. Det virker vist kun til Mac, dog (altså iCloud fra alle steder).
Udover det har jeg nogle gange problemer med at tilgå wifi inde fra mit værelse da der er en stor beton væg imellem mine computere og routeren. (håber at dette har noget at gøre med det)
Ville af den grund sætte min TC op på mit værelse med et kabel fra routeren. Også udvide det trådløse med min tc så jeg har en lille "forstærker" på mit værelse i form af min TC.
kan dette lade sig gøre og i så fald, hvordan?
Har du prøvet at skifte til 5 Ghz frekvensen for det trådløse netværk? Eller kører du WiFi via en anden router? Jeg vil klart anbefale dig at køre det fra Time Capsule i stedet. Min erfaring er, at den er langt bedre end alle de routere, der føgler med hos internetudbyderne og dem man køber i det lokale supermarked.

Hvis du skal bruge et modem fra din internetudbyder for at få internet i huset, så kan du blot slå WiFi fra på den, tilkobl Time Capsule med et kabel og følg guiden til "broforbindelse" via AirPort-værktøjet for Time Capsule-enheden. Derefter er det den som står for WiFi. I mit tilfælde gik jeg fra at kun at have WiFi 2 meter fra min internetudbydersrouter (der dog kørte 2,4 Ghz ligesom 30-40 andre routere i min opgang) til at have WiFi oppe på vores terrasse på 5. sal (jeg bor på 2.).

Hvis du ikke vil have den løsning, så er det også let at udvide et netværk. Igen skal du have fat i AirPort-værktøjet og følg den simple guide. Det tager maks 15 sekunder.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#160835
Kvaaen skrev:Hov glemte lige noget.

Jeg ville ligeledes høre om man kan "dele den op i 2" så 1 tb til Back-up og en 1 tb til frit forbrug som hvilken som helst anden disk.
Det ved jeg ikke, men backup fylder jo blot op i baggrunden indtil der ikke er mere plads. Du kan med fordel slette de ældste backups.

Har du i øvrigt prøvet "time capsule"-backup funktionen? :) Min kæreste slettede på et tidspunkt en masse af mine forældres feriebilleder ved et uheld, og først her fandt jeg ud af, hvor gennemført det er lavet (hvert fald på en Mac).
Af Kvaaen
#160898
Hej

Tusind tak for svaret. Tror det var lige det jeg ledte efter.Men nu kan jeg pludselig ikke se min TC på min windows computer mere.
Kunne godt i forgårs... :-S

Nogen forslag? :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#160899
Nej, ikke lige umiddelbart. Jeg har haft et problem med, at jeg hele tiden røg ud til hovedmappen. Det skyldtes en eller anden form for inkompatibilitet mellem "Windows Search" (den der ligger nede i startmenuen) og Time Capsule. Jeg ved dog ikke hvorfor den er forsvundet.

Ellers så prøv at reset Time Capsule, hvis du for nylig har ændret indstillingerne, og det er gået galt derefter. Ellers tilslut din PC direkte til Time Capsule med et kabel mens du opsætter den.
Af Kvaaen
#160941
Så ser det sku ud til at virke upåklageligt.

For at få wifi'en til at funke fik jeg sat et kabel fra min fars Router (Ikke en standard fra udbyder men en han selv har købt) til min TC. Derfra bedte jeg min TC om at lave et nyt netværk som jeg har koblet min Imac og min windows bærbar til. På den måde er jeg sikker på konstant forbindelse. Dette virker indtil videre uden nogen problemer.

Jeg gjorde som du skrev jeg skulle for at tilføje et netværksdrev og dette fungere også hammer godt.

Så tusind tusind tusind tak for hjælpen. :-)

/Anders