Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin Sjøstrand
#351847
Hejsa. Jeg har et CX65” hængende, som i dag skal udskiftes med et CS77”. Jeg kan ikke huske specifikationerne på mit vægbeslag, men er tv så lette i dag, at hvis det kan klare 65” burde det også kunne holde 77”, eller er man ude i at skulle have et større beslag?
Af FrankieBoy80
#351848
Det er jo svært at svare på, når du ikke har nogen info om beslaget, det er meget forskelligt hvor mange kg de kan bære.
Hvis det er en gipsvæg det skal hænge på, kan det også have noget at sige med de ekstra kg.
Men det burde kunne holde hvis det er et godt beslag, plugs og skruer, det er jo trods alt kun 26,7kg CS77 vejer.
Brugeravatar
Af KimKaos
#351855
Vægtmæssigt ser det fint ud - problemet er at skærmen er større og derfor er trækket i ophænget anderledes pga. forskubbet tyngdepunkt og uden at kende spec. på dit ophæng samt vægtype er det ikke muligt at give et dig et svar
Af Supergris
#351863
KimKaos skrev: 4. jun 2023, 07:20 problemet er at skærmen er større og derfor er trækket i ophænget anderledes pga. forskubbet tyngdepunkt
Selvom en genstand er større end en anden, kan de stadig have samme tyngdepunkt.
I dette tilfælde er jeg ret sikker på, at tyngdepunktet ikke flytter sig væsentligt, blot fordi skærmen er større.

Tyngdepuktet vil ligge et sted tæt på midten, hvis ellers vægten er fordelt relativt jævnt, hviket jeg tænker, er tilfældet...
Af Supergris
#351866
Jo, det gør det faktisk, forudsat vægten er fordelt ligeligt; da dette ikke helt er tilfældet pga. elektronikken, højtalerenheder mm., vil det sikkert ikke ligge nøjagtig i midten, men tæt på, som også er det, der står...
Brugeravatar
Af KimKaos
#351869
Nej du tager fejl - største delen af vægten er i bunden af de fleste skærme

Bonus info. De fleste ophæng kommer med en anbefaling på max. størrelse af skærme og det er ikke pga. vægten men på pga. vægtfordelingen
Af Supergris
#351874
Hvor har du den bonus info fra?

Jeg vil nu vove at påstå, at tyngdepunktet på langt de fleste skærme ligger tæt på midten, muligvis i omegnen af 10 cm forskudt mod bunden, hvilket jeg stadig vil omtale som "tæt på midten", men det afgørende er, at tyngdepunktet ikke afhænger af størrelsen på skærmen, da det netop betegnes som det punkt, hvor kraftmomentet er lig nul, dermed vil det være vægten på skærmen, der er afgørende for om det kan holde eller ej...

Hvis der derimod havde været tale om en stang eller en hylde, der skulle monteres på væggen, så ville størrelsen have betydning, da der så er tale om klassisk mekanik, hvor drejningsmomentet får en stor betydning for belastningen...
Brugeravatar
Af KimKaos
#351879
Prøv for helvede at undersøge tingene selv - alt dit gætværk gider jeg sgu ikke at bruge tid på

Næsten alle angiver max størrelsen

Specielt på ældre ophæng er det sjældent at finde nogle der understøtter mere end 55" - men det er en anden snak og jeg vil helst ikke forvirre dig med for meget info da det virker som om du har en øver grænse for hvor meget du kan håndtere

https://www.jemogfix.dk/fladskaermsbesl ... 3/9044169/

https://www.jemogfix.dk/fladskaermsbesl ... 3/9044171/

https://www.avxperten.dk/tv-ophaeng/?gc ... BCEALw_wcB

https://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto ... aegbeslag/
Brugeravatar
Af hans123
#351880
Ved mine skærme som er oled er al vægt i bunden.

10cm fra bunden er det blot en meget tynd skærm og plastik.

Bund indeholder højtaler og al elektronik
Af Supergris
#351962
Så du modstrider dig de fysiske love?
Hvorfor tror du, det hedder et "tyngdepunkt", da vi kan forudsætte tyngdekraften er den samme for hele emnet, kan vi også kalde det "massemidtpunktet"?
Alle emner har et!
Det eneste jeg bestrider, er, at du påstår, at en større skærm vil bevirke et forskubbet tyngdepunkt i forhold til den mindre, hvilket min påstand er, at denne forskel vil være så lille, at den kan regnes som værende ubetydelig.

Muligvis er der en grund til, du har kaldt dig selv KimKaos, da du åbenbart har det med at påstå nogle ting, du ikke har belæg for.
Ud fra hvad du skriver, vil jeg næsten garantere, du ingen anelse har, hvad integraleregning dækker over?

Jeg er klar over, at der oftest er opgivet en max. størrelse for diverse ophæng, men det ændrer stadig ikke på, at hvis beslaget ellers passer til den VESA-standard det pågældende TV har, så er det vægten på det pågældende TV, der afgør, om ophænget kan bruges eller ej!

hans, det kan godt være det meste af vægten på dit TV er placeret i bunden, men når du regner massemidtpunktet ud, vil det stadig ligge tæt på midten, da det regnes som det punkt, hvor kraftmomentet er lig nul.
Selve udregningen er kompliceret, hvis I er interesserede i teorien bag, så er denne Youtube-video at anbefale: