Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#351144
Jeg kan give følgende erfaring:

Jeg opgraderede fra Asus RT-AC66U til Asus TUF-AX5400, som da den kom frem vel bedst kunne beskrives som en budgetudgave af Asus RT-AX86/88U (i dag vil den vel svare til den nye/kommende RT-AX5400 (fraset antallet af antenner) som jeg ikke kan finde prisen på, da den åbenbart er så ny. I forhold til 86/88U har man blot sparet lidt ved at putte en lidt billigere og mere strømbesparende processor i, som dog stadig er LANGT LANGT overkill til hjemmebrug og så har man sparet hardware på 2,4 båndets hastighed (2,4GHz 2 x 2 vs 2,4GHz 3 x 3, men har stadig samme 5 GHz 4 x 4). Sagt på en anden måde, så betyder det at man må "nøjes" med 574+4804 Mbps i stedet for 861+4804 Mbps kategori - Altså mindre på 2,4 Ghz og det samme på 5 Ghz båndet.

Det særligt anbefalelseværdige ved TUF-AX5400 ifht RT-AX86U/88U er at den koster omtrent del halve og i praksis kan mere eller mindre det (fraset 2,4 Ghz båndets hastighed). Den koster ca. en tudse fra ny, hvilket så er 300 mere end den på forrige side anbefalede TUF AX3000 som dog af Asus står kategoriseret til "large homes" ikke "very large homes" som TUF-AX5400 og AX86U/88U. Og skulle sådan en RT-AX86/TUF-AX5400 kategori alligevel vise sig ikke at være nok i dit specifikke tilfælde, så er der tale om AI-Mesh expandable router, så man altid kan købe en ekstra og køre mesh med dem, hvis det skulle vise sig nødvendigt. Og får du behov for 2,4 Ghz båndet til de sidste meter/rum, så vil du alligevel ikke kunne udnytte den ekstra hastighed på "større" afstand der er i de dyrere routere.

De nævnte routere hører til i den kategori som Asus klassificerer som værende til "Very Large Homes" her er sammenligningen til at par af Asus Andre "very large home" ratede routere (OBS, jeg kan kun finde den sprit nye AX88 Pro på siden, hvor data opgøres lidt forskelligt fra tidligere format, men burde være til at gennemskue alligevel) https://www.asus.com/dk/networking-iot- ... m&Spec=728

Min praksiserfaring: Jeg har en lejlighed på omkring 90 m2. Før kunne jeg kun lige med det yderste af neglene hive WiFi igennem til en 2-5 mbps på toilettet på telefonen via 2,4 Ghz båndet med flere udfald/tab af forbindelsen og for lidt båndbredde til f.eks. at holde en messenger/skype samtale kørende derude. Med den nye router har jeg nu lidt over 100/50 Mbps derude og stabilt forbindelse til det hele - vel og mærke med 2,4 Ghz radioen helt slukket og alene ekslusiv brug af 5 Ghz i hele lejligheden og Tx power adjustment skruet ned til "balance"

....Hermed praksiserfaringen givet videre :-)
Brugeravatar
Af TBC
#351149
Nyere AX5400 routere som omtalt i ovenstående starter fra omtrent 900 kr en (andre mærker end de diskuterede Asus i ovenstående til ca 1050 kr). Så er du ligeglad med de nyere WiFi standarder kan man vel sige at du får hele sættet til samme pris som én ny AX5400 Router. Så det kan man betragte som både et godt og et skidt tilbud, afhængigt af hvad man sigter efter mht. WiFi protokoller. Er du ligeglad med de nye protokoller, så vil jeg mene at det er et ganske udmærket og fair tilbud. Fyren kan let have givet omkring 2000 kr bare alene for routeren for 5 år siden.
Af Kvaaen
#351150
TBC skrev: 24. apr 2023, 23:23 Nyere AX5400 routere som omtalt i ovenstående starter fra omtrent 900 kr en (andre mærker end de diskuterede Asus i ovenstående til ca 1050 kr). Så er du ligeglad med de nyere WiFi standarder kan man vel sige at du får hele sættet til samme pris som én ny AX5400 Router. Så det kan man betragte som både et godt og et skidt tilbud, afhængigt af hvad man sigter efter mht. WiFi protokoller. Er du ligeglad med de nye protokoller, så vil jeg mene at det er et ganske udmærket og fair tilbud. Fyren kan let have givet omkring 2000 kr bare alene for routeren for 5 år siden.
Havde helt overset dit indlæg. Sorry!
Fedt med lidt praktisk erfaring. Spørgsmålet er, om ax5400 er nok til lejligheden eller om der så skal en mesh enhed til også.
Brugeravatar
Af TBC
#351157
Kvaaen skrev: 25. apr 2023, 06:21Spørgsmålet er, om ax5400 er nok til lejligheden eller om der så skal en mesh enhed til også.
Det er jo altid det spændende punkt, for WiFi er og bliver en værre omgang uforudsigelig Voodoo.

Min egen router står i den ene ende/fjerne ende af lejligheden (ved udtaget) og jeg kan i dag dække hele lejligheden alene med 5 Ghz (deaktiveret 2,4 Ghz radio) og få >120 Mbps de steder det står allerværst til WiFi mæssigt i lejligheden. Så det skulle være meget mærkeligt om den ikke også ville kunne dække din lejlighed, særligt hvis man som backup medregner at du altid kan tage det længererækkende 2,4 Ghz bånd med som backup, hvis du sikrer dig at dine enheder i soveværelset benytter 2,4 Ghz båndet.

Personligt synes jeg hurtigt at mesh alene baseret på trådløs forbindelse only hurtigt bliver noget kompromitteret rod, mens mesh er en helt fantastisk løsning når og hvis det er kablet. Så HVIS det kan komme til at række med blot en router med stærk nok radio, så ville jeg personligt fortrække det over en WiFi-only baseret mesh. Så sparer man både noget strøm og komplesitet. Problemet er bare at det er krop umuligt at sige om det vil være nok for dig, da bygningen jo spiller voldstomt ind. Er der længere fra den ene ende af din lejlighed end i min, er dine vægge nogle meget tykkere betonvægge, er der flere vægge imellem osv osv.

Jeg ville i dit sted lade det være protokollen du ønsker at sigte imod afgøre det. Har du ikke noget at bruge det nyere hurtigere WiFi protokoller til (er det f.eks, noget dine enheder i nærheden af routeren overhovedet kan drage fordel af?), så tag det gode brugttilbud. Hvis du sigter efter nyere WiFi protokoller, så tag AX-routeren til 1050 kr og se om det strækker, hvilket jeg umiddelbart vil tro det gør men aldrig vil kunne garantere, da WiFi er og forbliver uforudsigeligt. Strækker det ikke kan du risikere at skulle bekoste en router mere til AI-Mesh funktion og så har du hurtigt brugt mere end dobbelt så mange penge som brugttilbudet.
Af Kvaaen
#351186
TBC skrev: 25. apr 2023, 17:03
Kvaaen skrev: 25. apr 2023, 06:21Spørgsmålet er, om ax5400 er nok til lejligheden eller om der så skal en mesh enhed til også.
Det er jo altid det spændende punkt, for WiFi er og bliver en værre omgang uforudsigelig Voodoo.

Min egen router står i den ene ende/fjerne ende af lejligheden (ved udtaget) og jeg kan i dag dække hele lejligheden alene med 5 Ghz (deaktiveret 2,4 Ghz radio) og få >120 Mbps de steder det står allerværst til WiFi mæssigt i lejligheden. Så det skulle være meget mærkeligt om den ikke også ville kunne dække din lejlighed, særligt hvis man som backup medregner at du altid kan tage det længererækkende 2,4 Ghz bånd med som backup, hvis du sikrer dig at dine enheder i soveværelset benytter 2,4 Ghz båndet.

Personligt synes jeg hurtigt at mesh alene baseret på trådløs forbindelse only hurtigt bliver noget kompromitteret rod, mens mesh er en helt fantastisk løsning når og hvis det er kablet. Så HVIS det kan komme til at række med blot en router med stærk nok radio, så ville jeg personligt fortrække det over en WiFi-only baseret mesh. Så sparer man både noget strøm og komplesitet. Problemet er bare at det er krop umuligt at sige om det vil være nok for dig, da bygningen jo spiller voldstomt ind. Er der længere fra den ene ende af din lejlighed end i min, er dine vægge nogle meget tykkere betonvægge, er der flere vægge imellem osv osv.

Jeg ville i dit sted lade det være protokollen du ønsker at sigte imod afgøre det. Har du ikke noget at bruge det nyere hurtigere WiFi protokoller til (er det f.eks, noget dine enheder i nærheden af routeren overhovedet kan drage fordel af?), så tag det gode brugttilbud. Hvis du sigter efter nyere WiFi protokoller, så tag AX-routeren til 1050 kr og se om det strækker, hvilket jeg umiddelbart vil tro det gør men aldrig vil kunne garantere, da WiFi er og forbliver uforudsigeligt. Strækker det ikke kan du risikere at skulle bekoste en router mere til AI-Mesh funktion og så har du hurtigt brugt mere end dobbelt så mange penge som brugttilbudet.
Jagten er nu gået ind på en brugt Asus AX….
Heldigvis haster det ikke.
Tak for alt hjælpen!
Af Kvaaen
#351242
Bliver nødt til lige at hører jeres mening om noget.
Har funderen brugt men ny ax88u til 1500. Der er dog ingen kvittering med da det angiveligt var en gave og et fejlkøb. Virker det for suspekt, eller bør jeg slå til inden en anden snupper den?
Brugeravatar
Af TBC
#351243
Én ting er at det kan lyde suspekt, en anden er at det er alt for dyrt som brugt. Du kan som allerede omtalt få routere der i praksis kan omtrent det samme til 1075 kr fra ny.