Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KristofferA
#350883
Hej. Jeg har tænkt mig, at udskifte vores tre lysdæmpere med en wifi pære i stedet. Jeg vil meget gerne undgå en hub. Det eneste must er, at den skal kunne dæmpes. Kelvinskift kunne også være fedt.
Jeg vil også gerne kunne tilføje en fysisk kontakt, der blot kan limes på væggen på sigt.
De skal også være Homekit godkendte.
Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Nogle I kan anbefale?
🤔🙂
Brugeravatar
Af Huleboer
#350887
Uden lige at vide det med sikkerhed lyder det som en løsning der, måske ikke kræver men, vil have godt af en bridge. Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig at en væg kontakt vil kunne styre lyset uden at forbinde til en bridge.

Jeg har valgt en zigbee løsning hvor jeg primært har philips hue lamper og pærer, men også har nogle LED bånd i mine havedøre der kører med en zigbee controller.
Dem styrer jeg så med nogle kontakter i LK Fuga stil købt hos smartkontakten.

Zigbee er en åben protekol som bl.a. virker med både Philips Hue og det smart lys som Ikea sælger. Der skal dog en bridge til.
Af DavidWebb
#350890
Jeg har Nanoleafs pærer i 4 lamper. De fungerer fint, men tror ikke der findes kontakt. Det må du kunne google. Men selve Nanoleaf pærerne virker godt.
De er en del af homekit setup med Eve "stikkontakter" på øvrige lamper og Eufy kameraer. Det hele kan styres fra telefon eller apple TV. Jeg har tidligere prøvet Hue, men løb lidt sur i det. Gider heller ikke flere forskellige bridges.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#350893
Du bør læse op på Matter og Thread, Kristoffer. Det er det, du søger, idet det kun kræver en Thread Border Router, hvilket alt i hjemmet princippet kan være (din Apple TV 4K 2022 er det).

Dog er økosystemet for Matter og Thread ikke udbygget så meget endnu. De første Matter-kompatible Thread LED-pærer lanceres i år.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#350899
Jeg går selv og venter på, at Matter-økosystemet bliver udbygget. Det regner jeg med at blive starten på vores "smarte hjem".

I og med, at det bliver Apple HomeKit-baseret på controller-delen, så kan du også overveje HomePods mini i huset. Så kan alle styre tingene med stemmekommandoer, hvis man ikke lige har et Apple Watch på håndleddet.
Af kæfert
#350905
Jeg har købt Phillips Wiz connected pærer, der kører over wifi eller bluetooth og som ikke behøver nogen hub. De kan dæmpes og fås både i fuld farvespektrum og i kelvinskift udgaver. Der findes også nogle billigere pærer under branded Wiz (lavet af Signify som er det samme som Phillips Lighting).
Der findes også en Wiz kontakt og en remote, der vist nok forbinder via bluetooth.

Det er annonceret, at de vil understøtte Matter, men så vidt jeg ved, så er det ikke blevet frigivet endnu.