Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#350163
I mange år før coronaen (hvorefter jeg ikke har været i nærheden af en biograf) havde jeg flere dårlige oplevelser i CinemaxX i Bruuns Galleri. Sikkert altid et resultat af at man lader stå til, mens nogle børn på 15-17 år kører forretningen. Værst var den sidste eller næstsidste Kelvin Star Trek, hvor man simpelthen lod døren til salen stå åben den første halvdel af filmen, hvilket ødelagde billedet i højre side. Da jeg så Avengers: Endgame blinkede lampen i projektoren under HELE filmen; den skulle tydeligvis skiftes, men det fatter ungerne jo ikke en pind af at gøre eller se. Problemerne strækker sig i øvrigt helt tilbage til Iron Man 2, hvor det var et eller andet med nogle skygger i underteksterne, og muligvis hele billedet, så det er ikke ligefrem noget helt nyt.
#350184
Jeg synes, at pointen i artiklen om, at man i overgangen til digitale biografprojektorer mange steder har sparet teknikerne væk, giver en idé om omfanget.

Min egen oplevelse med at gå i diverse biografer i senere år er, at lyden ofte er god (men for høj). Deres popcorn er gode. Billedet har jeg dog svært ved at blive begejstret over. Stort, men meget kontrastsvagt og ikke særligt detaljerigt. Det er nogle store investeringer, der skal til, for at opgradere billedsiden, så jeg kan godt forstå, at mange biografer ovenpå corona ikke har lysten, men jeg tror, at såfremt det ikke sker, så vil en stadig større gruppe entusiaster begynde at fravælge biografen. Film kan naturligvis stadig noget særligt, men det kan tv-serier også i dag, så selvom biografeksklusivitet opretholdes, så findes der gode alternativer løbende.
#350187
Jeg mente ellers at have hørt, at den enkelte biografs muligheder for selv at tilpasse teknikken, blev meget begrænset ifm overgangen til digitale fremvisning. At projektorens indstillinger skete automatisk når filmen påbegyndtes?

Hvis det er tilfældet, så forstår jeg godt, at mange biografer valgte at opsige deres teknikere.