Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347790
Halløj,

Jeg ved næsten hvad svaret er, men tænkte jeg lige ville få det bekræftet evt. af nogen der har prøvet.

Kunne man bruge sådan en HDMI Audio extractor med eARC til at hapse lyden fra sit nye TV med eARC og sende det til sin gamle elskede surround receiver?
F.eks. https://www.av-cables.dk/optisk-lyd-ext ... WhEALw_wcB

Det er mest for at få surround lydformaterne fra TV'ets streaming apps til receiveren.

Takker. :)
#347793
Det burde virke, men der kan måske blive nogle problemer med lydens synkronisering ift. billedet.

Har dit TV og receiver ikke optisk udgang og indgang ?
Hvis det kun er for at få lyd fra streamingtjenester så kan du ligeså godt bruge den, da der alligevel ikke er nogle streamingtjenester der bruger højtopløselig lyd (Dolby TrueHD, DTS Master Audio), som kræver højere båndbrede end optisk kan håndtere.
#347795
JLA_DK skrev: 1. dec 2022, 15:40 Det burde virke, men der kan måske blive nogle problemer med lydens synkronisering ift. billedet.

Har dit TV og receiver ikke optisk udgang og indgang ?
Hvis det kun er for at få lyd fra streamingtjenester så kan du ligeså godt bruge den, da der alligevel ikke er nogle streamingtjenester der bruger højtopløselig lyd (Dolby TrueHD, DTS Master Audio), som kræver højere båndbrede end optisk kan håndtere.
Det er så ikke helt korrekt. De fleste streamingtjenester benytter Dolby Digital+ som er en mellemting mellem standard dolby digital og Dolby True HD. den kører kun over eARC.
Off topic benyttes Dolby Atmos Og DTS X også af visse stremingtjenester men det kræver en nyere forstærker :)
#347801
Provinsen skrev: 1. dec 2022, 16:28
JLA_DK skrev: 1. dec 2022, 15:40 Det burde virke, men der kan måske blive nogle problemer med lydens synkronisering ift. billedet.

Har dit TV og receiver ikke optisk udgang og indgang ?
Hvis det kun er for at få lyd fra streamingtjenester så kan du ligeså godt bruge den, da der alligevel ikke er nogle streamingtjenester der bruger højtopløselig lyd (Dolby TrueHD, DTS Master Audio), som kræver højere båndbrede end optisk kan håndtere.
Det er så ikke helt korrekt. De fleste streamingtjenester benytter Dolby Digital+ som er en mellemting mellem standard dolby digital og Dolby True HD. den kører kun over eARC.
Off topic benyttes Dolby Atmos Og DTS X også af visse stremingtjenester men det kræver en nyere forstærker :)
Præcis. Det er derfor (pga. lydformater som kun kan sendes igennem HDMI eARC) at denne “dims” kommer ind i billedet. Tænkte at jeg kunne strække receiverens levetid med et par år, indtil jeg har masseret min hjerne til at acceptere at bruge en god pulje penge på en ny receiver. :D

Tak for hjælpen begge to. :)

Hvis nogen har prøvet sådan en dims på denne måde må i gerne dele jeres erfaringer her, mange tak. :)
#347824
Hej igen det apparat du linker til har slet ikke optisk udgang. Som JLA_DK skriver får du det samme ud af det lydmæssigt hvis du bruger fladskærmens optiske udgang, som hvis du investerer i denne her.
https://www.av-cables.dk/hdmi-extractor ... actor.html
Det giver fuldstændigt det samme. Højopløst lyd kan ikke køre over optisk uanset om der er en adapter imellem. Sorry
#347829
Sådan som jeg har forstået det kan streamingtjenesternes multikanal audioformater, f.eks. DD+, DTS ES (ikke HD eller HD MA) og Dolby Atmos (lossy) kun streames igennem en ARC eller eARC forbindelse, tager jeg fejl? Og igen, hvis jeg ikke tager fejl, så er det fordi det kun kan sendes over de protokoller som ARC og eARC benytter og pga. HDCP. Ved godt at high definition audio signaler ikke kan sendes over en optisk S/PDIF kabel. Skal "blot" sende streamingtjenesternes multikanal audioformater til forstærkeren og så vidt jeg ved kan det også kun gøres over HDMI. :)

EDIT: ARC og eARC benyttes kun på HDMI, så vidt jeg ved. Min tanke var at trække lyden ud af eARC og smide den videre via HDMI til receiveren, som i tilfælde af Atmos vil tolke det som DD 7.1 (siger internettet). :)

EDIT 2: Man kan selvfølgelig bare anskaffe et optisk HDMI kabel. :p
#347891
Der kan godt sendes Dolby Digital+ over optisk, har selv koblet en Panasonic JZ1000 til en surround receiver via optisk, receiver siger korrekt DD+ når der sendes 5.1 signal fra f.eks. Disney+ og Netflix.

Så hvis det kun er til streaming og du ikke har Atmos setup, så kan jeg ikke se du for noget ud af at bruge en ekstra enhed ift. et optisk kabel.
#347898
JLA_DK skrev: 5. dec 2022, 14:10 Der kan godt sendes Dolby Digital+ over optisk, har selv koblet en Panasonic JZ1000 til en surround receiver via optisk, receiver siger korrekt DD+ når der sendes 5.1 signal fra f.eks. Disney+ og Netflix.
Tak, det giver bedre mening. Jeg ville også have undret mig såre hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre. SPDIF protokollernes båndbredde er svjh 1,5 mbps (optisk) og ~4 mbps (coaxial) - Og da de bedste streamingeksempler benytter DD+@0,7 mbps ville det da imho være underligt hvis det ikke kunne lade sig gøre. Så skulle det da være af en slags standard-forsømmelse, da de lave bitrater fra streamingservices let kan rummes af selve SPDIF protokollernes båndbredder.
#347907
Det er korrekt at DD+ kan sendes over optisk, men det bliver konverteret til 5.1. Så 7.1 eller Atmos over DD+ (compressed/lossy) kan ikke lade sig gøre. 6.1 over DD-EX eller DTS-ES kan også lade sig gøre.
Så hvis man vil have 7.1 eller over, så skal det, så vidt jeg ved, være over et interface med mere båndbredde end hvad optisk S/PDIF kan klare, og med understøttelse af HDCP.

Edit: Det kunne også være fedt at koble alt til TV’et og lade det sende lyden videre, så jeg kun skal skifte input i TV’et, og ikke også i receiveren. :)
#347977
Hessam skrev: 5. dec 2022, 23:33 Det er korrekt at DD+ kan sendes over optisk, men det bliver konverteret til 5.1. Så 7.1 eller Atmos over DD+ (compressed/lossy) kan ikke lade sig gøre. 6.1 over DD-EX eller DTS-ES kan også lade sig gøre.
Så hvis man vil have 7.1 eller over, så skal det, så vidt jeg ved, være over et interface med mere båndbredde end hvad optisk S/PDIF kan klare, og med understøttelse af HDCP.
Men er der nogle streaming tjenester der har film med 7.1 lyd ?
Og kan din receiver håndtere Atmos ?

Hvis ikke så kan du stadigvæk ligeså godt benytte den simple optiske forbindelse.
Jeg er i samme situation og har valgt at bruge optisk indtil jeg får fat i en receiver med 4K, Atmos og eARC.
#347995
JLA_DK skrev: 7. dec 2022, 21:04Men er der nogle streaming tjenester der har film med 7.1 lyd ?
Og kan din receiver håndtere Atmos ?

Hvis ikke så kan du stadigvæk ligeså godt benytte den simple optiske forbindelse.
Jeg er i samme situation og har valgt at bruge optisk indtil jeg får fat i en receiver med 4K, Atmos og eARC.
Det er et godt spørgsmål, jeg har læst mig til at receivere der ikke understøtter Atmos tolker det som en 7.1 signal. Om det også gør det over DD+ med den komprimerede version er jeg slet ikke sikker på. Men det finder jeg ud af, for har fået den hjem nu. Tænkte at det nok var ok for så kan jeg købe halvgammel, god og brugt receiver, som blot også understøtter Atmos og DTS:X (uden eARC). :)

Om streamingtjenester sender 7.1... ingen anelse. :D