Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mdalhoj
#328284
Hej

Jeg er ved at ændre netværkssetup i mit hus. Jeg er stødt på den udfordring, at jeg ikke ved om der er blevet brugt T568A eller T568B i netværksstikkene i huset. Så jeg er i tvivl om hvilken "model" jeg skal bruge når jeg laver arbejder med mine kabler i mit teknikskab.

Er der en måde at teste hvad der er benyttet i netværkstikkene i de respektive værelser?
Hvad betyder det for hastigheden, hvis der er T568A i den ene ende af kablet og T568B i den anden ende?
Hvilken "model" bruger alm. netværkskabler, og hvad betyder det?
Af Mdalhoj
#328288
Jeg er relativ uerfaren, så er lidt tilbageholdende med at begyndte at pille i netværksstikkene. Kan man måle det med et værktøj eller instrument?
Af Mdalhoj
#328289
Jeg har i øvrigt prøvet både A og B standarden i teknikskabet, men får kun 100/200 mbit igennem på en 1000/500 forbindelse. Så et eller andet er der galt
Af Kvisach
#328291
Køb en billig netværkstester fks. https://www.av-connection.dk/?PGr=12550
Herefter samler du stikket i dit teknikskab som et B stik. Så sætter du testeren på i begge ender. Hvis testerren tæller i rigtig rækkefølge i begge ender af kablet så er det samlet ens. Hvis den tæller fks. 3,6,1 så er det ikke samlet ens.
Hvis ikke det er samlet sam et B stik så prøv at samlet det som et A stik. Tæller den stadig forkert så har vedkommende der har samlet stikkene i dåsen valgt en tilfældig samling.
Det kan man godt som en tidligerer også forslår bare det er ens i begge ender, problemet her er dog bare at der er stor sansynlighed for at kablet så ikke kan opnår 1gbit.
Af Kvisach
#328307
Der er forhåbentligt ingen af lamperne der ikke lyser. Hvis alle lederer er monteret i begge ender så vil alle dioder på et tidspunkt lyse.
Testeren fungerer på den måde at den tester en kanal af gangen, dvs at der kommer lys i en diode af gangen og ikke allesammen på en gang. Den tester først kanal 1 så 2 og op til 8.
Det der her er det vigtige er rækkefølgen af lysene.
På hoved enheden tæller den altid 1,2,3 og op til 8. Når du så ser på slave enheden kan du se om stikkene er samlet ens eller ikke. Hvis slaven også tæller 1,2,3 og op til 8 så er de samlet ens. Tæller den i en anden rækkefølge så er de samlet forskelligt. Har du startet med at samle dit stik i teknik skabet som et B stik og slave enheden tæller forkert rækkefølge. Så prøver du at samle det som et A stik. Tæller den stadig forkert så er stikke i væggen ikke samlet korrekt og du bliver nød til at samle det på ny igen.
Af enghammer
#328309
Om du bruger A eller B, eller en blanding, har overhovedet ingen indflydelse på hastighed, sålænge der er brugt samme standart i samme kabel. Forskælden er kun farverne på ledningerne, og det er signalerne ligeglad med ;).

Det der er meget vigtig er, at lednings parrene (et par er to ledning som er snoet) er monteret rigtig. Et par til ben 1-2, et par til ben 3-6, et par til ben 4-5 og et par til ben 7-8
Billede

Hvis du leder efter manglende hastighed, er det et andet sted du skal fejlsøge. Det mest vigtige Kabel Kategori (cat5 cat5e cat6 cat6a ...) og længde ? Derefter Network hardware hastighed og indstilinger.
Også selve målemetoden.. Den målte hastighed ved en Windows fil overførelse, fortæller intet om "network speed"..
Af Mdalhoj
#328325
Det lykkedes for mig at få samlet kablet korrekt hvor 1-8 alle lyser i samme rækkefølge. Min gamle arbejde pc insisterer alligevel på en 100/200 hastighed selvom den er kablet. Jeg satte en mesh satellit op i stedet og måler nu 500/500 på min iPhone. Så det ser ud til at virke :)