Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wendorff10
#275129
Jeg står i den situation at jeg skal til at flytte i lejlighed og skal derfor have fundet ud af noget med bredbånd. Da det er første gang, er jeg lidt usikker på hvordan jeg får rimelig god hastighed, som helt ikke koster en formue.

Jeg har kunne læse mig lidt frem til at der er nogle forskellige former man kan få bredbånd på. Så vidt jeg har kunne forstå, er der 3 muligheder - Antennestik, telefonstik og fibernet. Det er noget med at det ikke er alle der kan få det hele og noget er hurtigere end andet.

Nu til mine spørgsmål :D
Hvordan finder jeg ud af hvad jeg kan få?
Er der forskel på pris og hastighed mellem der forskellige former?
Har i nogle erfaringer som kan hjælpe mig?

Hvis der er nogen der har forstand på noget omkring bredbånd og vil forklare mig noget om hvordan det hænger sammen, skal i være meget meget velkomne

Hilsen Simon ;)
Af OleA
#275137
Er der noget fælles antenneforening der hvor du flytter ind?
Ellers kan du jo som regel indtaste din adresse hos de forskellige udbydere og se hvad de kan tilbyde.
Brugeravatar
Af bbplayer
#275147
Der er også mobilt netværk, som for nogle er billigt og dækker deres behov, nogle udbyder (oister) giver dig nu fri data for 129,- , så er du nede i gode priser, de har dog begrænsing i hastigheden på 3's netværk, vistnok omkring 30mbit+ men det er så også en mulighed, hvis kabel løsning bliver for indviklet i den lejlighed.
Til mobilt netværk køber man en 4G-router så du kan sætte en wifi løsning op i hjemmet til dine maskiner.
Af Wendorff10
#275161
Jeg vil ikke tro at der er en fælles antenneforening, da det ikke er blevet nævnt og man selv skal sørge for tv, internet osv. men det er ikke noget jeg ved med garanti.

Jeg har prøvet at indtaste adressen, og det er meget forskelligt hvad den siger. Nogle siger at jeg ikke kan få mere end 2,5/mbit og andre siger 30/mbit


I forhold til mobilt netværk, så er jeg måske ikke så meget til den løsning, da jeg har på fornemmelsen at forbindelsen godt kan svinge og hoppe af og sådan noget og man selv skal købe en router.
Af Decipher
#275168
Hvor er det? Er der yousee kabling i ejendommen? Leverer waoo i området? Den slags må en bestyrelse i ejendommen kunne svare på.

Check evt Hiper.dk eller hør ad hos Gigabit.dk.

Mobilt internet er håbløst til alt andet end lidt web browsing.
Brugeravatar
Af bbplayer
#275169
Wendorff10 skrev:I forhold til mobilt netværk, så er jeg måske ikke så meget til den løsning, da jeg har på fornemmelsen at forbindelsen godt kan svinge og hoppe af og sådan noget og man selv skal købe en router.
Vi er i 2018 nu, og det er ikke et problem, og jeg bor i et område med dårlig signal, hvis den falder ud, så er det dårligt noget du mærker, den bruges også til mobil opkald, hvor wifi delen erstatter normal mobil antenne signal, som man kan hos flere udbyder, hvor signal er dårligt.

Så det er nok det mindste at bekymre sig om.
Hvor du skal bekymre dig er som gamer, hvor LAG tider, er 40ms+ på en dårlig dag. Det kan hardcore gamers ikke leve med og vil helst have fiber. Som er fin modsætning og for nogle svær at få.

Men virker din mobil i lejligheden og har du ok signal, så husk at routere har ofte eksterne antenne og endnu bedre modtagelse end din mobil, så tænk ikke på udfald, det er ikke tilfældet, og jeg har haft det i 3-4 år nu, fra lav til nu 90Mbit+ når det er bedst og koster det samme.