Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af disqus_Cr1DFvT0xq
Jeg håber der er nogen her der har lidt forstand på netværk, Som gider at give mig respons.
Jeg kunne godt tænke mig at sætte mit modem/wifi router fra min internetudbyder i bridge mode, gemme den væk og kable den til en 3. parts wifi router i stedet som er lidt pænere at se på og også forhåbentlig lidt bedre.

Jeg har kig på Ubiquiti Unifi Express som er denne her.
https://ui.com/uk/en/cloud-gateways/wif ... ed/express

Jeg kan ikke helt blive klog på om den 100% kan fungere alene som en wifi router.
Er der nogen der har erfaring med dette produkt eller give mig grønt lys til den som alene wifi router?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Nu skrives der ikke hvilken platform og udbyder der haves, men er det Fiber, så kan anden Router tilsluttes direkte på Konverteren.
Brugeravatar
Af hans123
Hvem får du internet fra
Fiber eller Coax

Jeg har Fibia og egen router. den er blot tilsluttet fiberboksen og WIFI er slået fra i den boks fra Fibia da det meget ringe til et hjem fyldt med enheder
Kimklarup. Tak for forsøget, men det hjalp mig ikke rigtigt.

Jeg har undersøgt lidt mere og er nået frem til at jeg er blevet mere sikker på at den kan fungere som en almindelig router. Min tvivl opstod fordi der nogen steder stod router og andre gange stod der access point. + den er jo super lille, på størrelse med Apple TV boks.

Lige en kommentar til Radiomanden. Det er nok min fejl at jeg ikke har udtrykt mig bedre.
Men Jeg ved at man kan bruge anden router til min "platform og udbyder" og var egentlig ikke det der var spørgsmålet, men om det specifikke produkt jeg henviser til, kan bruges som router.

Men hvis nogen har erfaring med produktet må de stadig godt melde ind ellers er der ikke brug for mere.
hans123 skrev: 21. jan 2025, 06:44 Hvem får du internet fra
Fiber eller Coax

Jeg har Fibia og egen router. den er blot tilsluttet fiberboksen og WIFI er slået fra i den boks fra Fibia da det meget ringe til et hjem fyldt med enheder
Så kan jeg lige fortælle dig en lille historie.

Jeg bruger Coax fra lokal antenneselskab.

Jeg har fået trukket fiber fra Fibia.
Så gik jeg igang med en total renovering og spurgte Fibia om de kunne hjælpe mig med boksen fordi den var for tæt på indvendig facade og i vejen og evt. finde ud af med at placere den lidt længere ind i forbindelse med renovering. De var ikke til at tale med omkring løsninger, ved ikke om det var en dårlig dag for dem, hvilket gjorde mig irriteret og forklarede dem at så kan de hente deres boks ude på græsset. så skruede jeg bare selv boksen ned og rev kablet over. Så nu har jeg et overevet kabel ved udvendig facade.

Så derfor kører jeg på Coax :). hvilket også fungere fint.
Brugeravatar
Af Huleboer
Det lyder da ellers som en helt rationel måde at handle på.

Uanset så er Ubiquiti ikke er brand der henvender sig til "begyndere". De ligger i høj grad op til at man selv har helt styr på hvordan man vil sætte sit netværk op og styre det. Derfor har de ofte rigtigt mange muligheder for konfiguration, men hvis du ikke har 100% styr på hvad du laver, vil du meget let kunne komme til at lave rod i det hele.

Jeg vil måske hellere anbefale at kigge efter noget AP mesh node. Hvis du ikke har et stort hus, behøver du måske ikke flere enheder, men noget TP-Link Deco plejer at være ret nemt at arbejde med.

Uanset, så find en løsning hvor du trækker et kabel fra din router til den enhed der skal distribuere det trådløse. Alt andet vil give middelmådige resultater.
Huleboer.
Jeg er ikke enig i din påstand om Ubiquiti. Og ved ikke hvorfor du tror at man skal være avanceret bruger til et basalt hjemmesetup. Jeg tror du har misforstået noget omkring din research.

Jeg mener Ubiquiti er nemt at have med at gøre, selv til basal hjemmebrug. Og også nemmere end de fleste andre mærker.

Hvis man ikke har styr på netværksindstillinger som man piller ved kan man jo lave "rod" i alle netværksprodukter og også sin mobil telefon uanset hvilket mærke det er.

Ubiquiti har nok bare markedsført sig lidt mere mod virksomheder end andre mærker, som måske afskrækker hjemmebrugeren lidt.
Brugeravatar
Af Huleboer
Hvis det er tilfældet tror jeg heller ikke jeg forstår årsagen til indlægget i første omgang.

Jeg har siddet som forhandler, og det er korrekt at ubiquiti markedsfører sig til erhverv som alternativ til f.eks meraki, der er en langt dyrere løsning. Årsagen til prisforskellen lå primært i at der er nul support fra Ubiquiti, hvor meraki købes som en service aftale.

Så hvis jeg tænker tilbage på dengang jeg sad ved telefonen og fik en kundeforespørgsel på teknik ift. Ubiquiti, ville jeg med det samme fraråde det brand. Hvis ikke man har styr på hvad enhederne kan og gør, så bør man kigge efter noget andet. Jeg har haft alt for mange "after sales" situationer hvor folk ikke har kunne få det til at virke eller har købt en forkert version, til at jeg ville kunne anbefale andet.

Hvis du mener du har styr nok på det, jamen så er det jo bare at købe.

Min personlige anbefaling vil bare være at kigge efter noget mere brugervenligt, alene baseret på det faktum at du stiller spørgsmål til deres opsætning og funktionalitet.
Fair nok.
Men spurgte om nogen har erfaring med det specifikke produkt og om den har router funktion. Jeg synes selv det er ret åbenlyst. Men jeg kan jo tage fejl da det ikke altid er nemt at vurdere hvordan modtageren forstår, det man har skrevet :).
Og så er det at spørge ind til et produkts funktioner da ikke et udtryk for man ikke har styr på det. Det er da ret normalt for at vide mere om et produkt. Så hvis der ikke skulle mere til at du ikke vil anbefale produkter, vil du da aldrig kunne sælge noget :) Det er gas.....

Ellers tak for din tid og forsøg på bidrag.
Brugeravatar
Af Huleboer
Man lever af glade kunder, og hvis kunderne får købt noget de ikke forstår, så er de ikke glade. Og da Ubiquiti ikke har nogen support ved jeg godt hvem de så ringer til og det har jeg ikke tid til. Så hellere sælge dem over på noget andet jeg ved de kan få til at fungere, eller på en service løsning (som der også er flere penge i).

Som jeg læser det fungerer den både som AP og router. Det er i hvert fald hvad forhandlerne synes at skrive. Dog ville jeg nok anbefale at lade den boks du har fra din udbyder tage sig af router delen og så bare bruge noget til AP.