Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Coxie
Selv om det ikke kan købes i Danmark endnu, er det stadig muligt at købe i udlandet og bruge herhjemme.
Jeg ejer selv et par og svarer gerne på spørgsmål og deler erfaringer til jer der interesseret eller overvejer at købe.

Findes der andre Vision Pro brugere herinde? :D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tillykke med Apple Vision Pro og velkommen på forummet, Thomas :)

Jeg har kun prøvet AVP en enkelt gang tæt på lanceringen, med lidt film i HFR (Avatar 2) og 3D, men det var med nogle udskiftede linser, der ikke var helt spot-on for mig. Så jeg kunne godt tænke mig at høre om dine foreløbige erfaringer med film i 2D og 3D og ikke mindst puljen af 'Immersive' videoklip?
Af kabri
Hvis du gamer ved du så hvordan mulighederne er for at spille ps5 og xbox spil? Og hvad med de der apple arcade spil som er optimeret til augmented reality?

Har du få målt syn og sat specielle linser i?
Brugeravatar
Af Coxie
Rasmus Larsen skrev: 23. okt 2024, 06:36 Tillykke med Apple Vision Pro og velkommen på forummet, Thomas :)

Jeg har kun prøvet AVP en enkelt gang tæt på lanceringen, med lidt film i HFR (Avatar 2) og 3D, men det var med nogle udskiftede linser, der ikke var helt spot-on for mig. Så jeg kunne godt tænke mig at høre om dine foreløbige erfaringer med film i 2D og 3D og ikke mindst puljen af 'Immersive' videoklip?
Mange tak. Det er mig der er Coxie, ved ikke hvorfor den viser mit navn, sikkert en Disqus ting og gør ikke mig noget :)

Tilpasningen er vigtig for den bedste oplevelse, så da synd de ikke passede optimalt til dig da du prøvede dem :(

Film i 2D - det er fremragende! Det står knivskarpt og man har vitterligt sin egen biograf med et kæmpe 4K lærred lige foran sig. Apple har i sit eget biografmiljø gjort sådan, at man selv kan vælge hvor man vil "sidde". Man kan så selv bestemme om man vil se filmen helt tæt på lidt længere væk, fra et balkon perspektiv osv. det fungerer ret godt. Selv HD film ser godt ud på så stort et virtuelt lærred.
Derudover kan der selv film i de forskellige virtuelle miljøer, f.eks. at se Dune 2 i ørkenen med aftenbelysning er ret vildt.

Alt hvad jeg har oplevet af 3D film hidtil på et TV kan overhovedet ikke sammenlignes med 3D film på Vision Pro. Dybden, klarheden og farverne er på et helt andet niveau. Avatar 2 og Dune part1 er de bedste 3D film jeg endnu har set. Dune part 2 er mig bekendt ikke kommet i 3D endnu.

Immersive video: sorry hvis jeg gentager mig selv, men det er også helt vildt! De første par gange vil man opleve billedet som en anelse sløret, men det forsvinder helt jo mere af det man ser. Efter at have set immersive videoer en 2-3 gange med lidt mellemrum i tid, var det helt væk for mig. Så tænker man lige skal "vænne" sig til formatet. Nå det så er sagt, så er det ligesom at være der selv. Man kan se 180 grader omkring sig imens filmen kører. Det er svært at beskrive med ord hvor fedt det er. Alt lige fra kæmpe dinosaurer der spadserer forbi én, at være i øvelokalet med Alicia Keys, se sport som MLS, NBA og NFL, rende rundt på tagene i Paris til at stå på toppen af en klippe i Norge. Det hele er som at være der selv og det er skræmmende godt lavet! For ikke at tale om Submerged kortfilmen, de 17 ish min. føles som 5 min. da man simpelthen lever sig så meget ind i det.
Puljen af immersive film kunne godt være større, men der kommer mere her i løbet af efteråret bla. med The Weekend og har ikke fået set "NBA all star weekend" endnu som lige er blevet frigivet.

Streaming af serier fungerer også fremragende, så alt i alt er film og streaming helt og aldeles second to none med hvad man som forbruger kan opleve.
Brugeravatar
Af Coxie
kabri skrev: 23. okt 2024, 08:45 Hvis du gamer ved du så hvordan mulighederne er for at spille ps5 og xbox spil? Og hvad med de der apple arcade spil som er optimeret til augmented reality?

Har du få målt syn og sat specielle linser i?
Det kan bestemt godt lade sig gøre at game på Vision Pro. Spiller PS5, har ikke nogen Xbox så der kan jeg desværre ikke bidrage. Men spiller PS5 via appen MirrorPlay, mener det oprindeligt er en iPad app. Det fungerer egentlig på samme måde som med PS Remote Play hvor der kan spilles via Vision Pro både ude og hjemme. Eneste pil ned er, at opløsning maksimalt kan være 1080p, lag er minimalt.
Men du bestemmer selv din skærmstørrelse og der kan spilles i alle Apple's miljøer, f.eks. at spille Star Wars Battlefront på månen er ret fedt :)
Det kan også lade sig gøre at game via sin PC på Vision Pro hvor der så spilles via en controller. Mener appen hedder Moonlight til Vision Pro og Sunlight til PC. PC'en streamer så spillet i real time til Vision Pro via wifi. Har dog ikke selv testet PC gaming på Vision Pro.
Må være dig svar skyldig på Apple Arcade delen, det har jeg ikke set ind i endnu.
Mht. mål af syn+linser, så bruger jeg ikke briller eller kontaktlinser. Det eneste jeg ved her er, at de specielle tilpassede linser til Vision Pro kun kan lade sig gøre hos en optiker i de lande hvor Vision Pro kan købes. Så du kan med andre ord ikke gå til en dansk optiker og bruge dennes mål af dine øjne til køb af Vision Pro i f.eks. Tyskland. Om det hele kan gøres lokalt i et land hvor Vision Pro sælges skal jeg ikke kunne sige.
I starten af købsprocessen scanner man sit ansigt via sin iPhone og den finder så ud af hvilken størrelse "lightseal" som det hedder, du skal bruge for den optimale tilpasning. Den var spot on hos mig ift. dimensioner på mit ansigt. Ved det ikke har noget med synsdelen at gøre, men synes alligevel det skulle med :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mange tak for at dele dine erfaringer. Jeg hører noget lignende fra andre og så også selv glimt af dem, men ja ærgerligt at linserne ikke passede mig spot-on. Det var en bekendt, der havde købt det, så han havde fået linserne tilpasset. Jeg vil gerne publicere en 'første indtryk'-artikel på Flatpanels, eller måske sågar en test med fokus på mediedelen. Apple Danmark må heller ikke udlåne Apple Vision Pro endnu, da det ikke er officielt tilgængeligt herhjemme, så det må vente. Siden da er der jo kommet en masse ekstra indhold :)

Jeg ved ikke om du allerede har set det, men Vimeo er kommet med app, der understøtter spatial video. Vimeo kommer med noget indhold her den 11. november.

Tager du billeder eller video i 'spatial' på iPhone?

PS: Jeg kan godt ændre dit forumbrugernavn til Coxie, hvis du ønsker. Vores forum tillader login med Disqus, men det plugin, vi bruger, genbruger ikke Disqus-brugernavnet pga. hvad Disqus vil / ikke vil dele af data.
Af kabri
Amen jeg er jo næsten solgt :D at sidde og spille i de omgivelser så man kan koble fra og leve sig ind i spillet..

Moonlight kender jeg lidt til men kan også bruge steamlink?? Aller helst ville man vel have spillene til at køre på enheden men kan se fordelene i at så mange ipad apps kan køre på vision pro.

Håber at der kommer nogle rigtig store spil i vr men er med på at spil ikke er deres største fokus med vision pro.
Brugeravatar
Af Coxie
Rasmus Larsen skrev: 25. okt 2024, 07:24 Mange tak for at dele dine erfaringer. Jeg hører noget lignende fra andre og så også selv glimt af dem, men ja ærgerligt at linserne ikke passede mig spot-on. Det var en bekendt, der havde købt det, så han havde fået linserne tilpasset. Jeg vil gerne publicere en 'første indtryk'-artikel på Flatpanels, eller måske sågar en test med fokus på mediedelen. Apple Danmark må heller ikke udlåne Apple Vision Pro endnu, da det ikke er officielt tilgængeligt herhjemme, så det må vente. Siden da er der jo kommet en masse ekstra indhold :)

Jeg ved ikke om du allerede har set det, men Vimeo er kommet med app, der understøtter spatial video. Vimeo kommer med noget indhold her den 11. november.

Tager du billeder eller video i 'spatial' på iPhone?

PS: Jeg kan godt ændre dit forumbrugernavn til Coxie, hvis du ønsker. Vores forum tillader login med Disqus, men det plugin, vi bruger, genbruger ikke Disqus-brugernavnet pga. hvad Disqus vil / ikke vil dele af data.
Altså hvis du kan ændre mit forumbrugernavn til Coxie, så må du meget gerne det - mange tak :)

Så lidt og hvis der er andet specifikt du/i vil vide, så bare fyr løs.
Linserne kalibreres til ens øjne mht. afstand under opsætning (og kan også gøres efterfølgende i settings), men ja, hvis man bruger briller eller linser er de personlige linser nok nødvendigt for at få det fulde udbytte.
Håber du snart kan få prøvet det "rigtigt".

Mange tak for tip med Vimeo, det var jeg ikke klar over - det vil jeg bestemt tjekke ud og holde øje med deres spatial indhold.

Har taget lidt billeder i spatial, men efter, at man nu kan omdanne sine "almindelige billeder" til spatial billeder i realtime med Vision OS2, så tager jeg faktisk bare almindelige og omdanner dem jeg synes skal det - ret fedt. Har mere fokus på at tage panoramabilleder, det er for mig næsten federe end spatial fotos og virkelig som at træde ind i billedet.
Video har jeg taget lidt af, men det er desværre begrænset til 1080p 30fps på iPhone. Havde lidt håbet Apple vill gå 4k 60fps for spatial video på iPhone 16 Pro, men det blev ikke i denne omgang. Personligt finder jeg det lidt skuffende de ikke har fokus på det. Men det er stadig utroligt fedt og næsten som at genopleve momentet helt som man var der selv.
Brugeravatar
Af Coxie
kabri skrev: 25. okt 2024, 12:40 Amen jeg er jo næsten solgt :D at sidde og spille i de omgivelser så man kan koble fra og leve sig ind i spillet..

Moonlight kender jeg lidt til men kan også bruge steamlink?? Aller helst ville man vel have spillene til at køre på enheden men kan se fordelene i at så mange ipad apps kan køre på vision pro.

Håber at der kommer nogle rigtig store spil i vr men er med på at spil ikke er deres største fokus med vision pro.
Ja, steamlink appen til iPad er også tilgængelig på Vision Pro, så det kan du også :D
Enig, oplevelsen af at game på den måde tager det lige nogle niveauer op.
Tror desværre heller ikke det er et fokus for Apple, men hvis det er et fokus for udviklerne og spil streamingsplatforme, så er fremtiden meget lys. Er dog helt enig i, at det fedeste kunne være at køre dem direkte fra enheden og være uafhængig af wifi. Tror dog også der er nogle hardwarebegrænsninger på Vision Pro, hvis det feks. er et AAA spil der skal afvikles i 4K.
Af Bjur
Fedt du gider dele ud af dine erfaringer. Var selv meget imponeret over de demovideoer jeg har set, men venter nok til næste år hvor den billigere udgave kommer.
Har du testet lokal afspilning af dine Bluray/4K gennem f.eks. Infuse der skulle supportere VP?
Kan man få lyden over anlægget eller skal det gå gennem brillerne og hvordan er lyden ift. alm. surround?
Har selv AirPods Max og der fungerer Spatial Audio rigtig godt men dog ikke på højde med alm. surround.
Brugeravatar
Af Coxie
Har ikke testet Bluray/4K gennem Infuse, mest fordi de film jeg har stadig er på skiver :D
Men har sat mig for at gøre det til et efterårsprojekt at få dem digitalt lagret, så de kan ses gennem Infuse på Vision Pro.

Lyden kan desværre ikke gå over anlægget. Håber, at Apple gør det muligt med en software opdatering i fremtiden. Ville være fedt at kunne se en film og serier sammen med fruen, hvor jeg ser igennem Vision Pro og hun på vores TV med lyden synkroniseret igennem vores surround.
Lyden fra Vision Pro højtalerne er virkelig gode for hvad de er også på Spatial Audio siden. Til "rigtig" film kiggeri mangler de dog lidt bund og bas.
Vil dog uden at blinke sige, at et par AirPods Pro 2 er et must have til Vision Pro.
Har forsøgt at kombinere mine AirPods Max med Vision Pro, men det er ikke en optimal løsning, da Vision Pro i forvejen vejer en del og dets højtalere sidder så tæt på ens ører, at de kommer i vejen for AirPods Max. Deraf anbefalingen med AirPods Pro 2.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Med mine rejseplaner in mente får jeg nok mulighed for at prøve Apple Vision Pro igen i slutningen af november, alternativt i starten af januar i forbindelse med CES-messen. Denne gang med standardlinser :)

Jeg regner i øvrigt med, at vi hører mere om film i High Frame Rate – i stil med Avatar 2 – på CES-messen, nærmere bestemt 'TrueCut Motion'-initiativet.