Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KimKaos
#351660
Hvis ting skal ænder sig så er det gerne os forbrugere der skal kræve det

Som alle ved så er bunkerne af e-waste ved at vokse verden overhovedet og naturten lider under vores brug og smid væk.

Ikke alle har adgang til en genbrugsplads og de er slet ikke lige så tilgængelige som pantautomater - det er et faktum at pant på snart alt emballage har hjulpet og langt mindre ender som affald så måske er det på tide vi tænker nyt når det kommer til vores elektronik

Faktisk burde der være "pant" på alle tv/mobiler osv. - går skidtet i stykker så kan/skal det leveres tilbage til butikken mod man få en mindre sum retur - så kan butikkerne sikre at de produkter der er gået i udu bliver indsamlet og genbrugt og ikke blot ender som e-waste på en losseplads.

F.eks. kunne man smide 300 ekstra på et tv og så kunne man selv indlevere det eller overlade det til de lokale der normalt samler flasker at indsamle brugt elektronik og have steder det kan indleveres mod gode kontanter

Der kommer selvfølgelig en lang indkøringsfase og pantmærker og en masse brok fra visse forhandlere der skal smide penge ind på en statslig pantkonto - men er der vilje og lyst kunne det med tiden komme til at fungere
Af Axlon
#351661
Pant på flasker, er jo for at undgå at de ender ude i naturen.

De steder hvor jeg færdes i naturen, der støder jeg altså ikke på tv/mobiler osv., så jeg har svært ved at se logikken i dit forslag.

Det ville måske være en bedre ide med pant på cigareter ;)
Af LarsCJ
#351663
Der er producentansvar for elektronikaffald i EU - det er producenterne, der skal sørge for at tage det retur og behandle det forsvarligt. I praksis sker det ved indsamling i kommuner/butikker.
Her i kommunen skal småt elektronik i en såkaldt miljøkasse og stort elektronik til storskrald - alle husstande tvangsbetaler for det, så ingen grund til ikke at bruge det. Hvis noget ryger et andet sted hen, er det fordi forbrugeren er sløset.

PS: Cigaretpant bliver forhåbentlig overflødigt, når/hvis politikerne forbyder filtercigaretter.