Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ministorm
#3802
Hejsa Flat-brugere :p

Jeg står og vil meget gerne have en skærm til min HTPC, og den skal tilsluttes en DVI-D - Længe har jeg kigget efter LCD skærme, så ville høre om der er nogen skærme derude som understøtter 1:1 pixelmapping - men er plasmaskærme. Som jeg kan se det skal vi op i 50" for det bliver aktuelt med en HD opløsning (eller faktisk ikke, men 1366x768). Er der nogen af disse skærme som kan køre 1:1 på den digitale indgang?

Og en tak til Rasmus for at lave denne side, det er et godt initiativ :D
Af -benji-
#4345
Hej!

Jeg har testet lidt forskellige plasmapaneler med en HTPC og fundet nogle spændende resulteter.

Først vil jeg lige svare på dit spørgsmål mht plasma-skærmene. Mange plasmaskærme tillader ikke at man benytter deres native opløsning. Således er de kun lavet til at håndterer VGA, SXGA osv. Prøver man at kører deres fulde opløsning giver skærmen efter ved at placere billedet helt forkert og viser at opløsningen er 800x600.

Jeg har dog fundet ud af at eksempelvis en billig low-resolution 42" plasma kan køres i 1280x768 pixel hvorefter skærmen selv skalerer ned. Dette har faktisk indtil videre skabt det bedste billede.

Der kan kun være 2 råd her: se manualen for råd angående pc-tilslutning og så bliver man nød til at prøve det med en computer før man køber.

Eksempelvis kender jeg et par ejere af Philips 32PF9966 som sad med lang tud da de kunne læse i manualen at modellen højest understøtter 800x600. Desuden kunne jeg slet ikke få billede på den med en computer efter utallige forsøg. SÃ… PAS PÃ…!