Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#349269
Hej, jeg kan læse mig frem til at den korrekte opsætning er 50 Hz, men hvad hvis jeg så afspiller 30/60 fps materiale? Hvis match frekvens er slået til, kan den så godt gå over de 50 Hz alligevel og sætter den bare Hz til det antal fps der vises? :s
Af Fidoble
#349270
Det betyder sådan set bare at den match'er output til skærmen med det input den får.
Ser du en film med 24 FPS, sender den 24 FPS til din skærm (hvis den understøtter dette).
Når du forlader filmen igen, går den tilbage til 50 FPS.
Når dette sker er der kortvarigt sort skærm.
Den konverterer ikke 24 FPS til 50 FPS, når "Match Frekvens" er slået til.
Af Lape
#349271
Nej, det ved jeg - men hvad hvis man sætter den til 50 Hz og afspiller 60 fps content. Vil den stadig gå op i 60 Hz eller er 50 Hz maks når man vælger 50 Hz fremfor 60 Hz under Video Indstillinger.

Hvis ja, hvorfor så ikke vælge 60 Hz, hvis den alligevel matcher?
#349272
Hvis indholdet er i 30 eller 60fps, så vil den skifte til 60Hz output, når match-funktionen er aktiveret. At sætte den til 50Hz som udgangspunkt forhindrer ikke skift til 60Hz.

At sætte den til 50Hz som udgangspunkt er en fordel, når man er i Europa/Danmark fordi vores tv-økosystem traditionelt har været i 50Hz. Så derfor kræves ingen match-skift, altså ingen sort skærm, når man afspiller indhold på f.eks. DRTV eller TV 2 Play.

Ser man primært amerikanske tv-programmer eller bruger mest Apple TV til spil, så bør man sætte den til 60Hz som udgangspunkt.
Brugeravatar
Af Naiera
#349280
Jeg kan godt nok ikke tåle pauseskærmene i 50Hz :p
#349281
Lape skrev: 24. jan 2023, 13:01 Tak det giver mening :)

Hvad er det nu den feature som HDMI har, som forhindrer det korte blink ved skift af Hz / match af fps?
Det er QMS (Quick Media Switching), som Apple TV 4K (2022) får. Mere information her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1667401258

Apple sagde, at det ville ske i 2022, men vi har ikke set tegn på QMS endnu i tvOS.