Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#344267
min vurdering af 3,5 Android tv bokse

Apple's produkter kan jeg ikke udtale mig om da jeg (af personlige årsager) aldrig har haft eller kommer til at eje et, men skulle jeg finde en tv boks i dag så ville jeg (uden at blinke) vælge:

- Nokia Box 8000

jeg har nu haft:

- Nvidia Shield Pro

- Nokia Box 8000

samt:

- Google Chromecast med Google TV

sidstnævnte returnerede jeg i løbet af 7 dage; Shield og Nokia har jeg brugt i ca. et år nu

kort sammenligning (på kryds og tværs) af disse 3 bokse (inkl. min 'gamle' Orbsmart S85 som jeg kalder for en 0,5 boks da den mangler diverse DRM support og siden at f.eks. hverken HBO Max eller Yousee's apps virker på den; Youtube, Netflix, Plex, Kodi m.f. er der ingen problemer med)

det er ok at folk vil bruge SÅ MANGE PENGE på en Nvidia Pro (også i 2022) - to each their own...men det er mig en gåde at folk (dem som ikke spiller men også dem som spiller) bruger ca.1600kr. på den

ALT der sidder i Nvidia Pro !ER BEDRE! på alle punkter end det som sidder i de andre bokse - ALT! - men nej - den er IKKE mere end det 3 dobbelte værd i forhold til de andre 2 bokse (som - i skrivende stund - koster 499kr. og 507kr.)

fjernbetjeningerne (på billedet fra venstre: Google, Orbsmart, Nvidia, Nokia):

Google's fjernbetjening ligger dårligt i hånden, er alt for lille, kvaliteten er helt i bund (billig plastik som vejer næsten ingen ting og som føles som om den kan 'smelte'/knuses i hånden), der er det som minder om en tactical feedback når man trykker på de 8 små knapper, 'ok' og 'til siderne' knap er ok (og nej, det betyder ikke 'god' da uanset hvad man trykker på så føles det 'billigt' - men den fungerer...)
jeg har læst mig frem til (et sted på nettet) at der skulle være indbygget gyroskop i den men det er ikke noget som virker eller bliver nævnt af Google


Orbsmart:
efter lille modding (gummifødder) har jeg helt styr på de knapper som jeg bruger (uden gummifødder er den slet ikke god da alt er fladt på den), ok tactical feedback, gyroskop, ligger meget godt i hånden

Nvidia Shield Pro:

det er en joke...og uheldigvis så the joke is on me...
Toblerone det er nogen som man spiser og ikke bruger som en fjernbetjening!
ligger dårligt i hånden OG PÅ BORDET,
næsten ingen tactical feedback, de fleste gange ved jeg om jeg har eller ikke har trykket på knappen før jeg kan se resultatet på skærmen - ellers så føles det helt 'ved siden af' at trykke på de knapper; 'ok' og 'til siderne' knap er alt for lille og selvom at jeg har ret tynde fingre så er det på ingen måde behageligt at bruge den.

det bedste ved den:
- DEN...GÅR...IGENNEM...ALT!!!! sort, ikke gennemsigtigt glaslåg: ingen problemer! selv same - nu dobbelt-dækket med hvad jeg nu kunne finde og stille foran det: automatisk reaktion HVER ENESTE GANG...så selve boksen kan gemmes væk præcis hvor man vil og den vil stadigvæk kunne betjenes uden problemer...men hvad hjælper det når alt andet er på ingen måde godt nok???

Nokia's fjernbetjening:
den er lllliiidt for stor og har lidt for mange (for mit vedkommende) ekstra knapper, ligger ikke lige så godt i hånden som Orbsmart's men LANGT bedre end Google's og Nvidia's; ok tactical feedback

vurdering:
(Orbsmart)
Nokia
Nvidia
Google

Apps.:
jeg har testet om og om igen de samme apps og de samme film, serier, klip fra Youtube osv.

Nvidia er nanosekund hurtigere...ALT fungerer det lille nanosekund bedre på Pro'en - men nej...- skjoldet er IKKE mere end det 3 dobbelte værd i forhold til de to andre

Google havde største problemer - ikke 'problemer' som sådan men de små korte hiccups ved scrolling etc.; Nokia's boks føles næsten (99,9%) lige så godt som Nvidia's;

Nvidia kører bedst - dog er den på ingen måde det mere end det 3 dobbelte værd

Orbsmart mangler DRM - ellers så ville jeg placere den lige ved siden af Nokia og lllaannggtt over Google's boks

apps, afspilning, scrolling og søgning:
Nvidia
Nokia
Google

Bluetooth høretelefoner:
jeg brugte Sony 910N høretelefoner og resultatet er:

- INGEN afbrydelser ved brug sammen med Nvidia og Orbsmart - og når jeg siger 'afbrydelser' så taler jeg om de ultra korte afbrydelser 'fra stop/pause til play' og som kan lyde (og gjorde det også) som en 'knæsende' lyd i et splitsekund på både Nokia og Google hver gang jeg trykkede på 'pause' eller skiftede til noget andet

Wifi:

ingen problemer overhovet, smooth as butter på alle enheder, trækker maks og ligger meget tæt på hinanden

Ethernet connection:

Nokia er begrænset til 100Mbps
Nvidia kan trække 1000Mbps
Google: ingen Ethernet forbindelse, kun Wifi

folk siger at billede og lyd er bedst på skjoldet - og det er det nok...- !!!HVIS!!! du kan måle det...ellers så vil de fleste slet ikke kunne se eller høre den helt kkææmmppee og 3 gange større forskel ('3 gange' da skjoldet koster mere end det 3 dobbelte)

bedste lyd og bilelde:
- Blu ray, UHD!

updates:
Nvidia (efterfulgt af Apple) er kongen her men hvad betyder det endeligt når samtlige apps som man nu bruger bliver alligevel opdateret løbende??? om man kører Android 30 eller 12 har en mini, nano betydning i sidste ende - og samme gælder andre (selve boksens) updates, som hverken gør til eller fra for 99 ud af 100 mennesker...


på Nvidia kan man slukke USB porte når der 'slukkes'/sættes boksen på stand-by; denne mulighed er ikke tilgængelig på Nokia's boks (Google har ingen USB porte og samme gælder - desværre - Apple) - det er et kæmpe plus hvis man bruger ekstern harddisk (ellers så må man koble og frakoble den manuelt hver gang/efter brug så den ikke kører 24/7)

edit:
man kan slukke for HDR på både Nvidia og Nokia, det kan også lade sig at gøre på Google's ting (der kom åbenbart en update siden siden jeg returnerede den)


kort sagt:
- give mere end det 3 dobbelte for Nvidia og alle dens plusser og forbedringer i forhold til Nokia: (for mig) IKKE DET VÆRD...slet-slet-slet ikke...

jeg ville helt klart vælge Nokia...
Vedhæftede filer
tv bokse.jpg
tv bokse.jpg (3.11 MiB) Vist 4003 gange
tv bokse 1.jpg
tv bokse 1.jpg (2.66 MiB) Vist 4003 gange