Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#340610
Hej,

Jeg har købt en Nokia Streaming Box 8000 og tilsluttet den til en Denon 1804 receiver via et optisk kabel. Men der kommer ikke et 5.1 signal igennem, kun Dolby Prologic II i stereo.
Jeg tænker at problemet er, at der skal slås noget Passthrough til i Nokia’en, men hvordan?
Jeg har prøvet men Disney+, Netflix, YouTube (Dolby test videoer) og film fra NAS både med 5.1 og DTS uden held.
Er der nogen der har haft succes med Nokia Streaming Box 8000 og Surround lyd via en receiver?
På forhånd tak
Henrik
#340637
Jeg er ret sikker på at receiveren er indstillet korrekt.
når jeg tilslutter min gamle WD live TV boks til den samme optiske indgang på receiveren kommer der fint Dolby digital i gennem (boksen er sat til passthrough). Det samme gælder min TV boks fra Yousee, de få kanaler der sender i Dolby digital kommer også ud som 5.1 gennem receiveren (igen med passthrough aktiveret i Yousee boksen).
Så problemet er formentlig, at Nokia streaming 8000 boksen ikke sender Dolby digital igennem til receiveren. Så hvordan slår jeg passthrough til i Nokia 8000?
Jeg har aktiveret Dolby 7.1 Channel passthrough i boksen men det virker ikke som om det gør en forskel!
#340646
Netflix stiller som krav, at receiveren kan håndtere Dolby Digital Plus. Det samme gør Disney+. Denon 1804 ser umiddelbart ikke ud til at understøtte Dolby Digital Plus.

Ift. YouTube bemærkes det, at der altid kun udsendes med stereo.

Så måske er det ved at være tid:-)
#340652
Aha… det forklarer en del…

Men… de film jeg jeg liggende lokalt på min NAS i .mp4 format. der er filer med både Dolby digital og DTS lydspor, dem forventer jeg egentlig at Denon 1804 er istand til at håndtere, præcis på samme måde som min gamle WDLive TV boks kunne.
Hvis Nokia 8000 boksen er problemet, så hjælper det nok heller ikke at købe en ny receiver?
#340653
Din receiver understøtter DTS og Dolby Digital, men ikke Dolby Digital Plus. Netflix og Disney+ kræver Dolby Digital Plus, så Denon-receiveren er problemet her, ikke Nokia-boksen.

Så du skal have en ny receiver, hvis du vil have surround sound, når du ser Netflix og Disney+.
#340654
Grundet til at jeg valgte netop Nokia 8000, var at der var en optisk udgang. Så jeg kunne se mine egne film på NAS’en igen med surround. Præcis som min gamle boks.
Jeg er i første omgang ligeglad med lyd kvaliteten fra de andre tjenester/kilder.
Så min prioritet ligger i at få Dolby digital og DTS igennem Nokia boksen fra NAS til Receiver. Jeg tror, at det burde kunne lade sig gøre.
#340663
Måske det her er løsningen ( fra https://nokia.streamview.com/en/Support/FAQ/< )

When playing multimedia files through different multimedia player applications, such as Sun Player or VLC Player, the audio processing of our box may conflict with the audio processing of the AV amplifier. Therefore, we recommend you make the following settings in the multimedia player applications and leave the audio processing of the file to the AV amplifier so that the audio signal can be processed unchanged by our box from the AV amplifier.
Sun Player or VLC Player:
If you have problems with the Dolby Digital signal when playing the multimedia file from the USB port or streaming signal and can't hear the sound from the rear speaker, adjust the following settings:
a) Select Settings in the Player menu
b) Select Audio
c) Select Digital audio output (passthrough)
d) Press the OK, Confirm button on your remote control to highlight the control box and confirm your selection.
e) Perform a power reset of the box by unplugging the power supply cable of your boxes, and few seconds later, plug the power supply cable into the box again.´
f) The box will be restarted
g) The power reset will activate the change of the audio output properties.
h) Play the desired multimedia file via same Application again and set the desired audio settings on your AV amplifier.
In this way, the audio signal will be sent to your amplifier unchanged and can be adjusted by you on the AV amplifier individually.