Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#338100
Otto J skrev:Hør her: Jeg tror sådan set kernen i din misforståelse ligger hér. Problemet er, at svaret afhænger voldsomt af hvor mange du vil producere. Det er slet ikke umuligt at det koster 200 kroner at producere sådan en boks, når man laver 100.000 af dem, og derved nemt kan sælge dem til 500,- inkl moms og avance i diverse led. Men når du så vil have leveret den samme boks med dit navn på, men kun bestiller et par tusinde, så kan det nemt være du skal give 5-600,- netto for den samme boks som koster 200 kroner i høj volumen. Plus de faste udgifter, som du kun har et par tusinde enheder at dele ud på, mens Skyworth deler dem ud på 100.000 (sikkert mange flere i virkeligheden, det er et fiktivt tal). Med andre ord har du mere end fordoblet prisen, alene ved at købe færre styk - allerede inden du er begyndt at optimere på produktet. Så kan du lægge nogle yderligere kroner på til dine ønskede forbedringer, plus førnævnte faste udgifter. Hvis producenten overhovedet er interesseret i at udvikle et ændret produkt, med så små styktal. Med andre ord, du kan ikke bare kigge på prisen på et produkt på markedet, og antage at du kan få produceret X styk til samme pris. Sådan virker det ikke.

Og ja mine priseksempler er opdigtede, men ikke urealistiske qua den real-world erfaring jeg har med indkøb af elektronik hos kinesiske producenter (det tidligere bud på 20.000 per styk er derimod mildt sagt urealistisk).

Det er dét Flatpanels, qua dén viden om emnet som du jo selv peger på at de har, er pinligt bevidste om, og derfor kan blankt afvise at dit forslag har gang på jord.
hvordan du end er kommet frem til at jeg skulle havde misforstået noget:
- lyt godt efter (for du har problemer med at at læse og forstå): jeg...har...IKKE misforstået noget som helst...

du (ligesom lunddal) kører dit helt eget løb i denne tråd...

jeg kan kun gentage mig selv (igen)...
jeg sagde lige fra starten at:
- det hele kommer an på økonomien (hvad det ville koste pr. enhed)
- at andre tjener og producerer andre ting og at det IKKE er lige til (bare så du ved at jeg er klar over at, citat: 'selvfølgelig er det et projekt...et ret stort projekt og en satsning som kræver tid, penge, viden...' - som alt andet så har jeg også udbybet det tidligere i tråden)
- jeg har nævnt de økonomiske aspekter FLERE GANGE (om det er på side 1 eller 'det er udelukkende et spørgsmål om hvad det ville koste at producere et vist antal bokse...' eller andre steder...)

selvfølgelig er jeg klar over at der er forskel på om noget koster 5kr. eller 1,75kr. når 'jeg køber 10.000 enheder' vs. 'jeg køber 1000 enheder' - ligesom alt andet så behøver du på ingen måde forklare det til mig eller til de fleste andre...

alt det som du taler om:
- jeg er udmærket klar over det...det jeg IKKE ved er: hvorfor du ikke læser mine svar/indlæg (lige fra starten)? - for så ville du ikke være i tvivl om, ej heller overbevidst om jeg jeg har brug for dine hints og forklaringer - for det har jeg IKKE - som i: s-l-e-t IKKE - de er 100% unødvendige

hverken du eller jeg kender 'pris pr. enhed ved køb af et par 1000 enheder' - og derfor sagde jeg at 'det ville være spændende at høre hvad de ville koste....' mens jeg tog udgangspunkt i det som er på tilbud til 5-600kr. og som sælges både på nettet og i butikkerne (af 2. og 3. partner) og at alle stadig tjener på produktet (ja, de køber langt flere enheder end en lille 'lad os give det en chance' - det var og ER jeg klar over...)

jeg sagde også at det var ikke tænkt som 'vi bliver rige på det her' men som 'vise vejen frem uden at tabe på det' - og her er jeg mere eller mindre sikker på at det KAN lade sig at gøre til en pris på 800-850kr.

der var og er altså ingen grund til tage det bud på 20.000kr. pr. enhed seriøst...for alle ved jo at det er...- joke...
Af jng
#338101
allo skrev: 15. dec 2021, 23:50 ....

der var og er altså ingen grund til tage det bud på 20.000kr. pr. enhed seriøst...for alle ved jo at det er...- joke...
De 20.000 kr. pr. stk. ved 1.000 stk. er ingen joke. Det er rimelig seriøst, give and take. At eksemplar nummer 1001 kan koste 600 kr. er en anden sag. Sæt selv tallene ind i et Excel-ark, allo
Af allo
#338102
Dare_Devil skrev: 15. dec 2021, 21:52 Jeg tror ikke rigtig, at segmentet er der. Når et ordentligt TV + lyd setup alligevel koster +25k, så betyder det IMO ikke så meget, om en boks koster 500 eller 5k, så længe den spiller. Og ja, som flere andre i denne tråd, har jeg en ATV4K. Dejligt produkt :)
det gør jeg, for som sagt: købe laveste segment (latterlige specs og mangler) som koster 5-600kr. eller købe noget langt bedre som skulle koste 200-250kr. mere? - no brainer i min verden...- og derfor (for at gentage mig selv igen) mener jeg at der ER nemlig plads til det...- for det næste skridt det er jo Apple og Shield Pro - og er man ikke til Apple eller er man ikke intereseret i at bruge ca. 1300kr. (Apple) eller 1600+ kr. (Shield Pro) så ja - så mangler der altså noget godt til en fornuftig pris (de ca.800-850kr.)
Af allo
#338106
jng skrev: 16. dec 2021, 00:02
allo skrev: 15. dec 2021, 23:50 ....

der var og er altså ingen grund til tage det bud på 20.000kr. pr. enhed seriøst...for alle ved jo at det er...- joke...
De 20.000 kr. pr. stk. ved 1.000 stk. er ingen joke. Det er rimelig seriøst, give and take. At eksemplar nummer 1001 kan koste 600 kr. er en anden sag. Sæt selv tallene ind i et Excel-ark, allo
det er så bare en helt tilfældig, første bedste søgning (for et par dage siden så fandt jeg også selve A55 til meget få penge ved køb af 100+ styks men jeg har desværre ikke gemt linket så man kunne se div. hardware priser så...første bedste søgning - blot et eksempel som garanteres KAN gøres billigere...jaja - der skal selvfølgelig betales told, moms m.m. - det ved jeg godt):

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... Ti8zc1&s=p

det kan godt være at de ville svare (lad os sige): '16.000kr. pr enhed' ('For product pricing, customization, or other inquiries: Contact Supplier') men det tvivler jeg på :-) (de resterende 4.000kr. gemmer vi til alle de manglende div. licenser :-) )
Af allo
#338108
jng skrev:Lav en undersøgelse her på sitet, og kontakt en producent med dine forbedringsforslag, allo.
jeg er et 100 på at folk ville tage sådan en undersøgelse meget mere seriøst hvis det var flatpanlels (HVIS de altså havde planer om at kigge lidt nærmere på projektet - på egen hånd eller i samarbejde med f.eks. Elgiganten, Power eller U name it) som havde stillet det spørgsmål...jeg kan forvente en del svar som dem, som f.eks. Otto bliver ved med at poste ('med vilje' eller ej...)

jeg er også et 100 på at MANGE ville være ret begejstrede hvis (f.eks.) flatpanlels havde stillet det spørgsmål/havde planer om at kaste sig ud i det (specs og ca. pris som nævnt i tråden)...det er jeg et 100 på (bl.a. baseret på alle de artikler, anmeldelser, tråde vedr. tv bokse)

jeg vil ikke kontakte producenten da jeg ikke vil spilde deres tid - der er 0% chance for at jeg vil gå videre med det og jeg vil ikke spilde deres tid på denne måde (ikke noget som jeg praktiserer)
#338117
allo skrev: 15. dec 2021, 23:50

hvordan du end er kommet frem til at jeg skulle havde misforstået noget:
- lyt godt efter (for du har problemer med at at læse og forstå): jeg...har...IKKE misforstået noget som helst...

du (ligesom lunddal) kører dit helt eget løb i denne tråd...

jeg kan kun gentage mig selv (igen)...
jeg sagde lige fra starten at:
- det hele kommer an på økonomien (hvad det ville koste pr. enhed)
Og det er dét du har misforstået. "økonomien" handler IKKE om hvad det vil koste per enhed. Det er slet ikke dér udfordringen ligger. Det har du åbenbart meget svært ved at forstå. "Økonomien" handler om de faste udgifter. Lunddal har allerede givet dig en meget konkret liste over udfordringer, som du ikke har forholdt dig til hvordan skal finansieres.

Lad os lege med tanken om at du kan få den produceret til en pris der gør at den kan sælges for 800,-, og du sælger den direkte til slutbrugerne så du ikke skal betale en forhandler-avance. Minus 20% til moms, 640,-. Minus (arbitrært men realistisk) 20% til logistik (fragt fra Kina, lageromkostning, forsendelse til kunder), 512,- tilbage. Lad os (arbitrært og ret optimistisk) sige at du kan købe den for 300,- hos producenten (hvilket betyder at de producerer den for 200,-). Du har nu tjent 212,- per styk, gange 2000 styk = 424.000,-. For dé penge skal NRE omkostning (opstarts omkostning hos producenten, udvikling af tilpasninger, licenser/godkendelser osv) betales. Det er mildt sagt urealistisk - på trods af at mine antagelser hér er grinagtigt optimistiske. Og vi er slet ikke begyndt at markedsføre produktet endnu.

Men nej, selvfølgelig har du ikke misforstået noget...

allo skrev: 15. dec 2021, 23:50jeg sagde også at det var ikke tænkt som 'vi bliver rige på det her' men som 'vise vejen frem uden at tabe på det' - og her er jeg mere eller mindre sikker på at det KAN lade sig at gøre til en pris på 800-850kr.
Hvorfor skulle nogen påtage sig en investering i millionklassen uden udsigt til at tjene penge på det? Hvorfor er du "sikker" på at produktet kan fremskaffes og sælges for 800 kroner, når du ikke ved hvad det koster at producere den i det antal du lægger op til, og ingen viden overhovedet har om det?
allo skrev: 15. dec 2021, 23:50der var og er altså ingen grund til tage det bud på 20.000kr. pr. enhed seriøst...for alle ved jo at det er...- joke...
HELT enig. Men det er formentligt fordi "jng" vil lægge de faste udgifter på prisen per produkt. Det er stadig skudt langt over målet, men det ændrer ikke på at projektet kræver nogle millioner i startkapital, som du ikke kan finde til et projekt der ikke har en gangbar business case.
#338118
allo skrev: 16. dec 2021, 02:09 jeg vil ikke kontakte producenten da jeg ikke vil spilde deres tid - der er 0% chance for at jeg vil gå videre med det og jeg vil ikke spilde deres tid på denne måde (ikke noget som jeg praktiserer)
Hvorfor skulle andre så gøre det?
#338119
Hvis der nu kun blev solgt 100 stk. ville de 20.000 kr./stk. nok passe fint.

Men det hele falder fra hinanden allerede i første indlæg, hvor der står

"en god TV boks som ville slå MI, Strong, Nokia, Google Chromecast TV og den lille Nvidia Shield TV"

og

"finde en softwareudvikler som muligvis ville implementere/integrere adblocker (f.eks. til Youtube)".

I det hele taget gentages ønsket om en adblocker igen og igen, så det synes at være et kardinalpunkt for OP.

De øvrige specs (4GB RAM, 32/64GB lagerplads, Gigabit Ethernet, USB 3.0-porte) findes allerede på eksisterende bokse, hvis man gider bestille hjem fra AliExpress.

Man får ikke certificeret en boks, hvis den kan køre en adblocker, og derfor vil den ikke konkurrere med Mi/Strong/Nokia/Google/NVIDIA, men derimod med det utal af Android (non-)TV bokse, der allerede er på markedet. Så er der ikke tale om andet end endnu en piratboks, hvor man er nødt til at supplere med en anden boks for at kunne bruge streamingtjenester i HD/4K.

Til indvendingen om at der må være et marked for en "lidt bedre" boks til 200 kr. ekstra grundet de mange brokkerier herinde over de eksisterende bokse kan jeg ikke sige andet end at der ville blive flere indvendinger mod en boks som ikke kunne bruges til streamingtjenester i HD/4K/HDR.

Vil man af med reklamer på YouTube findes der som allerede diskuteret en lovlig løsning. Vil man afspille lokale medier findes der også rigeligt med medieafspillere på de gængse platforme og TV-apparater.

Så hvem er målgruppen? Hvilke behov vil boksen dække, som ikke allerede er dækket?

Og nej: En poll herinde ville formentlig ikke falde meget anderledes ud om det var OP eller flatpanels der startede den. Fakta er fakta og vi taler om produktudvikling, så afsenderen er irrelevant. Det havde måske været noget, hvis der havde været tale om et politisk budskab.
Af jng
#338126
Man kan ikke stille et kommercielt udviklings- og produktionsapparat på benene for 2 mio. DKK. Jeg forudsætter naturligvis, at personalet skal aflønnes, at der skal betales lokaleleje osv.
#338127
Det er heller ikke nødvendigt. Selv med alle de åbenlyse mangler i forslaget, så skal vi også være rimelige. Stort set ingen producerer selv produkterne længere, og ret få udvikler selv. De fleste definerer en kravs specifikation, og så udvikler producenten med sine ingeniører et produkt der opfylder det. Jeg tror mange vil blive ret overraskede over hvor mange ret store brands som ikke udvikler noget selv (bemærk forskellen på kravsspecifikation og udvikling hér). Og tilsvarende, hvor store produktions firmaer der eksisterer som den almene forbruger aldrig har hørt om, fordi de ikke markedsfører noget selv men kun producerer og udvikler for andre.

Nu kommer min primære erfaring fra højttalere. Hvis du kommer med 2 millioner, så skal jeg hjertens gerne give dig 1000 aktive højttalere med streaming, baseret på eksisterende platforme.
#338130
allo skrev: 15. dec 2021, 14:43
claus64 skrev: 15. dec 2021, 14:05 Hvorfor er 800 kr det magiske tal den skal ned på? Har du lavet en brugerundersøgelse eller hvordan?


siden at du ikke gider læse hele tråden :-) :


allo skrev: 13. dec 2021, 12:48
Torben Rasmussen skrev:Jeg tror godt jeg kan smide et søm i kisten her :D Vi har ikke ambition om at tage produktansvar på os og starte udvikling af hardware mv. Der er ikke ressourcer i form af tid eller penge til at kickstarte sådan et projekt.
ærgerligt, ærgerligt, ærgerligt men...sådan er det :-)

det hele ER ellers udviklet og på markedet - det skal blot tilpasses (også økonomisk), brandes og sendes med posten til os :-)

det er super ærgerligt da der VIRKELIG ER PLADS til et 3. segment...

det 1. segment (5-600kr.) dækker rå minimum på alle hardware punkter

så har vi det halve segment i form af Nvidia Shield til de ca.1000+ kr. (sådan kan man også tage gas på folk)

og det 3. segment i form af Apple (som altid: overpriced, men også som altid: folk æder den med stolthed) og Shield Pro (definitionen på hvordan man tager gas OG pis på folk :-) - men hej! man kan også game på den :-) - sagt ironisk)

så ja...der mangler et godt produkt i 800-850kr. klasse...bare dobbelt op på alt (ram, lagerplads, Gigabit LAN, installeret adblocked software) men...kommer det ikke så bliver de bare ved med at malke os ligesom de fleste andre...
OK så det er bare noget du tror. Tak
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7