Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rødtop
#332679
I forbindelse med at jeg læste installationsvejledningen til mit nye appleTV 4K (2021) står der følgende:
"Sæt den ene ende af et eARC-kompatibelt HDMI-kabel (sælges separat) i HDMI-porten på Apple TV 4K, og sæt den anden ende i HDMI-porten mærket eARC på fjernsynet."

Er de fleste nyere HDMI kabler mon ikke det (jeg har smidt posen til mine HMDI kabler ud) :p
Brugeravatar
Af morten.laustsen
#332700
Hvis HDMI kablet er eARC kombatibelt, så står der Ultra High Speed på kablet. Hvorimod HDMI kabler med High Speed "kun" kan håndtere ARC. Det handler om båndbredde. I praksis vil der ikke være nogen forskel pt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332701
eARC kræver, at der er datakanal i kablet. Det er der i de såkaldte "Ultra High Speed" samt "High Speed with Ethernet" certificerede kabler. Men ikke de regulære "High Speed" kabler, som Morten også forklarer.


Her er hvad HDMI-organisationen skriver:

HDMI 2.1 eARC (Enhanced Audio Return Channel) – Will this work with any HDMI cable?
This works with HDMI High Speed Cables with Ethernet and the new Ultra High Speed HDMI Cable.


Kilde: https://www.hdmi.org/spec21sub/enhanced ... urnchannel
Af martinaabo
#332736
Jeg har et LG 65GX og en ny Marantz HDMI 2.1 reciever i et 5.1 setup. Jeg kører med et alm. High speed hdmi kabel. Betyder det at jeg potentielt mister noget på lydfronten?
Af martinaabo
#332739
Der er tilsluttet et ATV 4K og en Xbox S til recieveren, men intet direkte til tv’et, udover recieveren.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332740
Når bokse er tilsluttet til receiver først, så spiller eARC ingen rolle. eARC er kun til returkanalen fra TV'et ned til receiveren, altså hvis du har enheder tilsluttet først til TV'et. Mht. TV'ets indbyggede tuner/apps, så er normal ARC tilstrækkelig.