Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#327361
Jeg har igennem flere år haft et problem, jeg virkelig har brugt meget tid på at fejlfinde, som jeg ikke syntes, der var nogen logisk forklaring på; jeg har endda vist tidligere oprettet en tråd herinde, som heller ikke gav mig en løsning, derfor vil jeg nu videregive min erfaring, da jeg ikke kan tro, jeg er den eneste, der har været fortvivlet over dette, hvilket jeg også er blevet bekræftet i på nettet, dog uden, der er nogle, der har kunnet komme med løsningen.

Mit problem var, jeg streamer diverse mediefiler fra min PC til min medieafspiller (Nvidia Shield TV) over SMB, hvor jeg kunne få adgang til nogle diske/mapper (både interne og eksterne), mens andre ikke gav mig adgang.
Der stod bare "Access denied", på trods af, jeg havde fulgt alle vejledninger og havde slået password fra.
Der var intet system i det, da det var uafhængigt af størrelse og mærke, nogle virkede ikke som interne diske, men fungerede fint, hvis jeg i stedet tilsluttede dem med USB, mens andre hverken fungerede som interne eller eksterne diske,
Jeg havde tjekket alle havde samme rettigheder og brugere under "Avanceret deling", hvor det er afgørende at "ALLE" er tilføjet som brugere, før det virker.

Jeg har for nylig købt nogle 8 TB harddiske til at afløse mine mindre diske, hvor jeg ikke kunne få adgang til dem, når de var monteret som interne diske, men de fungerede fint som eksterne, hvilket virkelig var til stor irritation, da jeg så blev nødt til at overføre de filer, jeg ønskede at afspille, til et andet drev, derfor gav jeg mig endnu en gang i kast med at finde en løsning, hvor jeg endelig, til min store glæde, fandt den!

Løsningen er, at man under "Sikkerhed" for drevet (ganske som under Avanceret deling), skal sikre sig, at "ALLE" er tilføjet som brugere, der har adgang til drevet, altså en form for skrivebeskyttelse, men man behøver kun at give adgang til at læse fra drevet under "Avanceret deling".
Dette synes underligt, da man jo fint har adgang til disken via Stifinder, men netværksadgang er åbenbart en anden snak, hvor man skulle tro, indstillingerne for sikkerhed under "Avanceret deling", skulle være dem som var gældende.

Konklusionen må være, at "ALLE" skal være tilføjet som bruger, både under "Avanceret deling", men også for selve disken, som man finder under fanen "Sikkerhed".

Hvorfor alle diske ikke får tilføjet de samme brugere fra en start, er der måske nogle, der har en forklaring på?