Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KennyJensen
#325309
Hej alle

Jeg har set mig lun på en ny Chromecast. Den gamle (1. Udgave) kører simpelthen for langsomt.

Derudover er jeg interesseret i en samlende løsning, som f. Eks. Apple TV, som også har en fjernbetjening til.

Spørgsmålene er:

1) Findes der en god måde at zappe tv mellem kanaler, som man streamer fra f. eks. Boxer, Telia, YouSee?

2) Skal den nye Chromecast virkelig være strømført udenom USB? Mit TV fra 2011 leverer strøm til via USB til vores nuværende Chromecast.

3) Er Google TV den bedste platform, hvis punkt 1 er meget vigtigt, eller skal man kigge i andre retninger?

På forhånd tak
Af Ddur
#325318
Den nye Chromecast med Google TV (Android TV) er i princippet sammenlignelig med Apple TV, dvs. der er tale om en ekstern enhed med egen brugerflade og fjernbetjening. Man skal dog være opmærksom på, at blandt de danske tv-distributører er det alene YouSee (og snart YouTv), der har en dedikeret app til Android TV. De øvrige danske tv-distributører, dvs. Boxer, Canal Digital, Stofa, Telia og Waoo, har ikke en dedikeret app til Android TV. Så ønsker man at gøre brug af dem (og man ikke vil caste), må man vælge en Apple TV.

Ad 1) I YouSee app til Android TV kan du selvfølgelig skifte mellem de forskellige kanaler, men det sker ikke ved traditionel zapning. Man navigerer i stedet rundt med fjernbetjeningen og trykker så ok ved den ønskede kanal.

Ad 2) Ja, den medfølgende strømforsyning skal anvendes. Det er ikke tilstrækkeligt med USB-strøm fra fjernsynet.

Ad 3) Jeg har både den nye Chromecast med Google TV og Apple TV 4K. Tror ikke rigtig, nogen af de to kan levere det, du forbinder med zapning. Men hvis du har eller ønsker at få YouSee som tv-distributør, er den nye Chromecast med Google TV rigtig fin. Ellers kig som sagt i retning af en Apple TV 4K.
Af KennyJensen
#325348
Tak for svar.

Hvor har I købt jeres? Den står til 800,-men prisen er jo $50 i vejledende pris. Det er noget af et spring...

Er der nogen grund til at vente på officiel dansk udgivelse?
Brugeravatar
Af henrik.neumann
#325430
Jeg har købt hos fnac i Frankrig. Det tog ca. 3-4 dage før den kom og den kostede €80 inklusive fragt. Eneste "ulempe" er at siden kun er på fransk, men med lidt vilje kan man sagtens komme igennem købsprocessen: https://www.fnac.com/
Der er absolut ingen problemer i at købe i Frankrig - så snart man har bootet donglen kan man vælge sprog, og det tager ret kort tid at få YouSee, DRTV og TV2/Play installeret.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#325434
Vi har også modtaget et eksemplar, men har pga. juleferie og CES ikke nået at bruge den særlig meget.

Jeg vil tro, at den officielt kommer til Danmark her i foråret / sommeren 2021 idet Sony lancerer sine første Google TV på det tidspunkt.

PS: Der kommer flere annonceringer vedr. Google TV på CES-messen senere i dag.
Af oakie
#325511
Tja jeg stod og skulle vælge den gamle chromcast 3 eller den nye med google tv. Jeg tænkte jeg godt vil give lidt ekstra for det nyeste og købte en hos fnac i Frankrig. Til de ting som jeg og familien bruger den til virker den upåklageligt, dvs twich, youtube, hbo, netflix osv.... Men det var lidt nederen, at jeg skulle til at trække et strømkabel til den, der havde jeg ikke gjort mit forarbejde godt nok, så måtte købe en længere ledning!.....
Af Ddur
#325517
Den største mangel ved den nye Chromecast med Google TV er undladelsen af automatisk tilpasning af billedfrekvens. Ellers fungerer den nye Chromecast rigtig godt, og jeg foretrækker den faktisk i det daglige over min Apple TV 4K. Selvom den tilhørende fjernbetjening er af billig, knirkende plast, er den mere intuitiv og brugervenlig end Apple’s. Navigering rundt i menuerne er dog ikke helt så flydende som på Apple TV, men til Google's forsvar sker der jo også lidt mere på forsiden end hos Apple.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#325518
Tak for deling af erfaringerne. Jeg er spændt på at få den sat til her efter CES.

Har der været udfordringer ift. den danske del/apps? Jeg hørte også noget om, at Netflix's indhold forsvandt ude fra forsiden selvom det var integreret ved lancering. Er det kommet igen?
Af Ddur
#325519
Indledningsvist virkede TV2 Play ikke, men det blev tidligt løst. Efterfølgende har der vist også været udfordringer med DPlay, men det skulle vist også være løst nu.

Den manglende kuratering af Netflix-indhold på forsiden lægger jeg ikke rigtig mærke til. Det skyldes måske, at den fulde funktionalitet ved den nye Chromecast endnu ikke er tilgængelig i Danmark. Ved VPN brug er det mere synligt.
Af Ddur
#325526
Den udvidede funktionalitet og kurateringen fremkommer, når jeg anvender VPN ift. US, UK og DE. Vil dog tro, at det er tilgængeligt i alle de lande, hvor den nye Chromecast officielt er lanceret.