Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#324422
Hejsa

Vi har et 55" Samsung, model 2016, og jeg er ved at være træt af de indbyggede apps. På det seneste er de blevet langsommere, skal helst lukkes korrekt (yes), og seneste skud på stammen er, at Disney+ åbenbart først fra model 2017 vises i 4K.

Jeg har derfor fået overbevist de resterende beboere i huset (altså min kone) om, at en streamingboks er løsningen. Der er desuden en 1,5 årig beboer.

Vi har en Android-telefon og en iPhone. Vi bruger en Google Mini til smart-styring.

Vi bruger Netflix, Viaplay, Disney+, DRTV og (overraskende meget) Youtube. HBO Nordic engang i mellem.

Har ikke egen NAS-server o.l.

Med i feltet over streaming-boks-kandidater er:
Google Chromecast med Google TV (må så bestille den fra udlandet)
Nvidia Shield
Apple TV 4K

Hvad giver bedst mening at smide under tv'et?

Mine overvejelser:
Auto-match af frame rate - hvor vigtigt er det ved hverdagsbrug? Jeg synes selv, at jeg kan se, hvis en video "hakker".

Slå HDR fra - Mit Samsung kan godt blive lige mørkt nok på HDR, så vil egentlig godt kunne slå det fra engang i mellem.

Apps - DRTV er et must, ellers bliver den mindste beboer sur. Youtube i 4K vil være et plus, men hvordan er status på ATV pt.?

Ift. Apple TV, så er der jo altid "Der kommer en ny lige om lidt". Men, har man ikke sagt det i lang tid?

Jeg har læst mig rundtosset i streaming-bokse, så ethvert råd er velkomment.
#324423
Altid Apple TV.
#324428
Du nævner intet om økonomi

Så har du penge, så er det ATV, har du ikke lyst til at betale 1000kr+ , så er det GoogleTV dongle :)
Hvis du ikke går op i det film halløj og ikke kender betydningen, så er spørgsmålet om du vil når du bruger GoogleTV.

Jeg har selv AndroidTV på selve TV og en Boks, og vil nok vælge GoogleTV dongle til mine andre skærme. Nvidia shield er også pebret i forhold til den Googletv dongle. :)
#324430
bbplayer skrev: 15. dec 2020, 16:45 Du nævner intet om økonomi

Så har du penge, så er det ATV, har du ikke lyst til at betale 1000kr+ , så er det GoogleTV dongle :)
Hvis du ikke går op i det film halløj og ikke kender betydningen, så er spørgsmålet om du vil når du bruger GoogleTV.

Jeg har selv AndroidTV på selve TV og en Boks, og vil nok vælge GoogleTV dongle til mine andre skærme. Nvidia shield er også pebret i forhold til den Googletv dongle. :)
Budgettet er til en ATV 4K, 32 gb, hvis det er det “bedste” valg, men jeg vil ikke brokke mig over kun at bruge det halve på Google TV :)

Hvordan håndteres flere brugere på ATV, når nu flere af streamingtjenesterne også har flere brugere?

Hvordan med framerate og afspilning - kan det ses?
#324431
Jeg indrømmer gerne at min PLEX afspilninger lider af match framerate funktionen, som software har men Sony skærmen ikke understøtter, det synes at virke på min Xiaomi box.

Afhængig af hvad du finder, så kan du måske se det, og måske burde vælge en Android boks som Xiaomi S (Power har jo 30 dages returret) , og så kan du selv opleve den, det er et godt alternativ til GoogleTV. Power skriver kun Android 8.1 , den har dog fået Android 9 for længe siden :)
Nvidia shield har jo også den support og alt hvad AndroidTV ellers tilbyder, så skal jeg presses og pengepungen er til det, så ville jeg også prøve den. Med meget baggrund i brug , så tøver jeg gevaldigt for jeg har simpelthen ikke brug for den power :)

Da jeg endnu ikke har valgt ATV og kun prøvet den lidt overfladisk, så vil jeg holde mig for holdninger, når jeg ikke kender produktet godt nok.
#324432
Jeg anvender den nye Chromecast med Google TV (Android TV). Den fungerer generelt rigtig fint. Man skal dog være opmærksom på, at HDR ikke kan slås fra, og at der ikke er automatisk tilpasning af billedfrekvens.

Desuden skal man være opmærksom på, at der findes færre dedikerede streaming-apps til Android TV end til Apple TV. Dem du nævner ser dog ud til at være tilgængelige på begge platforme. Se eventuelt denne oversigt: https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php

Så med andre ord: Vil du kunne slå HDR fra og have automatisk tilpasning af billedfrekvens samt adgang til (næsten) alle streamingtjenester via dedikerede apps, så vælg Apple TV.
#324435
Du kan vælge bruger enten på overordnet niveau i ATV eller inde i de enkelte apps.

Benytter mig selv af sidstnævnte.

Netflix, HBO og Disney tilbyder alle at vælge bruger, når man åbner appen. Fungerer fint, særligt med små børn.

Har ikke erfaring med de andre muligheder, men har haft ATV så længe det har eksisteret og har altid været mere end tilfreds. Som bbplayer kan jeg dog ikke tilbyde en objektiv sammenligning.
#324437
Ddur skrev: 15. dec 2020, 17:46 Jeg anvender den nye Chromecast med Google TV (Android TV). Den fungerer generelt rigtig fint. Man skal dog være opmærksom på, at HDR ikke kan slås fra, og at der ikke er automatisk tilpasning af billedfrekvens.

Desuden skal man være opmærksom på, at der findes færre dedikerede streaming-apps til Android TV end til Apple TV. Dem du nævner ser dog ud til at være tilgængelige på begge platforme. Se eventuelt denne oversigt: https://www.flatpanels.dk/streamingguiden.php

Så med andre ord: Vil du kunne slå HDR fra og have automatisk tilpasning af billedfrekvens samt adgang til (næsten) alle streamingtjenester via dedikerede apps, så vælg Apple TV.
Lægger du mærke til det med billedfrekvensen normalt?
#324441
steadi skrev: 15. dec 2020, 18:20 Lægger du mærke til det med billedfrekvensen normalt?
Tja… godt spørgsmål. I det daglige lægger jeg nok ikke rigtig mærke til det. Min enhed er sat til standard 50 Hz. Og det fungerer jo ift. de fleste europæiske, herunder danske, streamingtjenester. Problemerne skulle så opstå, når jeg anvender mine amerikanske streamingtjenester såsom Netflix, Prime Video og HBO Max. Men de fungerer sådan set også ok for mig.

Jeg har måske svært ved at skelne mellem, om der blot er tale om lav billedfrekvens (25 fps), eller om der er tale om – efter europæiske forhold – ukurante billedfrekvenser (24 fps, 30 fps, 60 fps).