Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#324458
steadi skrev: 15. dec 2020, 15:54 Vi har en Android-telefon og en iPhone. Vi bruger en Google Mini til smart-styring.
Shield og Chromecast snakker sammen med det hele. Android telefonen får ikke lov til at snakke med ATVet
steadi skrev: 15. dec 2020, 15:54 Vi bruger Netflix, Viaplay, Disney+, DRTV og (overraskende meget) Youtube. HBO Nordic engang i mellem.
Eneste betydende forskel imellem enhederne vil være YouTube. Her kræver det en ChromeCast (jeg formoder at den med Android TV kan det samme som Chromecast ultra?) for at få 4K HDR, Shield for at få 4K@60 hz SDR, mens ATV klarer 4K@30hz SDR. Det afhænger af alderen på videochippen i enheden om den kan dekode youtube's 4K codecs.
steadi skrev: 15. dec 2020, 15:54 Mine overvejelser:
Auto-match af frame rate - hvor vigtigt er det ved hverdagsbrug? Jeg synes selv, at jeg kan se, hvis en video "hakker".
For mig er det HELT essentielt. Hvis du kan se at en ikke-synkroniseret video hakker, så er Shield det bedste bud. Den kan med appen refresh rate sættes op til at switche den bredeste palette af apps. På 2 pladsen kommer ATV der kan autoswitche de fleste apps, men ikke alle apps. Hvis man lader den stå i 50 Hz som default vil det vigtigste dog kunne autoswitches. ATV har mere brugervenlig opsætning mht autoswitch, mens det er mere nørdet på Shielden at få det sat op til en start, men så kan man til gengæld ramme brerede med langt større brugerkontrol over parametrerne for switchingen, når man først har fået det opsat.
steadi skrev: 15. dec 2020, 15:54 Slå HDR fra - Mit Samsung kan godt blive lige mørkt nok på HDR, så vil egentlig godt kunne slå det fra engang i mellem.
Det kan man nemt i munuerne på dem alle - ingen forskel
steadi skrev: 15. dec 2020, 15:54Jeg har læst mig rundtosset i streaming-bokse, så ethvert råd er velkomment.
Jeg vil pege på Shield, hvis man ved hvad man laver, gerne vil have flere konfigureringsmuligheder og større kontrol samt tydligere AI opskalering og bitstreamet lydoutput til recievere og ATV som den lettere tilgængelig boks, hvis man ikke har den største tekniske snilde til opsætning eller behov for større brugerkontrol, men bare ønsker en velfungerende let-tilgængelig boks. ChromeCast kan man tilsvarende vælge hvis man stadig ikke er så nørdet og heller ikke har behov for hverken større konfigurations kontrol eller autoswitching af framerate.
Senest rettet af TBC 16. dec 2020, 03:57, rettet i alt 2 gange.
#324459
har lige købt en apple tv 4k 32gb her til aften og vil sige det kører rigtig godt, det eneste der var ved opsætningen at den var på fransk, prøvede at resette boksen men den blev ved med at være på fransk, kunne først ændre det da den var færdig med opsætningen, og jeg vidste ikke rigtig hvad jeg havde sagt ja og nej til. men kunne ændres bagefter
#324461
Torben Rasmussen skrev: 15. dec 2020, 21:57
lennon skrev: 15. dec 2020, 20:09 Primært streaming = AppleTV
Har du lagret film lokalt = Shield
Hvorfor udelukker lokal lagring af film Apple TV? Jeg har da fint adgang til mine 100-vis af film fra min NAS via Infuse.
Som jeg har forstået det, så håndterer Shield lyd/bitstream fra rips optimalt i modsætning til ATV ?
#324463
Torben Rasmussen skrev: 15. dec 2020, 21:57
lennon skrev: 15. dec 2020, 20:09 Primært streaming = AppleTV
Har du lagret film lokalt = Shield
Hvorfor udelukker lokal lagring af film Apple TV? Jeg har da fint adgang til mine 100-vis af film fra min NAS via Infuse.
Torben nu har Apple tv ikke bitstream af trueHD og DTS HD master. Så der er nul atmos/dtsX fra egne rips . Og bitstream lyder stadig bedst en at infuse eller plex på Apple tv skal dekode lyden selv
#324464
Til dit behov ville jeg sige shield. For de apps du siger er på både Shield og Apple tv. De kører lige godt. Men drtv har det med at lave spinning wheel under streaming mens der afspilles. Det gør den ikke på Shield.
#324465
Torben Rasmussen skrev: 15. dec 2020, 21:57
lennon skrev: 15. dec 2020, 20:09 Primært streaming = AppleTV
Har du lagret film lokalt = Shield
Hvorfor udelukker lokal lagring af film Apple TV? Jeg har da fint adgang til mine 100-vis af film fra min NAS via Infuse.
Dog ikke uden du er fanget af Apples ecosystem, og skal betale for dine apps!
#324467
steadi skrev: 15. dec 2020, 21:25 hvad synes du om fjernbetjeningen til Apple TV?
Den er... Fin. Lidt for tynd til mine hænder. I mørke formår jeg aldrig at vende den rigtigt i første forsøg.
Touch fungerer rigtig godt og er en skøn måde at navigere på.

Oftest bruger vi dog den virtuelle modpart på telefonen, der fungerer lige så godt og tilbyder et større touch areal og ligger bedre i hånden.
#324468
Hvorfor udelukker lokal lagring af film Apple TV? Jeg har da fint adgang til mine 100-vis af film fra min NAS via Infuse.
ATV udelukker bestemt ikke lokale medier. Men jeg er enig i at Nvidia Shield er lidt bedre på dette punkt, HVIS man har en god receiver og gode højttalere fordi Shield muliggør pass-through af lyd. F.eks. DTS-X, DTS HD eller Atmos. Det lyder lidt bedre i mine tests når det er receiveren, der står for dekodningen.

Virker dog ikke som det vigtigste for den use case, der startede denne tråd. Hvis man vil have en boks med lækkert interface som kan det hele så ville jeg nok vælge ATV. Dog er jeg ikke fan af fjernbetjeningen ;)
#324469
OrigT-Duck skrev: 16. dec 2020, 06:27 Til dit behov ville jeg sige shield. For de apps du siger er på både Shield og Apple tv. De kører lige godt. Men drtv har det med at lave spinning wheel under streaming mens der afspilles. Det gør den ikke på Shield.
Det er så din oplevelse. Hos mig kører DRTV fint på ATV4K.
#324470
Globulus skrev: 16. dec 2020, 07:56
OrigT-Duck skrev: 16. dec 2020, 06:27 Til dit behov ville jeg sige shield. For de apps du siger er på både Shield og Apple tv. De kører lige godt. Men drtv har det med at lave spinning wheel under streaming mens der afspilles. Det gør den ikke på Shield.
Det er så din oplevelse. Hos mig kører DRTV fint på ATV4K.
Over på recorder forum. Er der også andre der beklager sig over det på Apple tv. Så det er ikke kun min oplevelse
#324471
Depechefan skrev: 16. dec 2020, 07:53
Hvorfor udelukker lokal lagring af film Apple TV? Jeg har da fint adgang til mine 100-vis af film fra min NAS via Infuse.
ATV udelukker bestemt ikke lokale medier. Men jeg er enig i at Nvidia Shield er lidt bedre på dette punkt, HVIS man har en god receiver og gode højttalere fordi Shield muliggør pass-through af lyd. F.eks. DTS-X, DTS HD eller Atmos. Det lyder lidt bedre i mine tests når det er receiveren, der står for dekodningen.

Virker dog ikke som det vigtigste for den use case, der startede denne tråd. Hvis man vil have en boks med lækkert interface som kan det hele så ville jeg nok vælge ATV. Dog er jeg ikke fan af fjernbetjeningen ;)
Vi har godt nok en soundbar, men bruger den måske.... 10-15% af tiden, så hvis ATV bare er nogenlunde fremtidssikret ift. lyd til den almindelige forbruger, så klager jeg ikke :)

Manglende brug af soundbaren stammer vist oprindeligt fra, at den trådløse forbindelse mellem tv og soundbar var ekstremt hit-or-miss, og når vi skulle til at tænde soundbaren separat, så begyndte det at ske sjældnere og sjældnere ::l
#324472
Alex B skrev: 16. dec 2020, 07:43
steadi skrev: 15. dec 2020, 21:25 hvad synes du om fjernbetjeningen til Apple TV?
Den er... Fin. Lidt for tynd til mine hænder. I mørke formår jeg aldrig at vende den rigtigt i første forsøg.
Touch fungerer rigtig godt og er en skøn måde at navigere på.

Oftest bruger vi dog den virtuelle modpart på telefonen, der fungerer lige så godt og tilbyder et større touch areal og ligger bedre i hånden.
De to halvdele føles forskellige pga. forskellene i friktion når man lægger tommelfingeren på overfladen, så det oplever jeg ikke selv som et problem - mørke eller ej.

Og ellers kan man jo altid pakke den ind:
https://www.amazon.co.uk/Silicone-Compa ... B01ESXK5PO
#324473
OrigT-Duck skrev: 16. dec 2020, 07:59
Globulus skrev: 16. dec 2020, 07:56
OrigT-Duck skrev: 16. dec 2020, 06:27 Til dit behov ville jeg sige shield. For de apps du siger er på både Shield og Apple tv. De kører lige godt. Men drtv har det med at lave spinning wheel under streaming mens der afspilles. Det gør den ikke på Shield.
Det er så din oplevelse. Hos mig kører DRTV fint på ATV4K.
Over på recorder forum. Er der også andre der beklager sig over det på Apple tv. Så det er ikke kun min oplevelse
Jeg skrev ikke, at der ikke var andre, der oplevede dét problem. Jeg skrev kun, at du havde din oplevelse og jeg havde en anden.

Hvad der derimod generer mig en lille smule ved DRTV's app på ATV4[K], er, at man "spoler" ved blot at swipe hvorimod de fleste andre apps benytter en klik-swipe tilgang, som tilsyneladende fungerer mere præcist end hvad DRTV's app bruger.

Jeg kan se, at der ovre på rec er en debattråd om netværksfejl, hvor det også nævnes, at app'en bruger for meget plads.

Jeg bemærker også en anden tråd, hvor du sjovt nok selv skriver:
https://forum.recordere.dk/dr-app-stopp ... page2.html

"Det er ikke kun Apple problem. For vi oplevet det for første gang under hvidstens gruppen i fredag på Apple tv, så tog den med Chromecast på Shield tv Sammen problem der."

Så du anbefaler altså Shield fordi DRTV's app skulle køre bedre på den end på ATV, men du har selv været ude for, at et problem med ATV også fandtes på Shield?

Det kunne jo også tænkes, at der er periodiske problemer med tjenesten og/eller ikke alle opdateringer af deres app er lige heldige. Den slags rettes normalt over tid og bør efter min mening ikke indgå i beslutningen om valget af den ene eller den anden boks.

Det korte af det lange er: ATV4K er den boks, der har flest native streaming apps, og der er langt større fokus på denne boks end nogen anden, når vi taler om eksterne bokse.
#324474
Globulus skrev: 16. dec 2020, 08:22
OrigT-Duck skrev: 16. dec 2020, 07:59
Globulus skrev: 16. dec 2020, 07:56

Det er så din oplevelse. Hos mig kører DRTV fint på ATV4K.
Over på recorder forum. Er der også andre der beklager sig over det på Apple tv. Så det er ikke kun min oplevelse
Jeg skrev ikke, at der ikke var andre, der oplevede dét problem. Jeg skrev kun, at du havde din oplevelse og jeg havde en anden.

Hvad der derimod generer mig en lille smule ved DRTV's app på ATV4[K], er, at man "spoler" ved blot at swipe hvorimod de fleste andre apps benytter en klik-swipe tilgang, som tilsyneladende fungerer mere præcist end hvad DRTV's app bruger.

Jeg kan se, at der ovre på rec er en debattråd om netværksfejl, hvor det også nævnes, at app'en bruger for meget plads.

Jeg bemærker også en anden tråd, hvor du sjovt nok selv skriver:
https://forum.recordere.dk/dr-app-stopp ... page2.html

"Det er ikke kun Apple problem. For vi oplevet det for første gang under hvidstens gruppen i fredag på Apple tv, så tog den med Chromecast på Shield tv Sammen problem der."

Så du anbefaler altså Shield fordi DRTV's app skulle køre bedre på den end på ATV, men du har selv været ude for, at et problem med ATV også fandtes på Shield?

Det kunne jo også tænkes, at der er periodiske problemer med tjenesten og/eller ikke alle opdateringer af deres app er lige heldige. Den slags rettes normalt over tid og bør efter min mening ikke indgå i beslutningen om valget af den ene eller den anden boks.

Det korte af det lange er: ATV4K er den boks, der har flest native streaming apps, og der er langt større fokus på denne boks end nogen anden, når vi taler om eksterne bokse.
Prøv lige at se hvornår jeg skrev det. Det gjorde lang tid før Dr havede lavet drtv app'en til Android tv. Så ja jeg kan trykt anbefale shielden, også fordi at de apps som op nævner synes jeg kører langt bedre på Shield/Android tv end på Apple tv.

De endte danske streamings Android tv ikke har, er Nordisk films tjenester, og cmore. Og så er brugerfladen på deres hjemmeskærm bedre en Apples synes jeg, da men ikke er tvunget til at gå ind i hver app for se hvad nyt der er kommet på, det ligger på hjemmeskærmen