Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#319565
hej,

af ren og skær nysgerrighed:

- hvorfor fravælger I denne løsning (mini pc) til fordel for f.eks. Shield, Android tv boks eller Apple Tv?

en mini pc fylder lige så lidt (ca.4x12cm), koster mindre end Shield og Apple Tv (kan fås fra 850kr), er kraftigere, 4K, kan styres via en controller eller et trådløst tastatur, kan monteres bad på et tv osv.
Af orm08
#319567
I forhold til Apple TV

- En fjernbetjening (Kan styres med TV fjernbetjening
- User interface
- iTunes Film
- Opdateringer (1000 gange bedre og nemmere end Mini PC)
- Blæserstøj
- Strømforbrug
- Kraftigere ift til Billed og Lyd
- Apple TV er designet til det den gør, det er en Mini PC ikke
- Samspil med iPad og iPhone via Airplay
Osv
Af allo
#319571
orm08 skrev:I forhold til Apple TV

- En fjernbetjening (Kan styres med TV fjernbetjening
- User interface
- iTunes Film
- Opdateringer (1000 gange bedre og nemmere end Mini PC)
- Blæserstøj
- Strømforbrug
- Kraftigere ift til Billed og Lyd
- Apple TV er designet til det den gør, det er en Mini PC ikke
- Samspil med iPad og iPhone via Airplay
Osv
- af hvad jeg kan se så kan man godt se iTunes Movies på Windows ( https://www.windowscentral.com/how-watc ... windows-10 )

- opdatering af apps er nu også ret lige til på en pc

- blæserstøj er minimal på mini pc (også på dem til 850kr) - og de fås også helt uden blæsere

- mini pc er da nu også designet til at afspille samtlige tjenester m.f.

hvordan kraftigere ift. billedet og lyd?
Senest rettet af allo 26. sep 2020, 16:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#319572
Jeg mener en PC som den er idag, er stadig noget rod når man skal finde rundt i apps, med en semi-fungerende mus, fordi interface ikke er bygget til styring med mus interface/remote.
Kodi vil fungere fint med billede og lyd, måske bedre end ATV ville gøre som standard.
Alligevel går det hen og bliver noget rod når man skal åbne forskellige apps.

Er der et bruger interface som slår Kodi væk og åbner for at bruge apps indeni programmet og aldrig røre windows interface, for det er helt sikkert her, jeg springer fra, så er Android for mig bare lettere og ligetil.

Og lad nu være med at foreslå Android til PC :) Så er de små bokse vist lige så fine og fungerer stadig bedre og integeret interface til formålet, hvor windows ødelægger festen.

Vil du starte et linux os op med kodi, så fungerer det sikkert også men så begynder dine apps at halte med at virke pga. DRM :)
Af steen6400
#319574
Mange af streaming tjenesterne har dårligere billede og lyd kvalitet på PC platform, bl.a. iTunes.

Hvad er det for en PC til 850 kr. du tænker på?
Af allo
#319586
det er bare et par 'første bedste' (de kommer tit på tibud og fås også til alm. pris som svarer til de max 850kr og mindre med enten samme eller lign. specs) - gad bare ikke bruge tid på at lede efter specifik pc som er på bud lige nu :-) :

https://www.amazon.de/L%C3%BCfterlos-Pr ... NrPXRydWU=


https://www.amazon.de/L%C3%BCfterlos-Ce ... ljaz10cnVl

(bare tast 'mini pc' i søgefeltet :-) )

er en kontroller ikke lige så god (hvis ikke bedre) som en remote (i stedet for at bruge en mus)? fungerer ellers meget godt på Xbox (sammen med Kodi og alle andre apps)
Af ziphnor
#319598
Jeg har brugt en HTPC af flere omgange (både mini og større PC'er) , og der er altid et eller andet der ikke helt virker. Måske er det noget med color space, HDCP/DRM, tilpasning af framerate til source material. Der skal nok være noget der dukker op (især i billige mini-PC'er med IGP). Hvis man er glad for at rode med sin opsætning så er det fint, men hvis det bare skal virke så er Apple TV 4k altså *virkelig* god, og jeg er på ingen måde en Apple fan.

Et Apple TV 4k koster lige under 1400kr, og har samtlige streaming apps, og så kan man jo overveje om det er ens tid værd at spare 600-700kr.
Af Globulus
#319621
Der er ingen HDR på de billige Celeron-modeller.

N3350 og N4000 er virkeligt sløve til desktop-brug, da de kun er dual-core. Man skal op i mindst N4100 for at få quad-core, men så er prisen straks noget højere.

HDMI-CEC kræver en adapter, såsom https://www.proshop.dk/Skaerm-TV-kabel- ... er/2428105

Så det er korrekt, at man kan få en blæserløs mini-PC til 850 kr., men den er nok mest bevendt som en lille filserver eller lignende.

En HTPC er vel stort set kun noget man benytter, hvis man har brug for at køre emulatorer eller deslige. Har man en Apple TV 4K boks og skal man afspille video, der kun er tilgængeligt via en browser, har man formentlig en iPad, man kan spejle det fra.
Af allo
#319684
for mig så virker en mini pc (til den pris som jeg nævnte i starten) som en mere alsidig løsning som ja - har både dårligere på den ene og bedre på den anden side specs og egenskaber som f.eks. Shield og Apple Tv (i hvert fald en meget bedre løsning end de billige Android bokse...)

men som sagt så spurgte jeg udelukkende fordi det undrer mig (alm. nysgerrighed) at de ikke er så populære og at ingen taler om/nævner dem i forbindelse med streaming (mini pc + f.eks. Xbox kontroller) - og også lidt hygge-gaming hvis det skulle være (i stedet for at spille spil på mob.tlf. eller tablet...)
Brugeravatar
Af bbplayer
#319690
allo skrev: 28. sep 2020, 13:32 og også lidt hygge-gaming hvis det skulle være (i stedet for at spille spil på mob.tlf. eller tablet...)
AndroidTV har masser af nyere spil, som spilles med joypad , du har emulatorer som virker på AndroidTV . Så AndroidTV tilbyder da flere muligheder for hygge gaming, bare nok ikke de mere klassiske mobilspil som er touch baseret, da skal du have spil til joystik.