Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#316484
bbplayer skrev: 3. jul 2020, 21:40 https://da.wikipedia.org/wiki/Streaming_media
"Streaming er selve det, at media bliver distribueret over et datanet"

Kan du lige trække dine DVB paralleller til den Wiki forklaring???? hmmmm
Nej, men det er jo også en helt invalid præmis i forhold til hvad jeg taler om i bredere forstand. Hvis du nu ellers havde læst og lyttet til hvad jeg hidtil har skrevet i stedet for kun at stirre dig blind på kun at lytte til dine egne private overbevisninger og præmisser, så ville du faktisk allerede kende svaret - Så siden du hidtil ikke har fulgt med i andet end hvad du selv har skrevet, så hold nu tungen lige i munden :p :

For det første har "Streaming media" ikke samme definition som "stream" eller "streaming", så når artiklen forklarer og differentierer hvad streaming indebærer specifikt i forbindelse med begrebet "streaming media", så du stadig nødt til at differentiere og skille tingene af. For det udsletter det jo ikke allerede etablerede og eksisterende definitioner eller brugen af "stream" og "streaming" i alle mulige andre sammenhænge, da "streaming media" ikke har ekslusivitet eller eneret på at bruge begreberne stream og streaming, vel?

Og du vil vel ikke i ramme alvor stå på mål for at allerede etablerede definitioner pludselig udslættes af at der kommer en yderligere definition til? Så er du jo også nødt til at fortælle alle staklerne der helt vanligt og habituelt i langt længere tid en vi overhovedet har haft streaming media fortsat bruger udtrykkene uden for streaming media området, at de ikke længere kan bruge udtrykket og f.eks. sige ting som:

"For database applications like Oracle, SQL and so on, you can use the streaming capability of the application to set up streams for the subclient"

eller

"dvbsnoop is a DVB / MPEG stream analyzer program.
Its purpose is to debug, dump or view stream information (e.g. digital television broadcasts) send via satellite, cable or terrestrial. Streams can be SI, PES or transport streams"

eller

"Streaming is the act of transferring data directly to or from memory. This memory can be the onboard memory of the instrument, the RAM of the controller, or the hard drive of the controller"

Og ALLE de øvrige eksempler jeg allerede har givet dig på brugen af ordene "stream" og "streaming" tidligere i tråden

Og husk nu også at bede leksikonnerne fjerne definitioner som streaming: "en overførsel af digitale data, f.eks. [men altså ikke ekslusivt!] lyd- eller videomateriale i en kontinuerlig strøm, især [men altså ikke ekslusivt] til øjeblikkelig behandling eller afspilning" og Streaming: "den handling, process eller forekomst hvor data fra en stream eller adgang til data tilgåes" og "vedrører eller ér overførsel af data i en kontinuerlig strøm især [men ikke ekslusivt] til umiddelbar forarbejdning eller afspilning"

Hvis du betragter hvad der er status i vores debat og hvor det er du går galt af at forstå og acceptere mit synpunkt (mens jeg forstår og hører hvor du kommer fra), så er det altså at du insisterer på en fuldstændig indsnævret ugyldig ekslusivitet i brugen af ordene, mens jeg blot påpeger at der i bredere forstand også er rum og fuld berretigelse i og mulighed for at kunne sige at "DVB reelt også er en stream; en digital datastrøm der streames." ...Det kan jeg altså sagtens sige qua definitonernes bredde og jeg er heller ikke den eneste der bruger begreberne som sådan i langt bredere forstand. Det gør andre jo også, idet de benytter bregeberne helt habituelt omkring forholdet og laver alt fra bla. DVB stream-analyzers til DVB Stream encoders og mange andre ting inden for og uden for både DVB og streaming media.

Så de to begreber (stream og streaming) kan altså bruges meget bredere end du gør krav på de skulle kunne. Så hold nu fast, jeg kan uden at sige noget forkert sagtens sige følgende så faktisk blander brugen godt sammen i forbindelse med flere definitionsperspektiver og muligheder (her iblandt det perspektiv du søger at indskrænke det til og med urette forøsger at give uretmæssigt ekslusivitet i brugen af ordene)

Jeg kan helt korrekt godt sige f.eks: "Når jeg holder ferie, så lader jeg gerne min private server stå tændt hjemme til at modtage mine på hjemmeadressen tilgængelige DVB streams. Det virker sådan at når serverens DVB tuner modtager den fulde transport stream, så isolerer serveren den af klienten valgte program stream og streamer alene denne til min klient på feriedestinationen. Med en tuner kan man med 2 samtidige klienter på feriedestinationen sagtens streame to forskellige programstreams fra samme DVB transport stream, men skal man se program streams fra to forskellige DVB transport streams, så skal man have minimum twin DVB tuner. Hvis jeg sætter programmet på pause på destinationen, så fortsætter serveren med at streame DVB signalet til ram og siden hen, hvis den rammer den allokerede grænse for ramforbrug begynder den at streame selve DVB programstreamen til harddisken, så jeg ser programmet tidsforskudt igen når jeg går ud af pausen i afspilningen. Klienprogrammet på feriedestinationen kan også aktivere en timer recording, i hvilket tilfælde serveren hjemme så via timeroptagelse streamer hele udsendelsen til harddisken, hvorfra jeg på klientdestinationen så senere kan streame den fra serverens harddisk når jeg har lyst.

Ovenstående som således et eksempel på hvordan "stream" og "streaming" som begreber nemt og helt korrekt kan bruges i bredere forstand end hvad du gør krav på at de skulle kunne bruges og som jeg angav var fuldt ud muligt fra start. ...Jeg er som angivet heller ikke den eneste der bruger begreberne i langt bredere forstand end du gør krav på at man skulle kunne.
Brugeravatar
Af bbplayer
#316486
Nå, ok.

Fluen er næsten død , den fik mange slag, og synes at kæmpe for livet, så jeg hopper ud af tråden, så fluen kan få vejret efter så mange linjers tekst :)
Brugeravatar
Af TBC
#316519
Ja, den trænger vist efterhånden til at komme sig den stakkel :s
Vedhæftede filer
d1isml-640c7254-f13f-4718-a6f7-c52e740665af.jpg
d1isml-640c7254-f13f-4718-a6f7-c52e740665af.jpg (416.89 KiB) Vist 2432 gange