Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#316335
Uden selv at have den, så vil jeg antage at YouSee's egen boks benytter YouSee's egen stream.

Hvis den er identisk til den stream du har via YouSee TV og film app på ATV vil kvaliteten være identisk (foudsat at du husker at sætte ATV'et til 50 Hz) - Mig bekendt har YouSees egen boks ikke nogen specielt forbedret opskalering, så ATV og YouSee boksen burde have endog meget identisk kvalitet med den samme stream. Med andre ord er det streamen og ikke boksen der er det absolut mest afgørende for kvaliteten.

Benytter du derimod DRTV eller TV2Play, så vil streamingkvaliteten være ringere på ATV'et.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#316336
YouSee’s boks streamer vel ikke de almindelige kanaler? Det er et DVB-C signal og ikke webstream som sådan. Båndbredden er forskellig og du får stadig ikke samme kvalitet via app’en, som du får via kabel-TV-signalet.
Af o27
#316350
Korrekt YouSee boksen får DVB-c signal via antenne kabel. Så mit spm var nok nærmere hvorvidt ATV Stream er af lavere kvalitet
Brugeravatar
Af TBC
#316352
Jeg tænker automatisk on-demand når jeg hører ordet "streaming" og svarede således ihht at spørgmålet tænkes at gå på on-demand aspekterne.

Men mht Flow-TV (i modsætning til on-demand streaming) er YouSee's DVB-C signal i en halt anden liga end streamingkvaliteterne man får via diverse streaming apps til de samme TV-kanaler (både mht. live streamet tv og on-demand streaming indhold).

Den eneste måde at opnå samme flow-tv kvalitet på et ATV (såvel som en Shield eller et kompatibelt Android TV uden fremført antennesignal), er ved at opsætte f.eks. en TVMosaic server til DVB signalet i hjemmet og så afspille dette flow-tv signal på ATV'et [m. fl.] via tilhørende klient-app. Ellers vil en "ATV Stream" være af MARKANT lavere kvalitet, såfremt man benytter de normale officielle streaming apps der eksisterer til det.

Dette DVB signal vil man, hvis man ellers har router snilde, i øvrigt også kunne tage med sig på ferien i udland eller i sommerhus, såfremt både bopæl og stedet man er på ferie ellers har stabile nok internetforbindelser med i hvert fald minimum stabile ca. 15-20 mbps eller mere til rådighed. Jeg har f.eks. selv kunne lykkes med det på en ADSL forbindelse på destinationen, da jeg var på ferie i onkels feriebolig på sydkysten i Tyrkiet.
Senest rettet af TBC 30. jun 2020, 19:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#316384
TBC skrev:Jeg tænker automatisk on-demand når jeg hører ordet "streaming" og svarer således ihht at spørgmålet tænkes at gå på on-demand aspekterne.
Nu skal det ikke blive en flueknepningskonkurrence, men YouSee-boksen kan vel slet ikke streame de nævnte kanaler, så hvis der skal sammenlignes kan det kun blive ATV streaming vs YouSee DVB-C.
Brugeravatar
Af TBC
#316387
På igen måde fornærmet over "fluekneppere", som jeg egentlig ikke betragter det som.

Men jeg har vel ikke helt misforstået at nyere YouSee bokse skulle indeholde time-shift funktion hvor man kunne få tidligere TV udsendelser mv on-demand fra et "TV-arkiv"? Disse on-demand streams kommer jo ikke som DVB-C signaler, men som IPTV - og skulle jeg gætte sikkert også fra fuldstændigt samme servere som benyttes til YouSee TV og film appen. ...Og således var baggrunden for svaret hvor jeg automatisk tænkte om demand eller IPTV når jeg hører ordet "streaming". Det andet forstår jeg som Flow-TV hvis jeg endelig skal kneppe en flue ...Well anyways det var i hvertfald præmisen der oprindeligt blev svaret ud fra. Og jeg har da i hvert fald siden hen gjort en dyd ud af at forsikre om at der er MARKANT kvalitetsforskel på DVB signalet og streaming-alternativerne.
Senest rettet af TBC 30. jun 2020, 23:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#316394
Spoxy skrev: 30. jun 2020, 20:09 Du kan da også streame flow-TV.
Ja, hvis vi skal kneppe fluerne. Så er det også streaming, men stadig et valg i en app, som f.eks. de YouSee TV og Film og DRTV apps jeg omtalte og forholdt mig til mht kvaliteten. Og skal vi virkeligt kneppe fluerne så hårdt at de ikke kan samle vingerne og flyve i en uge, så er DVB reelt også en stream; en digital datastrøm som streames.

Svaret forbliver at begge apps har markant ringere kvalitet end YouSee's DVB-C signal, hvad enten der er tale om live flow-tv eller timeshift af udsendelser.
Brugeravatar
Af bbplayer
#316397
TBC skrev: 30. jun 2020, 23:22 Og skal vi virkeligt kneppe fluerne så hårdt at de ikke kan samle vingerne og flyve i en uge, så er DVB reelt også en stream; en digital datastrøm som streames.
Så kan vi da lige så godt holde et rigtigt gangbang party og finde nogle flere fluer.
DVB er ikke en stream som i nutiden er data som du starter og ser samtidig uden at lagre det, som vi forstår streaming. DVB er en løbende transport mekanisme af data uafhængigt af modtager så er den der og du vil normalt også lagre denne data på en lokal disk , modsat streaming som ikke er tiltænkt optagelse, og er først for nyligt blevet til et "offline" medie men så er det jo heller ikke streaming mere.

Der er altså forskel, for hvis streaming er som du siger, så ville en afspilning af en film af familien jo være streaming på pc, selvom den ligger på usb osv... Det er altså ikke hvad streaming er.
Du kan sikkert komme med mange fine argumenter for din forståelse for det men den deler jeg så ikke når du begynder at kalde DVB for streaming, så der ved jeg vi ikke bliver enige.
Brugeravatar
Af TBC
#316444
bbplayer skrev: 1. jul 2020, 06:40
TBC skrev: 30. jun 2020, 23:22 Og skal vi virkeligt kneppe fluerne så hårdt at de ikke kan samle vingerne og flyve i en uge, så er DVB reelt også en stream; en digital datastrøm som streames.
Så kan vi da lige så godt holde et rigtigt gangbang party og finde nogle flere fluer.
DVB er ikke en stream som i nutiden er data som du starter og ser samtidig uden at lagre det, som vi forstår streaming. DVB er en løbende transport mekanisme af data uafhængigt af modtager så er den der og du vil normalt også lagre denne data på en lokal disk , modsat streaming som ikke er tiltænkt optagelse, og er først for nyligt blevet til et "offline" medie men så er det jo heller ikke streaming mere.

Der er altså forskel, for hvis streaming er som du siger, så ville en afspilning af en film af familien jo være streaming på pc, selvom den ligger på usb osv... Det er altså ikke hvad streaming er.
Du kan sikkert komme med mange fine argumenter for din forståelse for det men den deler jeg så ikke når du begynder at kalde DVB for streaming, så der ved jeg vi ikke bliver enige.
Jeg kalder for mit eget vedkommende ikke selv DVB for streaming, det kalder jeg selv for DVB og ofte flow-tv - Ovenstående et var som ekempel på hvor langt ud man kunne gå i jagten på fluer at kneppe, at man også kunne påpege at DVB er en stream, hvis man var orienteret imod fluer alene for knepningens skyld.

Umiddelbart lader det til at vi er løbet tør for fluer. Den eneste jeg kan finde er allerede brugt, men nuvel jeg giver den en omgang mere for legens skyld:

En stream er i bredeste forstand: "en overførsel af digitale data, f.eks. lyd- eller videomateriale i en kontinuerlig strøm, især til øjeblikkelig behandling eller afspilning" ..Den definition dækker i den grad også DVB. Streaming som navneord er "den handling, process eller forekomst hvor data fra en stream eller af adgang til data tilgåes", mens Streaming som tillægsord "vedrører eller ér overførsel af data (såsom audio- eller videomateriale) i en kontinuerlig strøm især til umiddelbar forarbejdning eller afspilning"

Man kan altså i bredeste forstand sagtens sige at DVB også er en stream "en overførsel af digitale data [..] i en kontinuerlig strøm, især til øjeblikkelig behandling eller afspilning" og at man streamer den idet man foretager "den handling, [..] hvor data fra en stream eller af adgang til data tilgåes" og at det "vedrører eller ér overførsel af data (såsom audio- eller videomateriale) i en kontinuerlig strøm især til umiddelbar forarbejdning eller afspilning"

Så jo, hvis man vil kan man godt kneppe den flue - At vi så begge normalt og almindeligvis bruger en smallere definition og begrebet i dag oftest bruges i forbindelse med specifikke internetbaserede tjenester er en anden snak - Det er så den du gør krav på som værende eneste gyldige, men det er reelt ikke tilfældet - i bredeste forstand, hvis mad spreder "vingerne" helt på staklen.
Senest rettet af TBC 2. jul 2020, 18:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#316445
TBC skrev: 2. jul 2020, 18:24
bbplayer skrev: 1. jul 2020, 06:40
TBC skrev: 30. jun 2020, 23:22 Og skal vi virkeligt kneppe fluerne så hårdt at de ikke kan samle vingerne og flyve i en uge, så er DVB reelt også en stream; en digital datastrøm som streames.
Så kan vi da lige så godt holde et rigtigt gangbang party og finde nogle flere fluer.
DVB er ikke en stream som i nutiden er data som du starter og ser samtidig uden at lagre det, som vi forstår streaming. DVB er en løbende transport mekanisme af data uafhængigt af modtager så er den der og du vil normalt også lagre denne data på en lokal disk , modsat streaming som ikke er tiltænkt optagelse, og er først for nyligt blevet til et "offline" medie men så er det jo heller ikke streaming mere.

Der er altså forskel, for hvis streaming er som du siger, så ville en afspilning af en film af familien jo være streaming på pc, selvom den ligger på usb osv... Det er altså ikke hvad streaming er.
Du kan sikkert komme med mange fine argumenter for din forståelse for det men den deler jeg så ikke når du begynder at kalde DVB for streaming, så der ved jeg vi ikke bliver enige.
Jeg kalder for mit eget vedkommende ikke selv DVB for streaming, det kalder jeg selv for DVB og ofte flow-tv - Ovenstående et var som ekempel på hvor langt ud man kunne gå i jagten på fluer at kneppe, at man også kunne påpege at DVB er en stream, hvis man var orienteret imod fluer alene for knepningens skyld.

Umiddelbart lader det til at vi er løbet tør for fluer.
Øv, så er der jo altid nogle myg :) <B
Brugeravatar
Af TBC
#316447
Hov. Jeg fandt faktisk en død at voldtage 😈 mens du skrev idet jeg redigerede ovenstående inden jeg så du havde svaret (Jeg så det først efter at tilføjelserne var indsendte)
Brugeravatar
Af bbplayer
#316451
TBC skrev: 2. jul 2020, 18:54 Hov. Jeg fandt faktisk en død at voldtage 😈 mens du skrev idet jeg redigerede ovenstående inden jeg så du havde svaret (Jeg så det først efter at tilføjelserne var indsendte)
Den simple forskel på DVB og en stream ligger i hvordan den initieres.

DVB er en data strøm du hopper på uafhængigt af dig, så ligger den deroppe og distribueres og man kan hente hvis man vil.

En stream startes af dig, og modpart sender til dig, når du vælger det, og du lagrer ikke data undervejs.

Vi opfandt streaming, da selskaber begyndte at lægge medier online, så man kunne starte dem når man ville, og kom væk fra flow-tv som mange hoppede på og kunne ikke starte dem fra start som et eksempel uden de optog data strømmen og altså ikke hoppede på, på rette tidspunkt.

Så metoderne og funktionalitet er meget forskellig.