Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af steffenc
#307320
Hej

Jeg har en Chromecast Ultra samt et Sonos surround setup (beam + 2xplay:1)

Min udfordring er at jeg ikke modtager et surround lydsignal, når jeg caster fx. Netflix til min Chromecast. Sonos registrer det som stereo.

Jeg har ladet mig fortælle at det skyldes at Netflix sender deres lyd i DD+ hvor sonos kun undersøtter DD.

Findes der en måde at omgå dette på ? Eventuel en mulighed for konvertere DD+ til DD ? Det lader ikke til at mit fjernsyn har mulighed for dette (et billigt phillips fra 2017-ish). Andre løsninger er bestemt også velkomne

På forhånd mange tak :)
#307345
Jeg kan ikke se, at det skulle være et problem, at kilden var DD+. Du har vel 5.1 lyd fra Netflix-app'en på TV'et tænker jeg - den sender i samme format.

Har du tjekket hvad der er af muligheder under lydoutput på TV'et?
Af steffenc
#307355
Torben Rasmussen skrev: 11. dec 2019, 14:06 Jeg kan ikke se, at det skulle være et problem, at kilden var DD+. Du har vel 5.1 lyd fra Netflix-app'en på TV'et tænker jeg - den sender i samme format.

Har du tjekket hvad der er af muligheder under lydoutput på TV'et?
Korrekt. Bruger jeg Netflix app'en der er indbygget i TVet skriver Sonos "Dolby Digital 5.1", hvor den igennem Chromecast skriver stereo.

Jeg har tre muligheder under lydudgange:

1. Stereo
2. Multikanal
3. Multikanal (bypass)

Beskrivelsen til nr 2, beskriver egentligt hvad jeg gerne vil: "vælg kun at overføre 5.1-lydindhold (komprimeret multikanalslydsignal) til dine lydafspilningsenheder.

Multikanal (bypass) beskrives som: "vælg at overføre digital dolby plus eller DTS indhold..."

Jeg har valgt mulighed nr 2 "Multikanal". Vælger jeg nr 3 hopper den selv tilbage til nr 2.

Jeg forestiller mig, at Chromecasten forsøger at sende DD+ hvilket der bliver afvist af min Beam hvorefter den vælger bare at sende et stereo signal ?
#307394
Visse TV tillader ikke videresendelse af multikanal lyd, hvis kilden er HDMI. Det er også et problem på Panasonics TV. Jeg husker desværre ikke om jeg har haft en ekstern lydkilde koblet på de Philips jeg har testet.
Af steffenc
#307441
Det lyder utroligt, hvis der findes tv som helt afviser at sende andet end stereo fra HDMI.

Kan dog fortælle lyden fra både PlayStation og Apple tv fint bliver sendt videre som dolby digital 5.1 🙂