Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#305181
Hvis flatpanels skulle være i underskud på 8K HDR tests og eksterne medie afspillere, så lyder det til at nye AndroidTV bokse vil klare det, har dog ikke planer selv om at købe denne boks, måske er der nogle som vil afprøve dem?

https://www.gearbest.com/tv-box/pp_009459286463.html

De gør i hvert fald et nummer ud af det 8K, og de har da skrevet HDMI 2.1 , så noget er måske korrekt.

Måske har jeg overset om andre eksterne bokse er kommet som byder på 8K og HDMI 2.1 (udover receiver).

Nogen ved hvad 5G Wifi er??? <B
Så har boksen også kun 100Mbit ethernet, lyder ikke som godt nok til 8K afspilning, så skal dens wifi da være meget bedre.
Brugeravatar
Af TBC
#305493
"5G Wi-Fi". Der tænkes vel på 5 GHz Wi-Fi - Altså IEEE 802.11ac https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac, som netop benævnes i specifikationerne. https://www.priceboon.com/product/magicsee-n5-plus/

5 Gaz Wivi kan under gode omstændigheder typisk yde noget i retning af 3-400 mops når det kommer til praksis. Jeg tror BESTEMT ikke at det er internetforbindelsen der er den store flaskehals i forhold til realistisk 8K afspilning. Det er snarere processoren. Formentligt/muligvis(=?) kan boksen afspille H.264/265 filer i 8K, men det er ret usandsynligt at den vil kunne spille 8K i det AV1 man forventer der kommer til at definere 8K udbuddet i fremtiden. Boksen mistænker jeg med andre ord, lige som med mange 8K TV at være for tidligt ude til relevant fremtidssikring.

Jeg hæfter mig også ved at der tales om 8K afspilning i maks. 24 fos, så fuld HDMI 2.1 specifikation lyder det dermed ikke til at der er tale om (snarere i retning af 2.1 funktioner lige som med VRR over HDMI 2.0). I den forbindelse er det værd at bemærke sig at 8K op til 30 fps også er muligt via HDMI 2.0 som YCBCR 4:2:0 i tilfælde af kompatible enheder i begge ender. Jeg ville søge flere informationer/reviews før jeg ville kaste mig over den som noget jeg regnede med jeg kunne bruge i fremtiden til 8K ud over GUI, 8K foto og evt. specielt encodede 8K filer. Den skal have en virkelig ny chip i sig som dårligt nok er kommet på gaden til hardware encoding for overhovedet at kunne afspille 8K som AV1. På PC lyder anbefalingen - ”CPU: Intel Core i9-9900X (10 cores), or AMD Ryzen 9 3900X (12 cores) + GPU: NVIDIA Quadro P4000, or AMD Radeon Pro WX 7100” for at man kan afspille 8K AV1 for lige at perspektivere det. Det lyder med andre ord meget usandsynligt at streameren her er at regne som videre fremtidssikret ift. 8K, inkl. begrænsningen til 24 fps på antageligvis meget begrænsede filtyper. … Den er simpelthen for tidligt ude, før teknisk infrastruktur er helt på plads.
#305498
TBC skrev: 17. nov 2019, 06:27 Den skal have en virkelig ny chip i sig som dårligt nok er kommet på gaden til hardware encoding for overhovedet at kunne afspille 8K som AV1. På PC lyder anbefalingen - ”CPU: Intel Core i9-9900X (10 cores), or AMD Ryzen 9 3900X (12 cores) + GPU: NVIDIA Quadro P4000, or AMD Radeon Pro WX 7100” for at man kan afspille 8K AV1 for lige at perspektivere det.
Der er jeg ikke enig, for som teknologi og chipset udvikles, så kan du bare se tilbage på UHD i bokse, som pc'r dårligt kunne trække for nogle år tilbage, hvor vi fik selvsamme afspilning kørt på Android Bokse uden problemer.

Så man kan nok estimere meget på software emulering men her er det jo et chipset som igen, som tidligere håndterer dekodning med hardware, som set før. Så fordi en pc skal være stor og mægtig har fortiden med Android bokse vist os at man kan gøre det i små bokse alligevel.

Eksempel:
Da LG kom med deres 4K demo video'r kunne man dårligt finde codecs på PC til at trække dem, så kom de endelig og siden her havde links til disse demo'r og flere prøvede pc'r. Men de kørte jo forrygende på LG TV.
Det må fortælle dig, og forhåbentlig du ved, at LG TV kommer ikke med særligt godt chip på cpu styrke, men hardware dekodning var på plads, som bokse også havde.
TBC skrev: 17. nov 2019, 06:27 "5G Wi-Fi". Der tænkes vel på 5 GHz Wi-Fi - Altså IEEE 802.11ac https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac, som netop benævnes i specifikationerne. https://www.priceboon.com/product/magicsee-n5-plus/
Her har du nok ret, jeg var bare i et mobil telefon signal mood, og så er 5G noget helt andet for enheden. Klart nok bare en 5Ghz support på ac.
#305543
Læg lige mærke til der står "Android 9.0 TV Box", ikke Android TV 9.0 Box. Der er en væsentlig forskel Android 9.0 er tiltænkt telefoner og tablets. Altså får du ikke Play Store med Android TV apps og dermed får du lorte versionerne af streamingtjenesterne.

Det er en vaske ægte Kina-skodbox. Ellers tak.
#305545
Du har ret, min fejl, jeg vidste godt det ikke er AndroidTV de bygger det på, og jeg har ikke haft så ringe erfaringer med det, når man ikke bruger deres frontend så meget, så går det vel nok.
Det kan dog ikke vare længe før de findes derude, Min Xiaomi Box S har 9.0 beta nu, selvom der ikke er super meget forskel, så er der dog lidt.
#305547
Det handler om hvilke app der er tilgængelig. Når det er almindelig Android, så får du kun mobiludgaven af fx Viaplay, Netflix osv. De kan for det første ikke styres med remote, da de er lavet til touch, og du vil ikke få andet end max 720p og 2.0 stereo.

Og så er Mi Box S bagude, for Shield kører allerede Android TV 9.0 og har gjort det i noget tid.
#305552
Nagash skrev: 17. nov 2019, 20:24 Det handler om hvilke app der er tilgængelig. Når det er almindelig Android, så får du kun mobiludgaven af fx Viaplay, Netflix osv. De kan for det første ikke styres med remote, da de er lavet til touch, og du vil ikke få andet end max 720p og 2.0 stereo.

Og så er Mi Box S bagude, for Shield kører allerede Android TV 9.0 og har gjort det i noget tid.
Tror ikke det handler om at være bagud men om noget virker.
Min Mi Box S har virket præcis som en Shield ville virke, kostede bare ikke mere end hvad nødvendigt er for mit behov, så fin boks for mig, som har brugt de Android bokse du mener ikke virker, og der har jeg så selv lavet custom roms og fået AndroidTV på de ældre modeller, så får jeg en ny, så er det nok ingen showstopper her.

Har ikke DolbyVision tv som har en boks tilsluttet, så 4K+HDR er nok her.
Derimod halter den nye Shield på HDMI2.1 og 8K, så lige præcis der, bliver det svært i flere år for den boks at få noget som helst succes indenfor en rimelig tid, når det kun går fremad for de andre, og den stagnerer med manglende support der.

Vigtigt er nok at de nye Android bokse får chipset med HDMI2.1 support, og skal afgjort testes, når der kommer nyt tv, 8K bliver nok ikke aktuelt men hvis de allerede nu har åbnet for de chipset, så er det sikkert perfekt når AndroidTV også åbner for det, igennem drivers.
#305553
Så mangler der bare nogle skærme der rent faktisk kan vise 8K og noget indhold.
Brugeravatar
Af TBC
#305562
bbplayer skrev: 17. nov 2019, 09:18
TBC skrev: 17. nov 2019, 06:27 Den skal have en virkelig ny chip i sig som dårligt nok er kommet på gaden til hardware encoding for overhovedet at kunne afspille 8K som AV1. På PC lyder anbefalingen - ”CPU: Intel Core i9-9900X (10 cores), or AMD Ryzen 9 3900X (12 cores) + GPU: NVIDIA Quadro P4000, or AMD Radeon Pro WX 7100” for at man kan afspille 8K AV1 for lige at perspektivere det.
Der er jeg ikke enig, for som teknologi og chipset udvikles, så kan du bare se tilbage på UHD i bokse, som pc'r dårligt kunne trække for nogle år tilbage, hvor vi fik selvsamme afspilning kørt på Android Bokse uden problemer.

Så man kan nok estimere meget på software emulering men her er det jo et chipset som igen, som tidligere håndterer dekodning med hardware, som set før. Så fordi en pc skal være stor og mægtig har fortiden med Android bokse vist os at man kan gøre det i små bokse alligevel.

Eksempel:
Da LG kom med deres 4K demo video'r kunne man dårligt finde codecs på PC til at trække dem, så kom de endelig og siden her havde links til disse demo'r og flere prøvede pc'r. Men de kørte jo forrygende på LG TV.
Det må fortælle dig, og forhåbentlig du ved, at LG TV kommer ikke med særligt godt chip på cpu styrke, men hardware dekodning var på plads, som bokse også havde.
Jeg ved ikke lige hvad det ikke er at du ikke er enig med mig i? ...at den ikke "skulle have en virkelig ny chip i sig som dårligt nok er kommet på gaden til hardware encoding for overhovedet at kunne afspille 8K" eller hvad?

For det er jo netop det du bruger af resten af dit indlæg på at arugmentere for. ...Og det var i hvertfald lige netop dét der var og er pointen: Der SKAL en meget ny chip med hardware encoding til i boksen for at man skulle kunne regne med det, da det er fuldstændigt usandsynligt at den ville kunne afspille uden, i betragtning af de rå kræfter det kræver uden hardware understøttelse. Pointen er at jeg regner det som usandsynligt at denne boks har en af disse nye chips. De er først lige blevet offentligtgjorte, for de fleste producenters vedkommende inden for det sidste halve år. Sidste gang der skulle udbredes hardwareunderstøttelse af VP9 tog det 12-18 måneder efter bitstream-freeze indtil chipsene blev tilgængelige på markedet og derefter ca. 6 måneder yderligere før produkter baserede på disse chips ramte markedet. Af uransagelige årsager nåede VP9 end ikke ikke med i 2017 ATV 4K, selv om VP9 er fra 2013 (AV1 er til sammenligning fra 2018). ...Pointen er med andre ord altså at jeg er mere end almindelig skeptisk over at denne ukendte kinesiske boks skulle have hardwareacceleration af AV1. Lige som med mange af de nye 8K-TV er der nok kun acelleration af op til H265/VP9. Fakstisk ville jeg overraskes positivt hvis boksen kunne håndtere så meget som H.265 i 8K. Det er det jeg mener med at den nok er at regne som værende meget prematur og udgivet før hele infrastrukturen er på plads, lige som langt de fleste af det første 8K TV er det https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1563515374

Det med at det angiveligt HDMI 2.1 udrustede output kun kan klare samme opløsning (8K) og refresh 24 som allerede er muligt med HDMI 2.0 og så oven i købet dét at der er tale om en "Android 9.0" og ikke en "Android TV 9.0" boks fjerner den endnu længere fra 8K i praksis fra selve streamingtjenesterne, som i øvrigt stadig mangler at etablere 8K (Nuvel der er YouTube der laver forsøg med 8K, bl.a. i AV1) Så jeg vil ikke ligefrem sige at der er tale om et produkt der ligefrem indgyder til tryghed og tillid til andet end at den ville kunne vise GUI og foto i 8K og måske en meget smallere defineret filgruppe af 8K filer i "ældre" codecs som H.264/265

Når der engang kommer streamingbokse med fuld HDMI 2.1 med 8K@120 fps udgang og verificeret indhold af chips med hardware encoding, så vil jeg være mere tryk ved forholdet som reelt brugbart og fremtidssikret. NVidia lader til at have etableret et 2-årigt refresh program og Apple også sådan ca. hvert 2-3 år i snit. Så for Nvidias vedkommende regner jeg med den nye version lige udgivet nu, egentligt først med 2021 (måske, men næppe 2020) før vi ser en 8K version, mens det bliver spændende at se om Apple hvis de springer 2019 over, som det aktuelt tyder på, så måske kommer med en i løbet 2020 (måske 2021) med 8K, da vi trods alt har grund til relativt snart kan forvente et refresh fra dem med sidste version fra 2017. Hvis den annonceres i 2019 vil jeg blive meget positivt overrasket hvis den har AV1 hardware accelleration. Men NVidia og Apple har trods alt begge den joker at gøre godt med at de designer deres egne chips.