Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#290860
Og hvorfor tror du så det?
Selv er jeg gået fra en WD TV Live og en Boxee Box til en Nvidia Shield TV og har aldrig været så imponeret over et enkelt stykke elektronik (i princippet en mini-computer), dog krævede det lidt arbejde, før det var nøjagtig, som jeg gerne ville have det, da den jo er softwarebaseret modsat de tidligere nævnte og trådstarters tidligere boks.
Det gør den mere nørdet, men gør også, at mulighederne næsten er uendelige, og du kan gøre den så personlig, du ønsker...

Mht. betjening er der utallige muligheder, hvor f.eks stemmestyring også er at finde...

Der kan også tilkøbes billige uorginale pegemus, skriveredskaber, tastaturer mus, Xbox og Playstation controllere mm.

En Nvidia Shield TV (sikkert også andre) er så meget mere, end blot en medieafspiller!

Hvis du har brug for noget mere simpelt, eller ikke har brug for 4K, kan du jo også gå på brugtmarkedet og købe en billig brugt boks.
Jeg har f.eks stadig min Boxee Box, der kun har været brugt en måneds tid, og jeg har gemt alt tilbehøret og kassen...
Af lennon
#290870
Men vil man leje/købe nye 4k HDR film, så er vejen stadig Appleboxen . Men det tyder jo på at Itunes pludselig bliver tilgængeligt på tværs af flere producenter . .
Af Globulus
#290878
@OP:

Lige en ting mht Shield TV som ikke har været oppe at vende:

Hvis du har- eller på sigt påtænker at købe et 4K TV skal du være opmærksom på, at Shield TV ikke er berømt for sin opskalering af SD-materiale (eller 1080p-materiale for den sags skyld) til 4K.

En almindelig løsning på dette problem er at sætte Shield TV til at sende 1080p til TV'et og så lade TV'et sørge for den sidste opskalering fra 1080p til 4K.

Her er en tråd, der startede for 3 år siden og stadig kører:
https://forums.geforce.com/default/topi ... d-4k-uhd-/

Med en søgning på nettet efter shield tv upscaling finder du mange lignende diskussioner.

Her er en helt frisk en af slagsen:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=339023

Bemærk, at dette område stadig er i udvikling, så diskussioner om bestemte apps på bestemte bokse er ikke altid lige relevante, hvis de har et halvt til et helt år på bagen.

...

På ATV 4K har jeg fornøjelsen af en god upscaler:
https://firecore.com/forum/topic/21393

"Infuse 5.7.6 uses a new, proprietary algorithm which includes some Lanzcos-inspired elements. This is implemented in our super-efficient Metal video rendering layer to provide a noticeable improvement when playing under-sampled videos (EG 480p on a 1080p TV, or 1080p on a 4K TV). The new upscaling is available on all A9 and later devices (both tvOS and iOS)."

Med Kodi på RPi3 har jeg mulighed for at sætte opløsningen til hvad jeg ønsker (ikke blot 1080p) og helt overlade opskaleringen til mit TV, hvilket for mig giver det bedste resultat når jeg skal se DVD.
Af Bach1969
#290879
Jeg sidder tilbage med den følelse at det bedste for mig vil være og konvertere de serier til Mp4 filer og så afspille det med PLEX som jeg har lagt mine film ind på, jeg synes generelt at det er svært og spole på et lille hak frem på en app, det var lettere på min boks, måske er det bedre på en N.Shield eller ATV

Jeg står bare i et dilemma om jeg skal vælge ATV 4K eller N. Shield, jeg synes at det lyder som at ATV lyder som det bedste valg for mig, det mest brugervenlige, har iphone og ipad, men valget har aldrig været appels univers, kun at det var det bedste produkt på det tidspunkt, så jeg er åben for alt.

Så valget er kogt ned til hvilken skal jeg vælge når jeg skal køre PLEX, DR og Netflex, for jeg laver mine iso om selvom at det er et stort arbejde her og nu ....
Af Globulus
#290882
Jeg kan kun tale for mig selv: Jeg valgte i sin tid den oprindelige ATV4 - ikke fordi jeg er "æblemand" som det er antydet andetsteds men fordi den i sin tid havde den bedste app-support.

Den blev dog kun brugt til streaming fordi den ikke understøttede automatisk frame rate switching. Dette blev senere understøttet via en tvOS-opdatering og jeg begyndte så småt at benytte den både til streaming og medieafspilning, men den haltede stadig en del pga relativt ringe performance og en langsom Ethernet-forbindelse. Jeg opgraderede derfor til ATV4K (selv om jeg ikke har et 4K TV) som har en langt kraftigere CPU end ATV4 og yderligere har nogle hardware-mæssige forbedringer der har betydning for udviklere af medieafspilnings-apps, men alt det (tvOS og app-support af nye funktioner i tvOS) er først faldet på plads det seneste halve års tid.

Jeg bruger ingen apps fra Apple, så jeg er som sådan ikke investeret i øko-systemet, men jeg ville stadig vælge en ATV4K hvis jeg stod og skulle købe en boks i dag. Jeg har ikke egne erfaringer med Shield TV, men jeg har fulgt med i debatterne om diverse medieafspillere siden jeg købte min første WD TV tilbage i 2008. Både ATV4(K) og Shield TV har haft deres problemer gennem tiderne. Det er min opfattelse, at begge platforme er kommet langt, men jeg har stadig en række forbehold når det gælder Shield TV. At jeg supplerer med Kodi på RPi3 har kun noget med min nuværende netværksopsætning at gøre. Havde jeg haft en kablet forbindelse mellem min ATV4K-boks og min NAS havde jeg udelukkende benyttet ATV4K.

Det skal for en god ordens skyld nævnes, at YouTube på ATV4K ikke understøtter 4K, hvilket sikkert vil opfattes som en væsentlig mangel hos mange. Dog ikke hos mig, da jeg har det på min Sony UBP-X800 og formentlig også ville kunne finde det indbygget i TV'et hvis jeg købte et 4K TV. Det er dog rarest blot at sætte TV'et på ATV4K-indgangen og så skifte mellem apps på boksen i stedet for at skulle skifte mellem apps på TV'et og ATV4K.

Mht konvertering af dine ISO-filer er det som tidligere nævnt nok bedre og hurtigere at remuxe dem med MakeMKV i stedet for at konvertere dem til et nyt format.
Af JensF
#290891
Lav et par prisagenter og hold øje med om der kommer tilbud på shield eller ATV. Grundlæggende giver de begge god valuta for pengene, så for mit vedkommende ventede jeg bare på én af dem kom ned i pris.

Jeg købte en shield med controller og remote til 1300 bobs i november (Bruger NAS som lager) og den æder bare alt. Alle mine serier er organiseret i Kodi eller Plex (Har ikke bestemt mig for hvilken en jeg foretrækker endnu) og det er super nemt at se videre på afbrudte afsnit og fortsætte fra hvor jeg slap.

Min svoger har ATV og det kører også bare som smurt. Nemt interface og total problemfri afviklen af apps.

Shield giver dig også en gamecontroller med hvis du er til den slags. Jeg blev faktisk imponeret over kvaliteten af de tilgængelige gratis spil.

Sååå, køb hvad du føler giver valuta for pengene. De er begge super gode.

*En joker kunne være en billigere android box (fx Mi) som ikke er lige så kraftig som de andre, men fint til dit behov.
Af Globulus
#290895
Lige en ting mht ATV 4K og Infuse Pro, som nævnes så ofte (ikke blot af mig): Infuse er ikke meget værd i gratis-udgaven og Infuse Pro koster penge: 8 kr./md eller 129 kr. for en fuld version - eller 389 kr. for livsvarig opdatering, så vidt jeg husker. Bedste løsning lige nu er at abonnere på den til 8 kr./md og så betale for v6 i fuld version når den kommer her i starten af 2019. Så burde man være kørende i flere år fremover.

MrMC koster også penge i den brugbare udgave.

Blot en lille detalje, omend jeg ikke ville lade det være afgørende for valg af boks.
Af Bach1969
#290940
Tak @Globulus,

Du er kommet med en masse gode input som har hjulpet mig meget, nu vil jeg tage på ferie i morgen og når jeg kommer hjem køber jeg en boks, jeg tror det bliver en æble, men som @JensF siger, er der en kanon pris på NS så kan det måske ændre sig...

Tak til alle som er kommet med konstruktive input, jeg har vejet hvert og et og gjort mig og måske også andre klogere