Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zjapper
#214309
Har det problem at min eksterne harddisk er gået i stykker, eller rettere. En fejl så jeg ikke kan få adgang til den fra nogle a vores PC'er.
Har prøvet alt fra CMD commands som administrator med chkdsk /f og lign commands uden held, har prøvet ubuntu og puppy linux booted fra CD som ISO. Har prøvet partition og data recovery programmer som partition wizard og getdataback.

Alt er prøvet, har kæmpet med det i 4 dage. Og kan simpelthen ikke komme ind på den fra en PC. $Bitmap fejl, format fejl osv. Den siger den stadig er NTFS, men det virker stadig som om den er RAW.

Og alle vores billeder og videoer af vores søn ligger på den, lige fra hans fødsel til fødselsdage, jul, nytår, ferier, hans første skridt og første gang på cykel osv osv.

Men... Sluttede den til min TV (PANASONIC VIERA TX-40AS640E - 3D LED TV Smart TV).
Og der virkede den perfekt, kan se alle billederne og filerne perfekt. Men jeg kan jo ikke kopiere eller overføre filerne til en USB nøgle, DVD eller ny ekstern harddisk i gennem TV'et.
Men det OS TV'et bruger er åbenbart ligeglad med den fejl som windows ikke kan tackle, den læser det bare.

Mine spørgsmål er følgende.

Er det muligt at installere en emulator til PC som simulere det OS som TV'et benytter og på den måde få adgang til filerne.
Eller findes der et apperat som benytter lign OS (Andet end windows) som også kan overføre/kopiere video og billede filer til enten egen harddisk eller som overførsel.
Har set nogle som har brugt en PS3, og med en USB nøgle har lagt musik, videoer/film og billeder over på PS3'en fra USB'en da PS3 har indbygget harddisk.
I så fald kan man så få ting fra PS3'eren til feks USB nøgle, eller er det ensrettet.

Hvis i har andre forslag så kom endelig med dem, kan dårligt sove eller spise pga frygten for hele vores søns liv i billeder og videoer væk for evigt.
Af jng
#214310
Zjapper skrev: ...
Hvis i har andre forslag så kom endelig med dem, kan dårligt sove eller spise pga frygten for hele vores søns liv i billeder og videoer væk for evigt.
Har du prøvet det lidt kendte kommandolinjeprogram diskpart i W7/W8 (og tidligere)? Af gode grunde ved jeg ikke, om det kan hjælpe dig, men det har hjulpet mig med diskproblemer nogle gange. Microsoft har nogle OK forklaringer, hvis du fx søger på "diskpart raw" og lignende.
Når billederne kan ses på et tv-apparat, så må billedfilerne være i orden, men computerne (ikke tv'et) leder efter en FAT, der åbenbart er forsvundet. Læs lidt om diskpart, så tror jeg, du igen kan se billederne på en pc. Lykkes det, så husk en sikkerhedskopi...
Af Zjapper
#214311
Tak for dit svar.:)

Det store problem er at jeg ikke kan bruge nogle af alle de fancy programmer. Det er en ekstern harddisk i en boks som er tilsluttet via USB.
Hvis jeg tænder den, fryser hele PC'en hvis jeg prøver at åbne den, det samme sker hvis jeg prøver at åbne eller på anden måde røre eller få adgang til den, alt fryser indtil jeg slukker den igen. Så virker alting igen, og så kommer der div fejl meddelelser med $bitmap damaged, need to format, wrong parameter, acces denied eller can't acces, operation already pending.

Har prøvet på 3 PC'er, en stationær med windows 8, en bærbar med windows 7 og en stationær med windows XP. Alle samme resultat. :((

Men som du siger ligger filerne der endnu og virker, harddisken kan bare ikke læses eller åbnes af windows pga ødelagt FAT, $Bitmap osv.

Men vil prøve at læse lidt nærmer om diskpart.
Af kim4220
#214322
Det er ikke kendt men du kan kopiere gennem DLNA funktion på Panasonic det er den eneste mærke jeg kender der kan dette.

VLC virker med film, så ikke andet for end at prøve sig frem :)

Ellers findes der forskellige IT forretninger der kan rede dine ting mod gebyr selvfølgelig.

Håber det lykkes for dig ;)
Af Supergris
#214332
Du kan også prøve at ompartitionere, for derefter, at køre eksempelvis "GetDataBack", da det højst sandsynligt er dine patitionsoplysninger, der er ged i.

Ikke for at være bagklog, men det kan ikke sige ofte nok: HUSK at lave BACKUP, af vigtige og uerstattelige filer og dokumenter.

Har selv lige haft indbrud, hvor både min computer og mine eksterne HDer er stjålet.
Man har næsten lyst til at stortude.
14 TB væk, som har taget mange år at samle, så i fremtiden, vil jeg gemme backup-disken(e) laaaangt væk fra kilden... :(
Af ByteMe
#214333
Hvis indholdet på disken er meget vigtigt for dig, så lad endelig være med at afprøve alle mulige mærkelige tricks på den, da det netop kan slette dine billeder for altid.

Hvis billederne og alt det andet virkelig er så værdifuldt, så lad dog et professionelt firma om at redde dem for dig. Det er langt mere sikkert og så dyrt er det altså heller ikke. Mange data-rednings-firmaer giver et gratis tilbud på hvad det vil koste og typisk starter prisen på dataredning ved 2500 for en disk.

Nu har du jo konstateret at billederne stadig er på disken. Så ville jeg i hvert fald stoppe der og overlade resten til nogen der ved hvad de gør.

Google ordet DATAREDNING. Der er masser af firmaer der kan hjælpe dig.