Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#211826
Hej HASTER. vigtigt

Jeg har lavet en stor fejl, og har slettet permanent en mappe med meget vigtige filer, så hvad gør jeg ?

Jeg har en DS214+ med 2 diske som spejler hinanden, kan jeg på disk 2 finde de slettede filer ?

Hvis ja hvordan får jeg adgang til den ?

Eller
Findes der er recover program som kan anvendes og som kan finde de slettede filer og efter følgende gendanne dem ?
#211832
Hej Stonefox

Jeg kan ikke huske om det er en funktion der er aktiveret fra standard eller om den skal aktiveres, men der skulle være en recycle bin på din NAS, og hvis den er aktiv, så lægger den de slettede filer ind i denne for videre sletning. Prøv at kig i din filemanager og se om ikke den skulle være der.
Af Corax
#211843
Recycle bin er noget der skal slås til for hver shared folder du opretter. Så hvis du ikke har gjort det så bliver det ihvertfald ikke nemt at gendanne filerne.

Når du kører med spejlet diske (går udfra det er RAID 1) så bliver filerne "slettet" samtidig på begge diske.

Når du sletter filer er det dog kun i TOC'en filerne bliver slettet, de ligger stadig på diskene indtil de bliver overskrevet af nye filer. Så du har en chance for at gendanne filerne med recovery programmer der understøtter ext4 filsystemer.

Husk at RAID ikke der det samme som backup.
Af Corax
#211927
Ved ikke om der findes nogle recovery programmer der virker på netværksdrev men selv hvis der er så er det nok stadig bedst at gøre det lokalt.

Så pil den ene disk ud af din Synology og sæt den i PC'en med recovery programmet.

Vær opmærksom at du er i risiko for datatab når du tager en disk ud af dit RAID. Så hvis der er andre filer du absolut ikke må miste så tag backup inden du begynder på noget.

Så skal jeg nok også gøre opmærksom på at jeg ikke ved om det bliver et problem for recovery programmet at disken kørte i RAID 1 konfiguration. Hvis du kørte RAID 0/5 så ville filerne være spredt ud over flere diske. Jeg har selv kun genskabt data fra ikke-RAID diske.
#211931
Hej

Jeg er kommet frem til at jeg ikke længere vil køre raid, men i stedet 2 diske og så selv bestemme hvilket på disk 1 der er mest vigtigt og så lave backup til Disk 2.

Ved ikke hvor omfattende det er , men efter denne oplevelse, ser jeg ikke nogen fordel i at køre Raid hvis jeg alligevel kan miste mine data.


Så nu søger jeg vejledning i at få fjernet raid funktionen og uden at miste for meget af data og alt det der er konfigureret..

??
Af Corax
#211934
Det gør du ved at formatere de to diske og starte forfra med at opsætte din DS.

Hvis du ikke har ekstra plads til at tage backup så kan du starte med at tage en disk ud, formatere den og bruge den til backup.
Af Corax
#211936
Du kan forresten tage backup af dine indstillinger i kontrol panelet, under update & restore. Services må du starte forfra med eller selv finde ud af hvordan du tager backup af via telnet/ssh.
Af Corax
#211939
Ja, hvis du gemmer den sikkerhedskopi på vil de indstiller kunne genskabes fra den. De delte mapper er selvfølgelig uden indhold (kun navn og opsætning).
#211945
stonefox skrev: Ved ikke hvor omfattende det er , men efter denne oplevelse, ser jeg ikke nogen fordel i at køre Raid hvis jeg alligevel kan miste mine data.
Meningen med RAID er at beskytte mod datatab i forbindelse med disknedbrud. RAID beskytter overhovedet ikke imod brugerfejl, som der jo er tale om i det aktuelle tilfælde.
#211946
stonefox skrev:Jeg har installeret recover program der kan genskabe ext4, men programmet kan ikke se min NAS kun de drev der er på computeren.
Prøve at lave en genvej i windows stifinder for at se om programmet så ville finde mappen, men heller ikke det lykkedes...
Recoveryprogrammer skal bruge direkte adgang til disken.
Af stonefox
#211949
Jeg vil ha' de 2 diske til at køre hver for sig, men da jeg ikke selv har "Sat den sammen" aner jeg ikke hvordan opgaven skal udføres.
der ligger ikke mange guides på nettet der kan hjælpe og som beskriver hvordan det kan gøres.
Det undre mig at der i adm. modulet ikke er mulighed for at Gøre det.
jeg forestiller mig at alt data skal kopieres over på anden Extern HD.
Lave backup af opsætning inde i adm. modulet.
Diskene skal "skilles ad" så de køre hver for sig, og formateret om.
Backup af opsætning ind igen og så eller kopiere alt data tilbage.
Men hvordan jeg får diskene stoppet med at køre RAID, får dem om formateret er jeg usikker på og kan adm modulet selv styre de 2 diske eller skal de køre med hver sin IP ?
Af Corax
#212074
Det nemmeste er nok bare at sætte en USB disk til og tag backup på den af alt du ikke vil miste.
Derefter sætter du din DS op som da du købte den fra ny (brug startguiden).