Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nicba
#1974
Hej

Fint forum. Jeg håber at i også kan hjælpe mig.

Jeg får mit TV-signal fra Stofa kabelTV, uden brug af selector eller lignende. Jeg ønsker at udskifte mit nuværende CRT-TV med en fladskærm tilsluttet til en HTPC. Men hvordan deles disse to apparater om TV-signalet?

1) En DVD-optager har typisk en "pass-through" funktion, hvor jeg sætter antennekablet ind i DVD-optagerens TV-in og så sætter endnu et antennekabel mellem DVD-optagerens TV-out og TV'ets tuner. Findes en sådan funktion også på HTPC maskiner?

2) Jeg kan sætte en fordeler på antennekablet og lade det ene signal gå til HTPC'en og det andet direkte til fladskærmens tuner. Er det i virkeligheden det som sker i DVD-optagerens "pass-through" funktion? Vil en fordeler forringe signalet for meget?

3) Endelig kan jeg blot nøjes med at sætte antennekablet til tuneren i HTPC'en og så forbinde den til TV'et via DVI. Men så vil selv normalt TV-kiggeri skulle gå igennem HTPC'en og jeg vil gå glip af den (formodede) meget bedre skalerings-elektronik indbygget i et dyrt indkøb fladskærms-TV, for slet ikke at tale om funktioner som PIP osv. Eller har jeg misforstået noget?


Hvad gør man normalt? Hvad anbefaler i?

Mvh.
Nicolai
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1980
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig lidt på vej til valget.

Jeg har ikke så meget erfaring med et HTPC setup personligt, men jeg kender flere, som har et kørende.

Hvis du har ganske almindeligt kabel-tv, så ser jeg ikke noget problem i at fordele signalet i to via en splitter. Det har vi selv flere steder i huset herhjemme og der giver ingen nævneværdige problemer. Hvis det hos dig giver lidt kvalitetsforringelse, så prøv evt. med en antenneforstærker. De kan købes overalt til omkring 2-400 kroner.

Sørg dog også for ikke at få en "syg" antenne splitter. Det har vi haft i enkelte tilfælde, og så bliver signalet betydeligt dårligere.

Hvis du vil lave en komplet HTPC, så kan du godt lade alt Tv køre gennem computeren. FLere gør jo også det, at de helt undgår en tv tuner indbygget i skærmen. Du skal dog nok have fat i en indbygget Tv tuner af bedre kvalitet, men så vil skaleringen og modtagelsen nu også være fin på computeren fremfor skærmens indbyggede interface.

Om det vil give problemer med PIP er lidt svært at sige på forhånd. Det er nemlig forskelligt hvilke PIP sammensætnigner skærme tilbyder. Hvor enkelte siger, at man _skal_ bruge DVI/HDMI som den ene af de to skærme, så har andre skærme et større råderum. Det er typisk noget du kan slå op i manualen, når du falder over en interessant skærm.
Hvis du vil se to Tv programmer samtidig, så kan du naturligvis bruge løsningen med at dele signalet, og så køre PIP med den indbyggede tuner og DVI indgangen - hvis det altså tillades af skærmen.

Et andet problem ved HTPC setups er dog at der findes meget få skærme, som understøtter den rigtige opløsning. Som du nok ved, så skal fladskærme helst køre i deres native opløsning (den de er bygget til) og hvis man ikke gør det, så får man et interpoleret og derved lidt forringet billede.
Problemet er blandt andet også, at langt de fleste LCD-TV har opløsningen 1366x768, som ikke kan sendes af et typisk grafikkort. Få skærme kan derimod slukke for tre pixellinjer i hver side, så de bliver deaktiveret. Du får således en opløsning på 1360x768, som grafikkortet godt kan sende.
En af de skærme, som kan det over DVI udgangen, er LG RZ-32LX2R, samt nogle flere LG skærme. Det er derfor klart bedst at satse på disse skærme for at få den optimale kvalitet i et HTPC.

Du kan evt. prøve at få fat i Andreas her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=262
Og får ham til at skrive lidt ferfaringer med sit RZ-32LX2R, som han for kort tid siden har erhvervet. :)
Af aterra
#1985
Rasmus Larsen skrev: Et andet problem ved HTPC setups er dog at der findes meget få skærme, som understøtter den rigtige opløsning. Som du nok ved, så skal fladskærme helst køre i deres native opløsning (den de er bygget til) og hvis man ikke gør det, så får man et interpoleret og derved lidt forringet billede.
Problemet er blandt andet også, at langt de fleste LCD-TV har opløsningen 1366x768, som ikke kan sendes af et typisk grafikkort. Få skærme kan derimod slukke for tre pixellinjer i hver side, så de bliver deaktiveret. Du får således en opløsning på 1360x768, som grafikkortet godt kan sende.
En af de skærme, som kan det over DVI udgangen, er LG RZ-32LX2R, samt nogle flere LG skærme. Det er derfor klart bedst at satse på disse skærme for at få den optimale kvalitet i et HTPC.
har du prøvet at tvinge grafikkortet til at sende fladskærms tv'ets native opløsning ud på dvi porten og se om den alligevel viser det, men en 1:1 pixel mapping så. Du kan tvinge dit grafik kort til specifikke opløsninger og refresh rates med powerstrip http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm men som sagt har jeg ingen ide om hvorvidt det virker, men det kan jo være :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2011
Nogle skærme vil ikke acceptere det. De som gør det får typisk lidt underlige fejl i billedet fordi timingerne ikke passer helt korrekt på signalet. Det kan f.eks. medføre en streg der kører langsomt eller hurtigt op over billedet.

Som det ser ud lige nu er de LG skærme, en Westinghouse og en Sceptre de eneste, som tillader det på de digitale indgange. De to sidstenævnte mærker fås dog ikke i Danmark.
Af AndreasThomsen
#2035
Jeg har lige et tillægsspørgsmål til denne tråd:

Skal jeg anskaffe mig PowerStrip og tvinge mit grafikkort til at smide den rigtigt opløsning til mig LG tv ? Opløsningen 1366 x 768? Eller hvad skal jeg gøre for at få bedste billede.
Af nicba
#2047
Hej Rasmus

Mange tak for dit svar.

Jeg var godt opmærksom på pixelmapping-problematikken på forhånd - og dog.

Til daglig arbejder jeg på en IBM ThinkPad hvor skærmen har en native opløsning på 1400x1050. Men en så høj opløsning på en så relativt lille skærm kan jeg simpelthen ikke holde ud en hel dag. Teksten bliver alt for lille. Så i stedet har jeg sat opløsningen til sølle 1024x768. Det betyder en ret heftig skalering, men det er ikke noget jeg lægger mærke til. Billedet står stadig klart og tydeligt.

En skalering på kun 6 pixels virker som intet i forhold hertil. Kan det virkelig betyde så meget for billedkvaliteten? (OK, det er en opskalering i stedet for en nedskalering og den bevare ikke forholdet mellem den horisontale og vertikale opløsning, men alligevel...)

/Nicolai
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2062
En skalering på kun 6 pixels virker som intet i forhold hertil. Kan det virkelig betyde så meget for billedkvaliteten? (OK, det er en opskalering i stedet for en nedskalering og den bevare ikke forholdet mellem den horisontale og vertikale opløsning, men alligevel...)
Det fleste skærme vil slet ikke acceptere signaler på over 1280x720. Andre vil kun acceptere endnu lavere opløsninger. Det er egentlig også den største grund til det er et problem. Det er klart, at det er til at leve med, hvis du finder et fjernsyn, som du kan lide, men det er lidt svært at sige på forhånd, da der også er stor forskel på, hvor godt de skalerer.

Hvilke Tv har du kig på?
Af nicba
#2090
Hej Rasmus
Hvilke Tv har du kig på?
Jeg er ikke kommet så langt i mine overvejelser at jeg har lagt mig fast på et TV endnu. Men Samsung's TV'er ser fornuftige ud, f.eks. LE-32M51B (ca. 13.000) eller LE-32M61B (ca. 15.500 kr, priser set hos shg.dk). Jeg har set M51B "live" hos et par forhandlere.