Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tdtd
#184169
Hej

Jeg er ved at lægge mine dvder over på min NAS men jeg har et problem. Filmene fylder ikke hele skærmen så der er en 3 cm sort bjælke i top og bund.
Er det en indstilling jeg kører forkert eller skal jeg bare lære at leve med det? 8)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#184186
Film optages jo i typisk i et format mellem 1.85:1 og 2.39:1. Det er et bredskærmsformat, der er væsentligt bredere end 16:9, som tv-skærme og PC-skærme typisk kører i. Derfor er det også meningen, at der skal være sorte bjælker i top og bund på dine film :-)

Hvis der ikke er det, så er de enten optaget i 16:9 eller strukket i højden. Sidstnævnte er en af dødssynderne ifølge biblen. ;)
Af tdtd
#184190
Jeg har feks en koncert som er fuld skærm når Jeg afspiller fra dvd'en men når jeg afspiller fra nas kommer bjælkerne
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#184192
tdtd skrev:Jeg har feks en koncert som er fuld skærm når Jeg afspiller fra dvd'en men når jeg afspiller fra nas kommer bjælkerne
Det lyder som en fejl. Koncerter er typisk optaget ligesom tv-udsendelser, altså i 16:9, så den burde være fuldskærm, når du har hevet den ind.

Umiddelbart så tror jeg, at fejlen skal finde si indstillingsmenuen på dit program du bruger til at rippe DVD'erne. Er der ikke et sted, hvor du kan vælge format før du starter konverteringen?
Af Otto J
#184194
tdtd skrev:Jeg har feks en koncert som er fuld skærm når Jeg afspiller fra dvd'en men når jeg afspiller fra nas kommer bjælkerne

Jeg tror der skal noget mere information til: Hvilken afspiller bruger du (er det den samme afspiller?), hvilken skærm, og hvilke indstillinger bruger du i Handbrake? Det skal kunne lade sig gøre, så ingen tvivl om at der er noget du gør forkert.
Af Ven
#184211
Er billedet trykket sammen så der opstår bjælker, eller mangler der noget af billedet i bund og top ift. billedet fra dvd'en? Prøv evt. at lege med indstillingerne under "Picture settings".
Af tdtd
#184265
Nu har jeg prøvet lidt flere. De fleste bliver som de er på dvden men nu bøvler jeg med et par stykker som bliver i noget 4:3 format. Dem som havde sort bjælke har jeg fået i fuld skærm nu uden at ændre på indstillingerne. Underligt.. Er der sort bjælke på dvden er der selvfølgelig stadig når jeg afspiller fra NAS. Har prøvet at ændre på nogen indstillinger men er vendt tilbage til standart indstillingerne.