Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Topzer
#183526
Jeg har fornylig bygget en HTPC med et Gigabyte motherboard, der har standard RealTek lyd indbygget. Motherboardet er i stand til at køre både digital optisk og digital coax out. Jeg har i øjeblikket coax forbundet fra HTPC'en til min receiver. Jeg vil gerne sikre mig, at jeg får den bedst mulige lydkvalitet fra mine lossless flac-filer på min HTPC.

Jeg ville elske at få lidt input til hvad jeg kan gøre.
Mit grafikkort har hdmi out. Skal jeg sælge min gamle receiver, købe en ny av-receiver og tilslutte hdmi kabel?
Evt denne receiver:
http://hifi-freaks.dk/webshop//product_ ... cts_id=946

Eller skal jeg købe et dedikeret lydkort og bruge digital out fra dette lydkort?
#186192
Hej.

HDMI vil i dette tilfælde være bedst hvis du ser meget film med DTS hd master audio og dolby truehd. da coax og optisk ikke understøtter disse, men her skal du lige være sikker om dit graffikkort kan bitstreame signalet ud.


Der er meget omtale om hvilket er bedst af coax eller optisk, men her er de overordnet + -.

coax: bedst over kortere afstande (grundet modstand i kablet samt risiko for forstyrelser)

optisk: bedst over længere kabelføring samt ingen risiko for forstyrrelser. dog skulle konveteringen fra coax til lys og lys til coax igen have lidt eller mere betydning.