Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#183184
Hejsa!

Jeg kæmper i øjeblikket en brav kamp med en lille Samsung NC10 laptop, der via en VGA+Audio to HDMI konverter (http://www.sandberg.it/da-dk/product/VG ... -Converter), sender HDMI signal til en ældre Philips 42" plasmaskærm.

Skærmen har en native opløsning på 1024x1080i. Manualen skriver, at man blot skal bruge 1024x768 opløsning, men TV skærmen virker ikke synderligt begejstret for dette.
Der er støj på skærmen og billedet fylder heller ikke ud til kanten.

Jeh har forsøgt at hente programmet Powerstrip, men har stadig problemer.

Er der nogen af Jer, der har haft samme problemer, men har fundet en løsning????
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#183267
Mange af de gamle tv-skærme har en ret begrænset mængde af input-signaler som de vil acceptere. Det handler ikke altid kun om opløsningen, men også frekvensen. Hvis du får støj på billedet, så prøv evt. at ændre frekvensen imellem 50 / 60 Hz i PC'en grafikkortindstillinger.
#183294
Hej Rasmus,

Tak for svaret. Jeg er rimelig irriteret over at fedte rundt med det her. Tror du at de 1024x768 som manualen foreskriver, er den optimale opløsning?

Jeg har også forsøgt mig med en interlaced 1024x1080 i Powerstrip, men det gik helt galt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#183296
En ældre skærm vil have 1024x768 native opløsning (der er ikke noget der kan være native 1024x1080i), men det er ikke det optimale format at sende til skærmen, med mindre man vil arbejde med PC-programmer og des lige. Skærmen skalerer kun billedet korrekt hvis den modtager et 16:9 signal. Hvis du sender 1024x768 så vil den bare vise 1:1 pixelmapping, hvilket giver et forstrukket billede.

Hvis du skal sende noget til den så brug 1920x1080, som er et korrekt 16:9 format. Det er muligt, at det skal sendes interlaced for at skærmen kan finde ud af det. Ellers kan du prøve med 1280x720 progressivt.