Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Resonans
#183124
Vær hilset

Som nævnt i en anden tråd er jeg ved at købe et HD tv.
I den anledning er jeg også begyndt at tænke på medieafspiller.

Jeg har læst lidt rundt herinde, og det ser ud som om mange er glade for Boxee box.
Jeg kan også godt lide at der skulle være en radio-remote, som endda har qwerty tastatur.
(afspilleren kommer ind at stå i et skab, så det vil da være en fordel hvis den ikke virker ved lyssignaler men radio i stedet)

Men jeg har lige læst at boxee ikke er en god løsning hvis man gerne vil tage Netflix og den slags... (noget med at man så skal via eksterne services som koster ekstra i abonnement.) Det lyder jo mindre godt, men kan det virkeligt passe?
Og hvad er så et godt alternativ til Boxee?

Jeg overvejer om en PS3 eller Xbox ikke også kunne være en udmærket afspiller. Så vidt jeg har forstået kan begge spilkonsoller i det mindste håndtere HD afspilning (blueray) - og ja, så har man jo pludselig en spilkonsol... :p (det er dog ikke ligefrem et kernebehov for mig; men jeg må indrømme det ikke ville være helt af vejen, heller.)

Men kan spilkonsollerne håndtere Netflix og tilsvarende?
Ellers er de jo ikke lige konkurrenter i så henseende.
(Prioriteringsmæssigt har jeg det lidt med Netflix-potentialet som med spillene - jeg regner ikke med at blive storforbruger; men i hvert fald om vinteren og når man ligger syg, er det jo en rar ting at have.)

Håber nogen her kan klarlægge mulighederne lidt for mig.
Af Frillen
#183147
Jeg synes det er lidt svært at finde ud af hvad din prioritering egentligt er?

Styrken ved deciderede mediafspillere ligger i at de kan afspille stort set alle filmformater fra harddisk eller nas.
En del af dem har også indbyggede streamingtjenester som f.eks. Netflix, HBO osv. men her er regelen oftest at jo nyere de er, jo større chance er der for kompatibilitet med disse tjenester.
Nogle af dem kan også betjenes over WiFi via en app på mobiltelefon/tablet, så de kan betjenes selv om de er gemt væk i et skab.

Spilkonsollerne er først og fremmest spillemaskiner, som dog også har mulighed for streamingtjenester som f.eks. Netflix.
Som medieafspillere er de meget begrænsede, når vi snakker afspilning af diverse filmformater.
Og sidst men ikke mindst, jeg ville aldrig gemme en spillekonsol væk inde i et skab, de har et højt strømforbrug samt en meget høj varmeudvikling!

Jeg synes du skal lave en prioritetsliste for hvilke krav du har til en medieafspiller samt hvad du synes kunne være rart at de også kunne. :)
Af Resonans
#183161
Det er gode pointer du kommer med.
Skal nok finde en position uden for skabet til en evt spillemaskine i brug.
Tak :)

Ok. En mere klar prioritering...
Da jeg ikke oplever at der er noget af nedestående jeg ikke kan leve foruden, vil jeg forsøge mig med en pointfordeling, til at illustrere at flere løsninger på een gang nok vil veje tungere end opnåelse af det ene der tiltrækker mest.
__________________________

Noget jeg ellers gerne ville have haft på mit tv (men som der ikke blev råd til), var

at kunne optage digitalt direkte fra TV, og pause programmet, og spole tibage i det sendte, imens det nye lagres. Så til udstyr der kan løse det, rimeligt billigt: 10 point

Jeg har lagt en del af mine film ind på min eksterne harddisk (WD, knap 2 Tetrabyte) for at spare noget skabsplads, og den udvikling fortsætter. Så kunne det jo være fedt...

at kunne slutte harddisken mere eller mindre permanent til TVet, så mine harddisklagrede film igen er let tilgængelige. 8 point

Der er det at bemærke at harddisken kun bruger USB, og TVet kun HDMI. Så koblings- og håndteringsmaskineriet skal have begge indgange, hvis ovenstående skal være muligt.
Min laptop kan klare opgaven, når det skal være; men den løsning virker umiddelbart lidt bøvlet og langhåret, med en lidt kringlet'operation opkobling', hver eneste gang. ::l
Så uden at det haster helt vildt, ville jeg gerne finde en lettere løsning på sigt.

Det er ikke så ofte jeg spiller computerspil; men når jeg gør, er jeg glad for spil som Oblivion, Prince of Persia, GTA etc... Jeg har lovet mig selv at jeg på et eller andet tidspunkt skal have en spillemaskine til formålet, så omend knap så vigtigt, er det et succeskriterie i sig selv... 4 point

Jeg går som regel på nettet via min laptop, som heller ikke er totalt håbløs at se film på (17,3" 1600x900), så når vi snakker Netflix og andre nettjenester til TVet, er vi absolut ovre i luksuskategorien for mit vedkommende... Men jo, det er da meget fedt at kunne hive en ny film direkte ind på TVet. 2 point
Af Supergris
#183164
Ingen af de nævnte enheder, kan optage fra tvét, som du vægter højest med 10 point, så du må finde på noget andet...
Af Resonans
#183171
det er ikke et problem.
Så dropper jeg bare optagning fra TV.

Hvad med de andre funktioner jeg spørger til?