Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af illex
#182450
Hej jeg er helt ny inden for hifi verdenen, men da jeg skal til at flytte hjemmefra vil jeg gerne investere i et par højtalere, og en receiver dertil.
Højtalerene skal primært bruges til film/tv og musik( mest hiphop og dance).
Jeg er villig til at bruge omkring i alt 10000 kr på højtalere + receiver. Jeg er ikke interesseret i at købe brugt udstyr.
Det er ikke noget krav at det skal være surround, men hvis det er et 2.1 eller 2.0 må der gerne være mulighed for udvidelse på et senere tidspunkt.
Om det er gulvhøjtalere eller kompakte har ikke den store betydning for mig da der er plads nok.
Hvad receiveren angår skal den egentlig bare kunne trække højtalerene, 7.1 bliver nok ikke aktuelt for mig i fremtiden, så 5.1 er fint.

Håber på i er friske på at hjælpe en hifi newb
Hilsen illex :D
Af Message
#185768
illex skrev:Hej jeg er helt ny inden for hifi verdenen, men da jeg skal til at flytte hjemmefra vil jeg gerne investere i et par højtalere, og en receiver dertil.
Højtalerene skal primært bruges til film/tv og musik( mest hiphop og dance).
Jeg er villig til at bruge omkring i alt 10000 kr på højtalere + receiver. Jeg er ikke interesseret i at købe brugt udstyr.
Det er ikke noget krav at det skal være surround, men hvis det er et 2.1 eller 2.0 må der gerne være mulighed for udvidelse på et senere tidspunkt.
Om det er gulvhøjtalere eller kompakte har ikke den store betydning for mig da der er plads nok.
Hvad receiveren angår skal den egentlig bare kunne trække højtalerene, 7.1 bliver nok ikke aktuelt for mig i fremtiden, så 5.1 er fint.

Håber på i er friske på at hjælpe en hifi newb
Hilsen illex :D
Hej!
Først og fremmest tror jeg, at du ville få flere svar, hvis du skriver i dette forum: "Lyd / Soundbar / Surround / Hi-Fi".
Dernæst er valg af lydudstyr MEGET individuelt og den bedste måde for at finde det rigtige til netop dig er, at tage ud at lytte på forskellige systemer.
Jeg har eksempelvis ikke behov for de helt store lydtryk, men prioriterer timing og nuancer højt. Er det lyd der ledsages af billede (film og koncerter), vil jeg ALTID vælge et system med den bedst mulige centerhøjttaler. Jeg synes ikke at et 2-kanal system giver mig samme sammenhæng i lyden af det jeg hører og ser på skærmen. (Igen kan du jo selv afprøve dette i en seriøs radio/TV forretning).
Når du lytter til Hiphop og dance, er det også vigtigt, at bassen er i orden. Jeg har rigtig gode erfaringer med subwoofere fra det svenske firma Audiopro, men mange andre er også gode. Det er vigtigt ( i mine ører), ikke at vælge en tilfældig "bulderbasse", men en subwoofer der er præcis og defineret.
Ups, det var en længere smøre ;) . Ud i verden med dig at lytte :) .