Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cbundgaard
#178833
Hej alle

Jeg overvejer at købe et Apple TV, men skal lige høre lidt om mulighederne for tilslutning.

Lige pt. har jeg følgende.

Et "hjemmebio"-system bestående af en DVD-afspiller med surroundhøjtalere. Det har 1 HDMI-port og 1 optisk lyd-port, og de er begge tilsluttet til fjernsynet.
Fjernsynet har stadig ledige HDMI-porte, optisk er jeg ikke helt sikker på.

Hvordan kan det tilsluttes? Jeg kan selvfølgelig bare sætte et HDMI til Apple TV -> TV, men det kræver jo så at fjernsynet også skal være tændt, hvis jeg bare vil høre musik - og det er det, jeg gerne vil undgå.
Af Skalle06
#178839
Du skal have en forstærker med optisk lydindgang (eller HDMI indgang), så lyden kommer ud af højttalerne tilsluttet forstærkeren og ikke gennem TV'et.

Sådanne lydindgange er der sikkert ikke i dit surround setup.
Af mik57
#178842
eller bruge en extra airlink ,der er en audio udgang så kan du bruge airplay
Af cbundgaard
#178843
Der er optisk lydindgang, men den er pt. i brug af TV'et. Kan man gøre noget smart der?

@ mik57
Vil du uddybe det?
Af cbundgaard
#178845
Okay. Så jeg kan gøre følgende:

- Forbinde Apple TV til TV med HDMI. Så kører det når fjersynet er sat til. Her bruges den optiske lydforbindelse mellem TV og forstærker.

- Derudover forbindes Apple TV også med optisk til forstærker. Når anlægget bare skal bruges, bruges denne forbindelse, og TV'et skal ikke være tændt.

Er det korrekt? Og kan denne bruges samt hvordan fungerer den?
http://www.av-cables.dk/optisk-switch/o ... s-611.html
Af orm08
#178942
Hvis dit TV og hjemmebio understøtter ARC (audio return channel) behøver du ikke optisk fra TV til hjemmebio.

Hvis du ikke har tænkt dig at bruge Airplay til at afspille musik, behøver du ikke det optiske kabel fra AppleTV til hjemmebio, du burde kunne nøjes med at lyden sendes via HDMI til TV, og så videre til hjemmebio.
Af cbundgaard
#178947
Jeg vil gerne bruge Airplay, og jeg vil gerne have det sådan, at jeg kan høre musik uden at TV'et skal være tændt. Jeg tvivler også på, jeg har ARC - det er par år gammelt og hele systemet kostede omkring 1500-2000.

En anden ting: er standard optiske kabler som dette fine?
http://www.av-cables.dk/optisk-kabel/st ... l-1-m.html