Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bask
#178733
Hej Folkens

Jeg har i længere tid luret herinde.
Jeg har nogle spørgsmål, som i forhåbentlig kan hjælpe mig med. Jeg føler mig virkelig som en nybegynder, når jeg sidder og læser om diverse mediecentrer, NAS og lignende...
Jeg har hidtil afspillet film og lignende fra selve computeren og så haft et HDMI fra computer til tv, så bare vist hvad der var på skærmen, over på tv'et. En træls løsning... kabler tværs over stuegulvet!!

Jeg har købt mig en stor lækker 2TB harddisk, så skulle gerne kunne bruges ind i forbindelse med dette nye projekt.

Spørgsmålet er så, hvad er den store forskel på mediecenter og NAS? PLEX? Måske skal man ikke rode sig ud i sådan noget hvis man ikke engang ved det?

Det allernemmeste for mig, ville være hvis mit tv kunne afspille film direkte fra min nye harddisk, trådløst. Kan man det?
Ellers skal jeg fylde harddisken op med film inde ved computeren og så ud og koble den til ved tv'et. Måske ikke det store besvær, men hvis det kan gøres på en anden måde?
Jeg har et Panasonic GT60 TV og kan derfor se 3D-film, så det kunne være lækkert hvis systemet understøtter dette.

Sætter pris på alle der deler af deres viden. Husk ikke at spare på detaljer og forklaringer, da jeg er lidt en hat til det her ...

Mange tak!
Af polski12
#178735
Du skal købe synology NA's 213+ tvix mediaafpiller eller en anden...... :D
Af Bask
#178749
polski12 skrev:Du skal købe synology NA's 213+ tvix mediaafpiller eller en anden...... :D
Hvorfor? :)
Hvis du orker at forklare :)
Af Juleulven
#178756
Harddisken skal være monteret i noget der er netværksforbundet...
hertil bruger man en NAS (Network attached storage).

Denne NAS monteres på dit netværk og tildeles en fast ip-adresse
Når dette så er gjort kan man via NAS'ens hjemmeside/administrationsside starte en "multiumedie tjeneste".
DEnne tjeneste gør det muligt fra de fleste fjernsyn, at afspille indholdet.

PROBLEMET er bare, at film på harddisk er mange forskellige formater:
MKV, MPEG, MPEG2, MPEG4, ISO osv

og det er ikke alle fjernsyn der understøtter afspilningen af alle disse forskellige formater.

Hvis man vil være 100% sikker på, at det afspilles nemt finder man en "lille computer" hvorpå man installere f.eks en Linux ubuntu og kaster programmet XBMC på.
Denne lille computer forbindes så til fjernsynet med HDMI

Tænk dog lidt over strømforbrug, har den kræfter nok til, at spille det du vil vise, hvor meget fylder den i tv-møblet ... vil du f.eks have TV-Tunere på ...

der er mulighed for en røvfuld smarte ting med en HTPC (altså computer til medie) ... men der er også mange fælder...
Af Bask
#178768
Juleulven skrev:Harddisken skal være monteret i noget der er netværksforbundet...
hertil bruger man en NAS (Network attached storage).

Denne NAS monteres på dit netværk og tildeles en fast ip-adresse
Når dette så er gjort kan man via NAS'ens hjemmeside/administrationsside starte en "multiumedie tjeneste".
DEnne tjeneste gør det muligt fra de fleste fjernsyn, at afspille indholdet.

PROBLEMET er bare, at film på harddisk er mange forskellige formater:
MKV, MPEG, MPEG2, MPEG4, ISO osv

og det er ikke alle fjernsyn der understøtter afspilningen af alle disse forskellige formater.

Hvis man vil være 100% sikker på, at det afspilles nemt finder man en "lille computer" hvorpå man installere f.eks en Linux ubuntu og kaster programmet XBMC på.
Denne lille computer forbindes så til fjernsynet med HDMI

Tænk dog lidt over strømforbrug, har den kræfter nok til, at spille det du vil vise, hvor meget fylder den i tv-møblet ... vil du f.eks have TV-Tunere på ...

der er mulighed for en røvfuld smarte ting med en HTPC (altså computer til medie) ... men der er også mange fælder...
Hvad er fordelen ved NAS så?
Det lyder umiddelbart som om et multimediecenter som boxee er nemmere? - Men kan den det samme?
Mange tak for dit svar :)
Af polski12
#178773
Fordel er at du kan streme hele lorte fra din nas som altid er tænd eller er i stadbay men som jule skriver mange tv understøtter ik mange fomater så derfor skal men ha en media afspiller som understøtter alle formater det gøre de fleste ....nas er slags lager af mange ting du kan ha .....ser men mange film høre musik NA's er næsten must men skal ha det anden det lige til at skide i .... :D
Af Juleulven
#178780
Bask skrev:Hvad er fordelen ved NAS så?
Det lyder umiddelbart som om et multimediecenter som boxee er nemmere? - Men kan den det samme?
Mange tak for dit svar :)
Diu har en pointe i det du siger.... ja en multimedieboks kan jo afspille hvad du skal have MEN du vil hurtigt få et par problemer:
1. lagerplads
2. fysisk plads i afspiller (dvs du kan måske ikke montere ekstra diske)
3. hvis du kan montere ekstra diske får du problemer med varme udvikling og støj

DERFOR bruger man som often en NAS hvor der er "masser" af plads
Denne NAS bliver placeret et sted i huset hvor den ikke forstyrre og montere den med et KABEL (trådløs nas forbindelse er et stort nogo)

EN god nas m/6TB lagerplads koster ca. 6-8.000,- også skal du bruge en afspiller ... :)

DU kan se mit setup igennem udvikling fra seriøst grimt til "pænt/funktionelt" på dette link:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... -mini-stue
Af polski12
#178793
Jule det ser ellers naj ud men nu kan kan men får små Media center som fylder intet søge på tvix bla det jeg bruger ...ja og NA's vil jeg nok tá synology som jeg skrev før de koster fra 2500 kr som jeg syns er det bedste NA's på market også er det på dansk i menu :p
Af Bask
#178824
Fede svar drenge, tak!!

Jeg har som sagt allerede en 2 TB ekstern, som jeg ønsker at gøre brug af.
Mit indtryk var faktisk at jeg bare kunne sætte den et multimediecenter alla boxee med et USB-kabel og så kørte det?

Jeg har desværre slet ikke 6-8k til NAS på den facon :D
Desuden råber damen af mig hvis jeg indføre flere kabler, så derfor ville jeg gerne enten noget trådløs streaming fra computeren der står i et andet værelse, ellers simpelthen bare fylde den eksterne op med guf ved computeren og så gå ind til fjernsynet og multimediecenteret og sætte den deri.

Er disse tanker utopia?
Af Frillen
#178829
Bask skrev:Fede svar drenge, tak!!

Jeg har som sagt allerede en 2 TB ekstern, som jeg ønsker at gøre brug af.
Mit indtryk var faktisk at jeg bare kunne sætte den et multimediecenter alla boxee med et USB-kabel og så kørte det?

Jeg har desværre slet ikke 6-8k til NAS på den facon :D
Desuden råber damen af mig hvis jeg indføre flere kabler, så derfor ville jeg gerne enten noget trådløs streaming fra computeren der står i et andet værelse, ellers simpelthen bare fylde den eksterne op med guf ved computeren og så gå ind til fjernsynet og multimediecenteret og sætte den deri.

Er disse tanker utopia?
Dine tanker er absolut ikke utopia, langt de fleste medie-afspillere kan det du ønsker, rent personligt ville jeg vælge(og allerede har) en WDTV Live fremfor en Boxee Box, de kan ca. det samme, men WD'en koster kun ca det halve(650-700 kr), og så er den Netflix kompatibel, hvis du pludselig får lyst til at kaste dig over det :)

Så selv om en nas er en dejlig ting at have, så er den alt for dyr en løsning, hvis dit eneste behov i grove træk er at kunne se film fra hd på et fjernsyn!
Af Mads4000
#178830
Det er ikke nødvendig, at det bliver en meget dyr løsning. Jeg har valgt den her, og den vil samlet komme dig til at koste ca. 1700 med Nas og WD live afspiller.

Som Nas har jeg en Netgear ReadyNas Duo v2. Du havde selv en 2TB harddisk, så den smider du i. Den har en masse lækre features uden at koste boxen. Jeg har været glad for min. http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsser ... 04792.aspx

WD TV Live. Jeg har ikke mødt en fil som den ikke ville afspille endnu. Den har også Netflix, hvis du skal bruge det på et senere tidspunkt. http://www.hifipriser.dk/medieboks/wd-t ... 78380.aspx

Begge dele er utrolig nemme at sætte op. Jeg var selv helt blank og klarede mig igennem uden nogen form for problemer.

Held og lykke med dit projekt.

Til dem som mener at en Nas server ikke er nødvendig, så bare vent til i får en. Man bruger den oftere end man regner med. Den kan jo lagre andet end film ;)
Af kimdinho
#178831
Sådan en WD Live box halløj. Kan den tage imod alle formater i en ekstern? hvis man nu har en film som fylder mere end 4,et-eller-andet? eller skal eksternen være formateret til fat32?
Af Mads4000
#178852
Den snupper alle filer. Jeg har afspillet mine blueray tips på 11 gb uden problemer.
Af kimdinho
#178883
Mads4000 skrev:Den snupper alle filer. Jeg har afspillet mine blueray tips på 11 gb uden problemer.
Du mener vel alle formater?

En ekstern kan formateres til forskellige formatere. F.eks. kan en ps3 ikke tage andet end fat32, hvor diverse filer højst må fylde 4GB. hvor formatet NFTS kan filerne være kæmpe, men kan ikke afspilles på ps3, da den ikke understøtter NFTS!