Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#178680
Hej.

Jeg har kalibreret mit fjernsyn, alle indstillinger på min HTPC står korrekt.

Det eneste problem jeg har nu er indstillinger i min medieafspiller.

Der er 2 muligheder og en af de to er det korrekte billede men jeg kan ikke selv se hvilken.
Jeg kan se hvilken jeg foretrækker og ser mest naturlig ud for mig, men jeg kan ikke acceptere det medmindre jeg ved det er korrekt i forhold til de normer der nu er, har måske lidt OCD på det punkt, hvis det hedder det?


billede 1
[img]http://imageshack.us/a/img856/3879/testbilled2.jpg[/img]


billede 2
[img]http://imageshack.us/a/img692/8703/testbilled.jpg[/img]

Jeg er selv mest til billede 2. Synes det er mere naturligt og mere behageligt at kigge på, med flere detaljer i mørke områder. Men nogle gange synes jeg også at sort ikke er sort nok, men det er muligvis belysning under optagelsen eller bare fordi det jeg skal se ikke er så sort som jeg tror.

Håber i kan hjælpe :)
Brugeravatar
Af hans123
#178681
Hvorfor bruger du ikke dit kalibrerings udstyr til at afgøre dit spørgsmål ?

Et postet billede siger intet.
Af kasperhansen92
#178682
Det siger vel noget om lyset ? I kan vel se om det ser rigtigt ud, udvasket er nok det udtryk jeg vil bruge men plejer et korrekt billede ikke synes lidt udvasket når man måske er vant tin butikkernes indstillinger.

Jeg har ikke noget kalibreringsudstyr. Når jeg skriver mit tv er kalibreret mener jeg at alle indstillingerne er sat efter nogle andres målinger, ved godt det ikke er 100 procent korrekt men det er tæt nok på.

Spørgsmålet kunne måske også omformuleres lidt da det er sort niveauet jeg er mest bekymret for, og så shadow detail.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#178683
Kalibreringsudstyret siger jo heller ikke noget om hvordan medieafspilleren skal være indstillet. Selvom du har kalibreret dit TV, så er det jo kun kalibreret ift. den kilde du har hørt kalibreringen fra - og hvis det ikke er medieafspilleren, så er du lige vidt.

Det kunne godt se ud som om billede nr. 2 er det rigtige, da du stadig har sorte bjælker i top/bund (altså sortere end resten). Har du andre film du kan sammenligne med? Det er jo ikke alle film, som skal have en lettere udvasket udtryk.
Af kasperhansen92
#178684
Ja har nogle stykker liggende jeg kan teste med.

Håbede på at billede 2 var rigtigt så det lyder godt indtil videre.

Med hensyn til sort og hvid niveau har jeg hentet AVS 709 dvd'en som mp4. Der er en fil jeg afspiller for at tjekke sort niveau og der passer det langt fra, men det betyder vel ikke så meget når film ser godt ud, eller hvad ?

Har for et par dage siden tjekket en film med de to indstillinger i medieafspilleren og med indstillingerne fra billede 1, ser det overmættet ud, og billede 2 ser naturligt ud.

De test filer fra AVS 709 startede mine bekymringer.
Af kasperhansen92
#178685
Har lige skiftet tv indstillinger til de der ligger her på flatpanels.

TV'et er et samsung ps51d8005 i øvrigt og indtil videre ser det rimelig fornuftigt ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#178686
En måde at teste sin medieafspiller er at rippe test-skiven og indstille TV'et så billedet igen ser korrekt ud når du afspiller den via din medieafspiller.

Vi har faktisk en idé liggende på hylden, hvor vi ville se hvordan forskellige afspillere viste billedet ift. vores kildeafspiller. Det ville være forholdsvist simpelt (men tidskrævende - derfor ligger idéen stadig på hylden) at måle alle enhederne igennem og tjekke hvordan farvegengivelsen var.
Af kasperhansen92
#178687
Okay. Lyder spændende og jeg er for alle ideer der gør det lettere for os brugere af flatpanels så følger spændt med.

Ved ikke om du kender til AVS 709 filmen/dvd men den ligger på avs forum til at downloade i forskellige formater.

Sort niveau testen er nogle bjælker der blinker grå, når de ikke blinker er det sort. De har så værdier fra 2-25 hvor der på bjælke 16 står "reference black".

Når jeg afspiller en film i medieafspilleren (MPC-HC) nu ser det fint ud og minder om en film i biografen. Afspiller jeg test filerne med sort niveau så blinker bjælke 15-25 grå.

Det kan jeg dog prøve at justere mig ud af. Jeg er dog ikke klar over hvor vigtigt hvid niveau er, det er samme princip, bortset fra at alle bjælker blinker ved mig der.

Det er så fordi at mit ati kort outputter YCbCr 4:4:4 og mpc-hc outputter video levels 16-235. Det giver så det resultat som billede 2 er taget ud fra.

Håber det kan forstås :)
Af kasperhansen92
#178688
Torben Rasmussen skrev:Det kunne godt se ud som om billede nr. 2 er det rigtige, da du stadig har sorte bjælker i top/bund (altså sortere end resten). Har du andre film du kan sammenligne med? Det er jo ikke alle film, som skal have en lettere udvasket udtryk.
Men som jeg lige forstår det her. Når det er mørkt på filmen skal de sorte bjælker i top/bund altså stadig være mørkere end det der sker på skærmen ?
Af kasperth92
#178766
Har fundet ud af hvad der er vigtigere for mit billede er hvilket pixel format jeg vælger i ATI CCC settings.

YCbCr 4:4:4 eller RGB limited/full.

Nogle der kan svare på det ?