Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sjavse
#176788
Jeg overvejer at købe en Synology DS112j, men har først lige nogen spørgsmål. Så håber der er nogen der har erfaringer med Synology, og specielt DS112J modellen.

Mine spørgsmål er:

-Er det bedst at bruge en 2,5" eller 3,5" harddisk, eller gør det ingen forskel?

-Hvad med rpm på harddisk? Er det bedst at købe en med 5400 eller 7200rpm? Jeg tænker at 5400rpm larmer en del mindre og genererer mindre varme, selvom søgetiden selvfølgelig bliver lidt længere, men er der stor forskel på 5400-eller 7200rpm?

- Er det muligt at installere fx Plex server og bruge den Plex app der er på mit Samsung TV til at afspille film?

-Hvordan er det med undertekster på film. Er det besværtligt at få undertekster på film når de streames fra den omtalte Synology DS112J?

Håber der er nogen der har kendskab til Synology NAS.

På forhånd tak :)
Af Corax
#176790
Jeg bruger selv en Synology og kan kun på det varmeste anbefale deres NAS. Synology er gode til give opdateringer og har en rigtig god support. De sendte mig et par nye SATA kabler gratis da jeg havde problemer med min gamle model (208 tror jeg det var) og der er massere af aktivitet på deres forum. Lige DS112J har jeg dog ingen erfaring med men måske kan jeg hjælpe lidt alligevel.

- 2,5" eller 3,5".
Der findes forskellige modeller i begge størrelser så det er svært sige noget overordnet. 2.5" diske er tit designet til at bruge mindre strøm da de mest bliver brugt i bærbare computere, men man kan også få 3.5" diske der er det. 3.5" diskene er generelt billigere pr. GB, så gå efter 3.5" for at få mere for pengene.

- 5400 eller 7200rpm.
Ja, 5400 diskene kører lidt mere stille, køligere og bruger mindre strøm end 7200 diskene som til gengæld er hurtigere. Men netop til NAS brug er det nok bedre at kigge efter strømbesparende diske i stedet for at fokusere på RPM. Western Digital's diske med IntelliPower er der f.eks. ikke oplyst RPM på fordi de variere deres hastighed mellem 5400 og 7200RPM. Deres Red serie lavet til NAS bruger IntelliPower. Jeg bruger selv Seagate Green diske som kører 5900RPM.

- Plex server.
Synology har et pakkecenter hvor du kan hente Plex Server i gennem og let installere det. Jeg bruger dog ikke Plex selv så jeg ved desværre ikke mere end det findes. Du kan kigge på deres udvalg af programmer her, men der er væsentlig flere end dem.

- Undertekster.
Det har ikke noget at gøre med NAS'en. Det er et spørgsmål om Plex understøtter det undertekst format du bruger med dine film og om dit TV understøtter det og det kan jeg ikke hjælpe dig med.

Du kan prøve Synology's webinterface ud her
Brugernavn: admin
Kodeord: synology
Af Chaui
#176791
Har selv 2 * 3 TB 3,5" harddiske i min NAS. Det er dog en DS212J, og det fungere perfekt. Ved ikke hvordan 5400 RPM 2,5" ville fungere, men jeg går altid efter omdrejninger.

Dit Samsung TV er ikke for god til det med undertekster, så der vil jeg finde en Medieafspiller istedet.
Af Sjavse
#176838
Corax skrev:Jeg bruger selv en Synology og kan kun på det varmeste anbefale deres NAS. Synology er gode til give opdateringer og har en rigtig god support. De sendte mig et par nye SATA kabler gratis da jeg havde problemer med min gamle model (208 tror jeg det var) og der er massere af aktivitet på deres forum. Lige DS112J har jeg dog ingen erfaring med men måske kan jeg hjælpe lidt alligevel.

- 2,5" eller 3,5".
Der findes forskellige modeller i begge størrelser så det er svært sige noget overordnet. 2.5" diske er tit designet til at bruge mindre strøm da de mest bliver brugt i bærbare computere, men man kan også få 3.5" diske der er det. 3.5" diskene er generelt billigere pr. GB, så gå efter 3.5" for at få mere for pengene.

- 5400 eller 7200rpm.
Ja, 5400 diskene kører lidt mere stille, køligere og bruger mindre strøm end 7200 diskene som til gengæld er hurtigere. Men netop til NAS brug er det nok bedre at kigge efter strømbesparende diske i stedet for at fokusere på RPM. Western Digital's diske med IntelliPower er der f.eks. ikke oplyst RPM på fordi de variere deres hastighed mellem 5400 og 7200RPM. Deres Red serie lavet til NAS bruger IntelliPower. Jeg bruger selv Seagate Green diske som kører 5900RPM.

- Plex server.
Synology har et pakkecenter hvor du kan hente Plex Server i gennem og let installere det. Jeg bruger dog ikke Plex selv så jeg ved desværre ikke mere end det findes. Du kan kigge på deres udvalg af programmer her, men der er væsentlig flere end dem.

- Undertekster.
Det har ikke noget at gøre med NAS'en. Det er et spørgsmål om Plex understøtter det undertekst format du bruger med dine film og om dit TV understøtter det og det kan jeg ikke hjælpe dig med.

Du kan prøve Synology's webinterface ud her
Brugernavn: admin
Kodeord: synology
Tusind tak for de fantastiske svar! :)

Jeg har fundet denne Seagate Green 1.5tb som står som kompatibel inde på Synology's hjemmeside.
--> http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagat ... gate+green
Vil den være et godt vælg? Jeg er lidt i tvivl om at der står det er en Seriel ATA-600. Under Synology DS112J står der det skal være en harddisk med Seriel-ATA 300? Hvad er forskellen helt præcist på Seriel ATA-300 og 600?

Jeg har haft installeret Plex server på min computer og Plex App på mit Samsung tv, og via kablet netværk har der ikke været nogen problemer med undertekster, så betyder det at det også vil virke med Plex på en Synology DS122J?

På forhånd tusind tak :)
Brugeravatar
Af larsbrink
#176865
Sjavse skrev:Jeg har haft installeret Plex server på min computer og Plex App på mit Samsung tv, og via kablet netværk har der ikke været nogen problemer med undertekster, så betyder det at det også vil virke med Plex på en Synology DS122J?

På forhånd tusind tak :)
Husk lige at se hvilken processor NAS'en har. Synology bruger 3 forskellige typer processorer og sidst jeg kiggede på PLEX var der 'kun' pakker til 2 af typerne.

Jeg er meget interesseret i at høre hvordan det virker, da jeg selv er et sted mellem en XBMC boks af en eller anden art eller en ny NAS som kan klare et PLEX Mediaserver. Jeg har bare ikke hørt noget godt om at det virker endnu.
Af Corax
#176880
Glæder mig du har kunne bruge det til noget.

- Seagate Barracuda Green ST1500DL003 1.5 TB
Jeg bruger selv 3 stk. af samme model (dog på 2 TB) i mit RAID og er helt tilfreds.

- Seriel ATA-300 og 600
Den væsentlige forskel er at 300 kan max. overfører med 3Gbit/s og 600 kan max. overfører med 6Gbit/s. Ikke SSD'er kommer dog ikke op i de læsehastigheder. SATA-600 er fuld bagudkombatible med SATA-300.

Men hensyn til larsbrink's kommentar, så kan du godt få Plex Server på DS112J så frem informationen på Synology's egen hjemmeside er korrekt.
Og det er en Marvell Kirkwood mv6281 1GHz ARM processor i DS112J.
Af Sjavse
#176882
larsbrink skrev:
Sjavse skrev:Jeg har haft installeret Plex server på min computer og Plex App på mit Samsung tv, og via kablet netværk har der ikke været nogen problemer med undertekster, så betyder det at det også vil virke med Plex på en Synology DS122J?

På forhånd tusind tak :)
Husk lige at se hvilken processor NAS'en har. Synology bruger 3 forskellige typer processorer og sidst jeg kiggede på PLEX var der 'kun' pakker til 2 af typerne.

Jeg er meget interesseret i at høre hvordan det virker, da jeg selv er et sted mellem en XBMC boks af en eller anden art eller en ny NAS som kan klare et PLEX Mediaserver. Jeg har bare ikke hørt noget godt om at det virker endnu.
Ifølge denne hjemmeside http://forum.synology.com/wiki/index.ph ... y_NAS_have så har en DS112J en ARM processor, og efter hvad jeg har læst på nettet så understøtter Plex Server NAS'er med ARM processor. Så jeg regner med det vil virke på den.
Men hvis jeg tager fejl må folk meget gerne lige rette mig :)
Af Sjavse
#176883
Corax skrev:Glæder mig du har kunne bruge det til noget.

- Seagate Barracuda Green ST1500DL003 1.5 TB
Jeg bruger selv 3 stk. af samme model (dog på 2 TB) i mit RAID og er helt tilfreds.

- Seriel ATA-300 og 600
Den væsentlige forskel er at 300 kan max. overfører med 3Gbit/s og 600 kan max. overfører med 6Gbit/s. Ikke SSD'er kommer dog ikke op i de læsehastigheder. SATA-600 er fuld bagudkombatible med SATA-300.

Men hensyn til larsbrink's kommentar, så kan du godt få Plex Server på DS112J så frem informationen på Synology's egen hjemmeside er korrekt.
Og det er en Marvell Kirkwood mv6281 1GHz ARM processor i DS112J.
Det lyder rigtig godt angående den harddisk jeg linkede til. Larmer den pågældende harddisk meget, eller er det bare en stille og rolig summen den udsender som ikke irriterer synderligt meget? :)
Af Corax
#176897
De summer stille.

Men en af fordelene ved en NAS er jo at du kan stille den væk. Jeg har min stående i et skab sammen med min printer hvor der bare er kørt ethernet og strøm ind.
Af Vindfeld
#178582
Hej

Er meget interesseret i at høre hvad du fandt ud af med din synology og plex???
Fungere det? har det begrænsninger?
Jeg står nemlig selv overfor at skal have en Synology evt 212+ og den skulle gerne kunne streame via plex til mit Samsung es8005.

God Jul Michael
Af rudib
#178595
Jeg købte mig en DS412+ i August og satte 4 stk 3TB WD RED diske i RAID 5.
Jeg har ikke set mig tilbage siden :)
Systemet er meget stille, min gamle hp desktop støjer væsentlig mere når jeg bruger den.
Jeg bruger dog indtil videre kun brugt min DS til at have lagret alle mine DVD film som ISO filer (plads er der jo nok af :p ).
DS'ern er super kraftig og til mit forbrug pt, så kan jeg næste ikke se nogen stigning på resource indikatorene.

Plex er en mulighed på min DS som jeg kan vælge, men har dog ikke prøvet det af endnu, da jeg bruger min Boxee Box til afspilning af mine filer.

Glædelig jul :)