Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#175862
Hej alle!

Jeg vil prøve at lave et meget billigt mediecenter baseret på en RaspBerry. Jeg har allerede en NAS med film m.v. og da jeg i 'gamle dage' havde en Xbox med forstørret HD og en 8+ år yngre version af XBMC fandt jeg det frem igen på en linux laptop for nogle dage siden. Det er jo et super program som kan alt det jeg gerne vil (måske håber jeg enddag at HBO, NetFlix m.v. kommer ind i maven på det...) og mere til.

Nogen som kender til en måde at få trådløb remote eller trackball lignende koblet til.

Fandt lidt på eBay, men ved ikke om det kan snakke sammen med Raspberry'en.

Noget med tastatur også: http://www.ebay.co.uk/itm/3-In-1-2-4G-G ... 1c2b40e4e2

Pistol-lignende trackball: http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Fing ... 4abc49b698

Dråbeformet trackball: http://www.ebay.co.uk/itm/USB-Receiver- ... 45f8d8e272
Af klingenberg
#175885
Mobil?
Brugeravatar
Af larsbrink
#175890
klingenberg skrev:Mobil?
Klart at jeg skal bruge mobil hvis det kan køre på både android og iOS. Skal der en dongle til eller skal mobilen 'bare' være på samme netværk som Raspberry Pi'en?
Af hunterkil
#175897
Hvis dit tv understøtter HDMI-CEC vil du også kunne styre det direkte med din eksisterende fjernbetjening.

Virker glimrende med min Hindbær Detektiv og et Panasonic G30
Af Snurrerundtlyd
#175899
Hvor køber man Raspberry Pi billigst?
Jeg kan se der er kommet en dedikeret dansk Raspberry Pi webshop: http://raspberrypi.dk/webshop/kategori/ ... -modeller/
Men de tager 409 kr. inkl porto. for 512 MB udgaven af model B.

De kan købes noget billigere end det fra det store udland.

Her kan den f.eks. købes til 30.87 GBP (287 kr.) inkl. porto og moms:
http://raspberrypi.rsdelivers.com/default.aspx?cl=1

hunterkil skrev:Hindbær Detektiv
I see what you did there, PI = Private Investigator.

Gad vide om der er nogen dybere mening bag navnet Raspberry Pi? Pi er jo normalt blot forholdet mellem omkredsen og diameteren i en vilkårlig cirkel.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 29. okt 2012, 14:27, rettet i alt 2 gange.
Af Snurrerundtlyd
#175901
soulgazer skrev:Kunne også være noget med tærte ;)
Selvfølgelig, Raspberry Pi = Raspberry Pie. Jeg bliver helt sulten nu.
Gad vide om han sad og åd kirsebærtærte da han skulle finde på et navn.

Billede
Brugeravatar
Af soulgazer
#175904
Så var den nok kommet til at hedde "Cherry Pie" :p
Brugeravatar
Af larsbrink
#176279
hunterkil skrev:Hvis dit tv understøtter HDMI-CEC vil du også kunne styre det direkte med din eksisterende fjernbetjening.

Virker glimrende med min Hindbær Detektiv og et Panasonic G30
Det lyder jo ret smart! Det kunne det se ud til at det har. Det er et P64D8005 (2011 model), men det står ikke lige specifikt på den side jeg fandt om det, men der var noget med Any-Net+ som henviste til det også. Det vil jeg da starte med at prøve.
Brugeravatar
Af larsbrink
#176280
Snurrerundtlyd skrev:Hvor køber man Raspberry Pi billigst?
Jeg er heldig at have et CVR nummer og har bestilt en hos Farnell. Den ender på 269 + forsendelse så det er faktisk billigere med dit UK link ser det ud til. Synes dog ikke jeg kunne vælge noget som ville sende til Danmark på de 2 hoved sites?
Af bleze
#176300
larsbrink skrev:Det er et P64D8005 (2011 model), men det står ikke lige specifikt på den side jeg fandt om det, men der var noget med Any-Net+ som henviste til det også. Det vil jeg da starte med at prøve.
Jeg har et PS63C7705 som jeg kan styre min Pi med, så mon ikke det virker på dit også ;)
Af Snurrerundtlyd
#176644
larsbrink skrev:
hunterkil skrev:Hvis dit tv understøtter HDMI-CEC vil du også kunne styre det direkte med din eksisterende fjernbetjening.

Virker glimrende med min Hindbær Detektiv og et Panasonic G30
Det lyder jo ret smart! Det kunne det se ud til at det har. Det er et P64D8005 (2011 model), men det står ikke lige specifikt på den side jeg fandt om det, men der var noget med Any-Net+ som henviste til det også. Det vil jeg da starte med at prøve.
Der findes vist ikke TV med HDMI som ikke også har CEC.
Næsten set ingen fabrikater bruger dog CEC-navnet, men har deres eget navn for CEC.
Anynet+ er Samsungs navn for CEC.
Ofte kan der være flere kommandoer i de forskellige fabrikaters CEC-implementeringer (Anynet+ osv.) end der er i CEC-standarden. Men normalt understøttes de officielle CEC-kommandoerne på tværs af fabrikater.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#CEC
Trade names for CEC are Anynet+ (Samsung); Aquos Link (Sharp); BRAVIA Link and BRAVIA Sync (Sony); HDMI-CEC (Hitachi); E-link (AOC); Kuro Link (Pioneer); CE-Link and Regza Link (Toshiba); RIHD (Remote Interactive over HDMI) (Onkyo); RuncoLink (Runco International); SimpLink (LG); HDAVI Control, EZ-Sync, VIERA Link (Panasonic); EasyLink (Philips); and NetCommand for HDMI (Mitsubishi).

The following is a list of HDMI-CEC commands:
  • One Touch Play allows devices to switch the TV to use it as the active source when playback starts
  • System Standby enables users to switch multiple devices to standby mode with the press of one button
  • Preset Transfer transfers the tuner channel setup to another TV set
  • One Touch Record allows users to record whatever is currently being shown on the HDTV screen on a selected recording device
  • Timer Programming allows users to use the electronic program guides (EPGs) that are built into many HDTVs and set-top-boxes to program the timer in recording devices like PVRs and DVRs
  • System Information checks all components for bus addresses and configuration
  • Deck Control allows a component to interrogate and control the operation (play, pause, rewind etc.), of a playback component (Blu-ray or HD DVD player or a Camcorder, etc.)
  • Tuner Control allows a component to control the tuner of another component
  • OSD Display use the OSD of the TV set to display text
  • Device Menu Control allows a component to control the menu system of another component by passing through the user interface (UI) commands
  • Routing Control control the switching of signal sources
  • Remote Control Pass Through allows remote control commands to be passed through to other devices within the system
  • Device OSD Name Transfer transfer the preferred device names to the TV set
  • System Audio Control allows the volume of an AV receiver, integrated amplifier or pre-amplifier to be controlled using any remote control from a suitably-equipped device(s) in the system
Af pekr
#176645
Jeg bruger Yatse på min Android tlf. det virker bare super lækkert. Og du kan styre dit media center over alt i huset (så længe du er på samme wifi). Det skal virkelig prøves, det har som et af de eneste programmer jeg kender fået 5 stjerner på Google Play. Når jeg får sms og opkald, vises det på skærmen. Samtidig har du grafisk oversigt over dine tv-shows og movies. Ingen alm. fjernbetjening når dette til sokkeholderne.

Hvis du er til fysiske knapper, falder det selvfølgelig lidt til jorden.
Brugeravatar
Af larsbrink
#176675
pekr skrev:Jeg bruger Yatse på min Android tlf. det virker bare super lækkert. Og du kan styre dit media center over alt i huset (så længe du er på samme wifi). Det skal virkelig prøves, det har som et af de eneste programmer jeg kender fået 5 stjerner på Google Play. Når jeg får sms og opkald, vises det på skærmen. Samtidig har du grafisk oversigt over dine tv-shows og movies. Ingen alm. fjernbetjening når dette til sokkeholderne.

Hvis du er til fysiske knapper, falder det selvfølgelig lidt til jorden.
Det lyder super - både med AnyNet+ og Yatse! Jeg vil prøve begge dele.

Tak til alle som har været her inde om. Kommer lige et link i en ny tråd til det nyeste jeg opdagede på XBMC fronten, men ikke har fundet i Danmark endnu..