Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1515
Jeg ved ikke om min tråd passer ind herunder, men kunne ikke umiddelbart finde et bedre sted...

Jeg har en Dell 24" wide-screen, som har en native opløsning på 1920x1200, der giver et skærmforhold i længde og højde på 16:10. For at afspille en DVD-film, kan jeg sagtens benytte min PC, som er tilsluttet med skærmen via VGA-kabel (D-sub indgangen), filmen er vist i korrekt L/H-forholdet. Nu har jeg "tilfældigvis" en DVD-afspiller fra NAD, som har en række udgang, som jeg direkte kan tilslutte til skærmen (f.eks. S-video, komposit- eller komponenter video).

Problemet er dog at filmen bliver vist med forkert forhold uanset hvilken udgang jeg benytter. På dvd-afspiller kan man indstille skærmen enten som 4:3 eller 16:9. Og med 4:3 bliver billedet sampresset (en person bliver meget tyk) og med 16:9, viser filmen i full-screen, men den samme person bliver for slank.

Er det et kendt problem? Så vidt jeg ved benytte Samsung SyncMaster 242MP den samme panel og er opført som decideret flade-TV med tv-tuner. Konverterer billedet anderledes for de to skærme og kan det overhovedt afhjælpes på nogen måde?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1552
Jeg har også oplevet det på andre skærme med cideo indgange, så jeg tror ikke der er så meget at gøre med mindre en form for firmware opdatering kan rette problemet.